Hjälp.. hojen dör ibland.!!!

UrbanTiger skrev:
Har du rensat med en borr borde det ju vara fritt om det nu inte är någon kanal inne i tanken som täppts till av tanktätningen, kan inte tänka mej det. Du ser ju bäst själv i verkligheten hur det ser ut på din hoj.
Hur stor borr använde du och hur stprt hål är det i anslutningen....
Använde mig av ett 4mm borr och körde in det i af 10 cm...
Det roliga är att det droppar från tanken.. rinner knappt.. rinner lite fortare dock om jag blåser allt jag kan i tanklocket.. men borret går i fint.. förstår inte så mycket av hur tanken är uppbyggd invändigt.. hoppas inte det är några konstigheter.. vore ju tråkigt.

skruva loss bensinkranen och rensa filtret som troligen sitter där.
det låter precis som samma grej våran racescooter gjorde, dåligt flöde så fuggen tömdes(efter 500m :D), med rensad bensinkran och ny, större förgasare funkar det utmärkt.

UrbanTiger skrev:
Du få inte i en 8mm borr då? Förutsatt att anlutningn tillåter det...
Nej. I så fall tror jag att jag sabbar själva anslutningen.
Var ute på en 5 mils runda idag.. hojen stannar med gämna mellanrumm efter ca 2-3km beroende på gaspådrag.. (körde mellan 50-80)
när jag drar på gasen jättemycket så går den inte alls långt men håller jag mig på låga varv i 50 så tar det ett bra tag innan den slocknar.
Den går jättebra tills den dör. Axxar som ett svin mm mm.. orkar osv
När den slocknar så är bensinfiltret precis tomt men efter att det fyllts på lite så startar hojen direkt!
Känner mig rätt säker på felet.. så det blir till att skruva efter middag.. hoppas jag lyckas göra nåt åt det bara.

koop skrev:
skruva loss bensinkranen och rensa filtret som troligen sitter där.
det låter precis som samma grej våran racescooter gjorde, dåligt flöde så fuggen tömdes(efter 500m :D), med rensad bensinkran och ny, större förgasare funkar det utmärkt.
låter toppen.. :tummenupp
en sak jag tänkte att jag kunde göra för att bekräfta felet var att slå av bensinkranen när den väl stannar och se om den startar när jag väntat en stund.. skulle det inte vara bränslebrist så skulle den ju starta då ju. Bara en sista grej eller det kanske är onödigt att ens kolla det.

lika bra att bara riva sakerna direkt, så slipper du åka runt med strulande hoj.
snåla med mekandet är ingen ide, misstänker du att det är fel på bensinkranen, så skruva loss den och kolla, värre är det inte ;)

UrbanTiger skrev:
Nog är kålet innanför bensinkranen större än 4mm, väl :va
Kan du ta en bild på hur det ser ut ?
NSR_Martin kommer hit under dagen med digitalkamera.. så kan ni alla få se hur det ser ut. så ska vi se om jag får i ett större borr också.. tror de var 4mm.. inte säker.. känns mest rimligt.
Men själva gängan eller så som kranen sitter på lär vara typ 12mm eller liknande. så det finns å borra i .. frågan är bara om de är nyttigt.. får väl bli sista utväg annars. :D

koop skrev:
lika bra att bara riva sakerna direkt, så slipper du åka runt med strulande hoj.
snåla med mekandet är ingen ide, misstänker du att det är fel på bensinkranen, så skruva loss den och kolla, värre är det inte ;)
jag är inte emot att meka.. det ska du veta.. haft hela hojen nerplockad till så många bitar som jag inte vet fanns nu i vintras... en liten tank ska inte stoppa mig.. hehe.. :näsblod
Vi får se hur jag löser det.. för det MÅSTE jag.. annars får jag väl köpa ny då.. :rolleyes:

UrbanTiger skrev:
Jag menar det... kolla vilken borr som passar utan att du kör i plåten om man säjer. Kolla ävaqn så att bensinkranen inte är igensatt med nått skräp när ni ädå har den lös.
ska ske mäster.. :martialar
Ut i garaget nu och tömma tanken.. se hur "fort" det kan gå.. känns som att man ska börja i tid..
En liten fråga bara.. om jag börjar borra i tanken.. även fast den är tom.. kan de inte smälla till lite?.. :confused: De e ju bensin på väggarna så att säga.

