Hjälp! Hojen läcker soppa! (ZX6R -96)

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Nu behöver jag eran hjälp. Jag har en Kawa ZX6R från -96 som har börjat läcka soppa från en slang som går in i tanken. Ser ut som nån dränerslang. Där sitter 2 "vanliga" slangar som går till kranen. Och sen denna slangen som bara går rakt ut i "luften".

Nu är det så att den har börjat läcka soppa. Droppar ca 1 gång/sek. Så nu undrar jag vad jag ska göra för att få det att sluta läcka. Kan man plugga igen slangen eller vad ska jag göra?? :gnissla

Tacksam för snabba svar! JAG VILL UT OCH KÖRA IDAG!!!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Är det den dräneringsslangen som går upp till påfyllningslocket?
Då har du troligen drällt lite soppa eller tankat fullt.

Det är nog bara att åka men visst är det trevligare att känna sig säker.

Prova att blåsa i slangen på någotvis så ser du vart den går.
Och kanske tömmer den samtidigt.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Kanske har du tankat för mkt så den överflödiga soppan rinner ut i överfyllnadsskyddet. Eller har den stått i solen en längre tid så att det blivit tryck i tanken och det därför trycker ut soppar i avluftningen.
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Är det den dräneringsslangen som går upp till påfyllningslocket?
Då har du troligen drällt lite soppa eller tankat fullt.

Det är nog bara att åka men visst är det trevligare att känna sig säker.

Prova att blåsa i slangen på någotvis så ser du vart den går.
Och kanske tömmer den samtidigt.

Det finns ingen slang som går upp till påfyllningslocket. Grejen är att den har läckt i 2 dagar nu ungefär och kanske dränerat ut närmare en liter soppa nu.

Slangen sitter fast under tanken. Den går rakt in i bakre delen av tanken.

Ska se om jag kan lägga ut en bild på det snart.

Kanske har du tankat för mkt så den överflödiga soppan rinner ut i överfyllnadsskyddet. Eller har den stått i solen en längre tid så att det blivit tryck i tanken och det därför trycker ut soppar i avluftningen.

Jag tankade fullt för inte så längesen men då stod på sidostödet så jag tycker inte att man borde fått helt full tank då ändå. Men sen har den ju som sagt läckt ganska mycket sen dess.
 
Last edited:

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Det finns ingen slang som går upp till påfyllningslocket.
Dräneringen går genom tanken och ut i botten. Öppna tanklocket och kolla om det är fullt ända upp. Där kan du också se det lilla dräneringshålet.


Jag tankade fullt för inte så längesen men då stod på sidostödet så jag tycker inte att man borde fått helt full tank då ändå. Men sen har den ju som sagt läckt ganska mycket sen dess.
Kall soppa från en tank under marken expanderar ganska mycket när det är så varmt som nu.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
skumt,, den är ju för avluftning o de ska inte gå o rinna ut där.. säker den komma från tanken då o inte gasarna el annat?
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
skumt,, den är ju för avluftning o de ska inte gå o rinna ut där.. säker den komma från tanken då o inte gasarna el annat?

Precis, jag tycker också det verkar skumt. Jag är HELT säker att den går till tanken då jag har plockat av tanken och den sitter kvar.
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Det finns ju både avluftning till tanken och dränering från tanklocket, brukar göra iaf. Vet du exakt vilken det rinner från?

Det finns ingen dränering till tanklocket på denna hoj om inte jag är helt lost. Det går ingen slang därifrån i alla fall. Men om det är dränerat på nåt annat sätt så rätta mig gärna. Jag vet exakt vilken slang det är ja, eftersom tanken är bortplockad. Jag öppnade tanklocket och det är långt ifrån fullt nu. Jag har kört ca 9 mil sen jag tankade fullt.
Jag ska försöka att slänga ut ett foto nu så får ni se hur det ser ut.

Tack för all hjälp så långt!

