Hjälp!! Hur får man ur en härdad svinpitt?

Tips till nästa gång:

Svinpittar är djävulens påkomma.

För att få ut en bult som gått av gör man något av följande:

Borra hål i center av bulten, t.ex 4 mm. Ta en Torx som är en anning större och vålda i med en hammare. Skruva ut (funkar tokbra).

Funkar inte ovanstående tar du en huggmejsel och slår i den riktning bulten ska ut.

Funkar inte det svetsar du fast en mutter och skruvar ut bulten. Lägger på muttern och svetsar inuti så att säga.

Borra ur svinpiten är bara att glömma, det är aa näst intill omöjligt...

ps. Släng alla grispittar du ser åt HELVETE! =)

Feltolka bara, gör det! :tungan

Hörru din gamle mas (smasseman även kallad...), det var faktiskt inte JAG som drog sönder bulten utan min käre son, så det så!!!

När allt annat är kört så kan en bättre mekaniska verkstad sänkgnista bort i stort sett vad som helst, sen får du sätta in en insatsgänga. Men detta är ju absolut sista utvägen.

Sedan brukar det underlätta betydligt om man kan värma godset runt den avbrutna skruven. T.ex. om det rör sig om en cylinder som kan tas loss och bakas i ugn en stund. Lite våld med en mejsel eller ett dorn sedan, så ska det lossna. Jag hade 6 av 10 skruvar som satt fast i min rs250 när den var "ny". Drog av tre svinpittar (lyckades bara få loss två skruvar) innan jag tog till andra metoder.

*/ ?>
Back