Hjälp. Hur installerar man nytt ram minne??

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Har köpt två 512:er. När jag sätter in de och startar så läser den av minnet
"Scan memory chek OK: 102265..." Men innan windos startar så kommer det en blå ruta som säger att nånting e fel. Om jag har installerat nåt nytt måste jag kolla att allt e ok m.m. Annars gå in i BIOS och inaktiver.............bla bla

Om jag tar bort ena och sätter i det gammla(128) så startar windos men får massa medelanden om att den fick avslutas och datorn återställts efter allvarligt fel. Har märkt att den blir snabbare med att öppna program men många dör utan vidare.

Nån som vet vad jag ska göra innan jag :huvet :huvet :huvet

jiGGa skrev:
Har köpt två 512:er. När jag sätter in de och startar så läser den av minnet
"Scan memory chek OK: 102265..." Men innan windos startar så kommer det en blå ruta som säger att nånting e fel. Om jag har installerat nåt nytt måste jag kolla att allt e ok m.m. Annars gå in i BIOS och inaktiver.............bla bla

Om jag tar bort ena och sätter i det gammla(128) så startar windos men får massa medelanden om att den fick avslutas och datorn återställts efter allvarligt fel. Har märkt att den blir snabbare med att öppna program men många dör utan vidare.

Nån som vet vad jag ska göra innan jag :huvet :huvet :huvet
Sätt dit ett 512 först, starta datorn, inget fel, stäng av sätt di det andra. blir det fel då, pröva ett annat minnes slot.

vad har du för moderkort, hr många minnes slots har du

R1 Uffe skrev:
Sätt dit ett 512 först, starta datorn, inget fel, stäng av sätt di det andra. blir det fel då, pröva ett annat minnes slot.

vad har du för moderkort, hr många minnes slots har du
Har bar två slots. Vet inte vad det e för moderkort. Det e allafall SDR minne. Har skivan till moderkortet, hjälper den? Vad e det den vill att jag ska göra i BIOS?

nej, gör som han säger, i med enbart 512 kapseln i samma slot som 128an sitter i o prova starta, den hittar minnet själv om det inet sitter felisatt eller är trasigt och av rätt sort.

Mr K skrev:
moderkortet kanske inte supportar så stora/mycket minne ........
Om det kan räkna upp till det så stödjer det det. Jag chansar stort på kompabilitetsproblem med självaste moderkortet. att det krockar med minnerna.
Prova att klämma i en annan hårddisk och installera windows på igen. det kommer förmodligen inte funka och detta för att minnena inte funkar korrekt tillsammans med det moderkortet. En sak du kan prova är att gå in i Bios och sänka bussfrekvensen för minnena. då brukar det funka. annars kan du ladda hem en ny biosuppdatering till datorn och prova efter det. funkar det inte så är det bara att sälja dom vidare.
Gå in på moderkortets tillverkares hemsida ska du kunna se vilka märken som är testade (minnen alltså ) och vilka minnesstorlekar det stödjer i olika hastigheter. ofta så att man får sänka hastigheten på minnerna för att det ska funka.
Föresten. kör du SD ram eller DDR. kanske tillockmed RamBus :hihi

Vilket operativsystem har du?

I.o.m. att du bara hade 128MB tidigare så kanske du kör gamla win98. Det finns diverse problem med mycket minne och 98 (går att göra lite inställningar för att få det att fungera)

Kryptonit skrev:
Vilket operativsystem har du?

I.o.m. att du bara hade 128MB tidigare så kanske du kör gamla win98. Det finns diverse problem med mycket minne och 98 (går att göra lite inställningar för att få det att fungera)
Kan vara en faktor.. men bruka inte urarta på det viset va?.. :confused: datorn brukar ju endå starta.

Jag hade två 128:er och kör på XP Pro.Det funkar så där med en 128:a och en 512:a. Men ibland så stänger den av när jag trycker på nåt som e lite jobbigt typ spela in från skiva till hårdisk. De nya är så kallade no-name minnen. Moderkortet heter SiS-780 eller nåt. Om jag lämnar in datorn tror ni att de kan laga den? Det där med bios e jag inte grym på men om nån kan förklara så ska jag nog klara av det.

jiGGa skrev:
Jag hade två 128:er och kör på XP Pro.Det funkar så där med en 128:a och en 512:a. Men ibland så stänger den av när jag trycker på nåt som e lite jobbigt typ spela in från skiva till hårdisk. De nya är så kallade no-name minnen. Moderkortet heter SiS-780 eller nåt. Om jag lämnar in datorn tror ni att de kan laga den? Det där med bios e jag inte grym på men om nån kan förklara så ska jag nog klara av det.
Jag antar att du lagt ditt 128a på den första minnesbanken (den som ligger närmast processorn). Då inträffar det (om 512orna är inkopatlibla) att när den förbrukar mer minne än 128 det vill säga går över på 512an så ballar datorn ur.
När du ska lägga över låtar från en skiva till datorn så lägger den upp låtarna temporärt i ramminnet då förbrukar den nog förmodligen mer än 128mb. Det kan ju vara ett fel i minnet att låtsäga vid 124 (bara ett exempel) av ditt 512 är de en skada. då kan den ladda dom 128+124 sen ballar datorn ur.

Kolla detta genom att prova med denna kombinationen 128+512 med båda minnena. är det samma fel så är det nog ingen tillfällighet. då är det säkerligen inte kompatibelt med moderkortet.
Kan ju vara att 1 minne är skadat som sagt. så prova båda i den kombinationen. :tummenupp

philsson skrev:
Jag antar att du lagt ditt 128a på den första minnesbanken (den som ligger närmast processorn). Då inträffar det (om 512orna är inkopatlibla) att när den förbrukar mer minne än 128 det vill säga går över på 512an så ballar datorn ur.
När du ska lägga över låtar från en skiva till datorn så lägger den upp låtarna temporärt i ramminnet då förbrukar den nog förmodligen mer än 128mb. Det kan ju vara ett fel i minnet att låtsäga vid 124 (bara ett exempel) av ditt 512 är de en skada. då kan den ladda dom 128+124 sen ballar datorn ur.

Kolla detta genom att prova med denna kombinationen 128+512 med båda minnena. är det samma fel så är det nog ingen tillfällighet. då är det säkerligen inte kompatibelt med moderkortet.
Kan ju vara att 1 minne är skadat som sagt. så prova båda i den kombinationen. :tummenupp
Ska prova :fyllisar
Att det ska vara så svårt med datorer. Kan de inte göra en och samma grej som passar alla

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien