Hjälp Honda XR400R,2004, hur registrera/försäkra etc?

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Tjena!,

Har nyss köpt en xr400r, 2004 flångny.

hur skall jag registrera den etc för att kunna försäkra den?.
jag hajjar noll när det gäller enduroregistrering etc.
måste jag e-besikta eller nått.
är lite brådis för jag vill ha den försäkrad om den skulle bli stulen eller nått.
någon vänlig själ som vill berätta hur man gör detta :Bugar :Bugar :Bugar

Jag har haft samma problem med min Husa 450.Jag har försäkrat den hos Länsförsäkringar.Dom har en försäkring för oreggade crosshojjar och liknande,kostar 230:-/mån för mig.Då har jag stöld,brand osv tills jag får ut regplåten.Sen är det bara att byta till vanlig försäkring :tummenupp Eftersom den speciella enduroförsäkringen iallafall är borttagen så är det lika bra att lv-regga om det går.

Busaberg skrev:
Jag har haft samma problem med min Husa 450.Jag har försäkrat den hos Länsförsäkringar.Dom har en försäkring för oreggade crosshojjar och liknande,kostar 230:-/mån för mig.Då har jag stöld,brand osv tills jag får ut regplåten.Sen är det bara att byta till vanlig försäkring :tummenupp Eftersom den speciella enduroförsäkringen iallafall är borttagen så är det lika bra att lv-regga om det går.
men min är förreggad så jag har en regplåt. men den är ej besiktad står det.
kanske fungerar för mig åxå,,, men på trygghansa så sa dom att man måste avregistrera den??

DwD skrev:
men min är förreggad så jag har en regplåt. men den är ej besiktad står det.
kanske fungerar för mig åxå,,, men på trygghansa så sa dom att man måste avregistrera den??
Min förra Husa var också förreggad när jag köpte den.Samma sak då,tog LF försäkring för oreggad hoj tills jag regbesiktigade den.Borde väl funka nu också :va

Du borde ha fått alla erfoderliga papper som behövs. Då ska det bara vara att skriva rätt saker på rätt papper och skicka till rätt ställen. Vad som är rätt står på pappren. Efter ett litet tag får du hem inbetalningskort på skatt osv. Bara tuta och köra.

jepp fick med ett intyg av honda så nu skall jag åka och registrera den på måndag. tänkte testa lv-regga den om det går,, måste bara få dit blinkers innan,, oj oj oj ,,,hoppas jag hinner få dit det innan måndag, men man kanske kan välja att enduro regga den annars...?.

måste man ha endurolicens för att få e-regga den?. är det något som dom efterfrågar?

DwD skrev:
jepp fick med ett intyg av honda så nu skall jag åka och registrera den på måndag. tänkte testa lv-regga den om det går,, måste bara få dit blinkers innan,, oj oj oj ,,,hoppas jag hinner få dit det innan måndag, men man kanske kan välja att enduro regga den annars...?.

måste man ha endurolicens för att få e-regga den?. är det något som dom efterfrågar?
appapp inte åka och regga! Skicka bara in pappren du fick med hojen!!! Onödigt att besikta den tycker jag. Om det inte är så att pappren du har på nåt sätt ger E-reg och du vill ha LV. Då är jag inte lika säker men tycker inte det skla behövas. När jag köpte husan skickade jag bara in rätt papper och fick hem skylten efter ett tag.

Supermoto skrev:
appapp inte åka och regga! Skicka bara in pappren du fick med hojen!!! Onödigt att besikta den tycker jag. Om det inte är så att pappren du har på nåt sätt ger E-reg och du vill ha LV. Då är jag inte lika säker men tycker inte det skla behövas. När jag köpte husan skickade jag bara in rätt papper och fick hem skylten efter ett tag.
oki ,men jag fick med skylten och något intyg, men på regpappret står inte tjänstevikt etc och då sa försäkringsbolagen att man inte kunde försäkra den.

det står exakt, "Avställt 031008-Fordonet får inte användas förrän registreringsbesiktning utförts/typintyg lämnats till bilregistret"
ehh hmm då kanske jag inte registreringsbesiktning?, bara lämna in intyget?, :confused:

fan va krångligt gjort av honda,,, vore enklare om dom hade lv-reggat hojjarna :huvet

DwD skrev:
oki ,men jag fick med skylten och något intyg, men på regpappret står inte tjänstevikt etc och då sa försäkringsbolagen att man inte kunde försäkra den.

det står exakt, "Avställt 031008-Fordonet får inte användas förrän registreringsbesiktning utförts/typintyg lämnats till bilregistret"
ehh hmm då kanske jag inte registreringsbesiktning?, bara lämna in intyget?, :confused:

fan va krångligt gjort av honda,,, vore enklare om dom hade lv-reggat hojjarna :huvet
Jag tycker solklart du går på texten som är efter slash'et "typintyg lämnats till bilregistret".

Jag har f.ö tidigare kunnat försäkra hojjar som jag inte ens vetat nåt regnummer på, läs importerat men inte reggat, utan bara gått på vad det var för modell och sen använt ramnumret :tummenupp

F.ö tycker jag du verkar feg som byter 650n mot en "XR tjej-hundra" :tungan :hihi

Supermoto skrev:
Jag tycker solklart du går på texten som är efter slash'et "typintyg lämnats till bilregistret".

Jag har f.ö tidigare kunnat försäkra hojjar som jag inte ens vetat nåt regnummer på, läs importerat men inte reggat, utan bara gått på vad det var för modell och sen använt ramnumret :tummenupp

F.ö tycker jag du verkar feg som byter 650n mot en "XR tjej-hundra" :tungan :hihi
jag tror dom har tagit bort dom förmånliga försäkringarna som du har fått igenom :(

ähh, xr tjej-hundra, den spöar många nya 450 i skogsspåren. :7peta :hihi

nä men orsaken till bytet är att jag till hösten får 2.5mil motorväg till jobbet, enkel resa. har begränsade mekmöjligheter åxå, bor i lgh :huvet fan vad jag saknar farsans garage ala 300kvm med golvärme :död

och jag tänkte köpa en streethoj åxå, så då var 400an en bra kompromiss, den kostar ju bara 62900 listpris, jämför man med andra nya 450cc typ crf/exc så kostar dom nästan 20 kakor mer... för 20 kakor får man mycket godis till en xr400r, typ högkompskolv,kam,fugge,avgassystem etc. och tillförlitligheten är även då fortfarande bättre än på dom råtrimmade crf,exc hojjarna. :tummenupp

Marals76 skrev:
Wtf har du sålt 650:n för en 400:a???? :va
japp. skall ha en bushoj till skogs(400an) och en streethoj till väg(typ honda x11), polarna har 400or och det gick inte så bra att ligga efter i skogen med 650n :huvet

men det blir nog SM snart igen,har lägenhet nu så jag har inte tillräckligt mycket mekmöjligheter för en crf450 :död , men så fort det blir villa å garage... då jävlar :D

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back