Nån annan som har någon idé?
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Precis, jag tycker också det verkar skumt. Jag är HELT säker att den går till tanken då jag har plockat av tanken och den sitter kvar.

de går 3 slangar från tanken va? 2 till kran o den där luftningen? isf är de enda jag kan komma på är att den rostat inifrån o läcker så.
i värsta fall täpp igen o borra ett 1mm hål el likn i tanklock.. om de nu kan va så.
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Tyvärr har mitt internet kukat ur så jag kan inte ladda upp nåra bilder.. Får se när det kommer. OM det kommer.

de går 3 slangar från tanken va? 2 till kran o den där luftningen? isf är de enda jag kan komma på är att den rostat inifrån o läcker så.
i värsta fall täpp igen o borra ett 1mm hål el likn i tanklock.. om de nu kan va så.

Det är precis dem slangarna du pratar om. Får se hur jag gör då =/ Jävla skit..
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
de går 3 slangar från tanken va? 2 till kran o den där luftningen? isf är de enda jag kan komma på är att den rostat inifrån o läcker så.
i värsta fall täpp igen o borra ett 1mm hål el likn i tanklock.. om de nu kan va så.
Jag har lite svårt å tänka mig att det skulle rosta inne i tanken? Iaf utsidan av den badar ju i bensin :va

Det finns ingen dränering till tanklocket på denna hoj om inte jag är helt lost. Det går ingen slang därifrån i alla fall. Men om det är dränerat på nåt annat sätt så rätta mig gärna. Jag vet exakt vilken slang det är ja, eftersom tanken är bortplockad. Jag öppnade tanklocket och det är långt ifrån fullt nu. Jag har kört ca 9 mil sen jag tankade fullt.
Jag ska försöka att slänga ut ett foto nu så får ni se hur det ser ut.

Tack för all hjälp så långt!

Nån annan som har någon idé?
På Suzuki så går dräneringen från tanklocket inne i tanken, och ut till en slang längst bak på tanken. Därmet inte sagt att alla gör så :)
Nu när du ändå har tanken loss, ta en ståltråd eller vajerstump och stoppa in den i slanganslutningen, och se vars den kommer ut nånstans. Med lite tur kommer den inte ut inne i tanken :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jag har lite svårt å tänka mig att det skulle rosta inne i tanken? Iaf utsidan av den badar ju i bensin :va


På Suzuki så går dräneringen från tanklocket inne i tanken, och ut till en slang längst bak på tanken. Därmet inte sagt att alla gör så :)
Nu när du ändå har tanken loss, ta en ståltråd eller vajerstump och stoppa in den i slanganslutningen, och se vars den kommer ut nånstans. Med lite tur kommer den inte ut inne i tanken :)

tankar rostar ju hål.. varför inte ett rör i tanken :va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
tankar rostar ju hål.. varför inte ett rör i tanken :va
Visst, en tom tank med kondens kan ju rosta, men jag har svårt att se att ett rör skulle kunna göra det.
Dessutom har jag för mig att det inte är vanlig järnplåt i rören, iaf inte i min Suzukitank. Jag byggde om en 600-tank så att jag skulle kunna ha den till min insprutshoj, och då sågade jag av dräneringen från tanklocket och använder den som retur istället. Och det röret var i nån gulare metall, kanske koppar, eller iaf kopparplätterad.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Visst, en tom tank med kondens kan ju rosta, men jag har svårt att se att ett rör skulle kunna göra det.
Dessutom har jag för mig att det inte är vanlig järnplåt i rören, iaf inte i min Suzukitank. Jag byggde om en 600-tank så att jag skulle kunna ha den till min insprutshoj, och då sågade jag av dräneringen från tanklocket och använder den som retur istället. Och det röret var i nån gulare metall, kanske koppar, eller iaf kopparplätterad.

ingen anning men det är det enda jag kan komma på... det ska tekniskt omöjligt kunna läcka där :va
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top