Nu har jag vart ute och mätt rinnhastigheten från tanken.. medans jag tömmer den. Det rinner ca 1L/35min..
Vid normal körning (ca 100km/h) och en förbrukning på 0,5L/mil så ska det dra 0,5L/6min alltså 1L på 12 min gämfört med 35 min.. Så visst.. något är inte helt OK i tanken.. :D

philsson skrev:
Nu har jag vart ute och mätt rinnhastigheten från tanken.. medans jag tömmer den. Det rinner ca 1L/35min..
Vid normal körning (ca 100km/h) och en förbrukning på 0,5L/mil så ska det dra 0,5L/6min alltså 1L på 12 min gämfört med 35 min.. Så visst.. något är inte helt OK i tanken.. :D

Men varför går du inte ut och skruvar istället? Alla sa ju att rensa kranen för den går att ta bort från tanken? Än sitta här och försöka tro massa saker.

DJM skrev:
Men varför går du inte ut och skruvar istället? Alla sa ju att rensa kranen för den går att ta bort från tanken? Än sitta här och försöka tro massa saker.
kranen är inte på!. det är från tanken de rinner i den hastigheten.. vad tror du jag ska borra innan tanken är tom`?..
fast enligt mina beräkningar så kommer det ta 20h att tömma.. :näsblod

philsson skrev:
kranen är inte på!. det är från tanken de rinner i den hastigheten.. vad tror du jag ska borra innan tanken är tom`?..

Ta loss tanken och håll den upp-och-ned... Låter helt klart som om det satt sig något skit i utloppet från tanken. Ofta kan man meka loss hela kranen och tillhörande rör som går upp i tanken. Inga problem då att komma åt att rengöra.

philsson skrev:

jaha, men häll ut allt uppochner?

Det ska rinna ett par dl/min. Finns ingen anledning att finlira med det.
Släng hojen eller fixa tanken eller sluta köra. Ditt val. :D
/u

Om du fortsätter att köra tomt i förgasaren så där kommer det att sluta med en skuren motor så du gör nog bäst i att fixa det så fort som möjligt

Kålla även avluftningen till tanken. fungerar inte den så blir detsamma fenomen. Har du haft tanklocket på vid rinntest?

philsson skrev:
Bränsleslangen är nyligen utbytt och så även filtret.. Monterade nytt idag innan jag ens fick igång hojen.

I vinter körde jag med tanktätningsmedel för jag hade ett hål i tanken. Funkade bra men de rinner inte jättefort ut från bensinkranen. Tänkte om det kunde vara boven.

Föresten så går hojen jättebra vid statskörning.. då dör den aldrig!

Kolla att du satt filtret på rätt håll.. :tummenupp

TomK skrev:
Ta loss tanken och håll den upp-och-ned... Låter helt klart som om det satt sig något skit i utloppet från tanken. Ofta kan man meka loss hela kranen och tillhörande rör som går upp i tanken. Inga problem då att komma åt att rengöra.
DJM skrev:
jaha, men häll ut allt uppochner?

Sagt och gjort.. lacken sabbades lite bara trots att jag var snabb med trasan :(

Borrade upp hålet.. borret gick jättefint så men ca 1dm upp i tanken gjorde det stopp.. enligt mina beräkningar så skulle den inte slå i nåt så jag fortsatte borra.. till slut lossnade något.. det satt ett filter i tanken som jag inte visste om. Detta hade satts igen med tanktätningen. Sen fick jag loss filtret.. och fiskade upp det genom tanklocket..
Hojen gick kanon i 8 mil ca!.. sen började samma fenomen fast den slocknade aldrig helt utan hackade sig igenom vissa stunder.
Ska ta isär bensinkranen igen och kolla om det har kommit in nån skit .. :4skrika

UrbanTiger skrev:
Har du filter på slangen i alla fall ?
Då är det nog skräp i kranen.

Vilket skit,,,, :huvet
Vi tog isär kranen och visst.. det var skit som lagt sig (tanktätning) i bensinkranen..
Filter har jag 2st redan men dom sitter efter bensinkranen.. surt nog..
ska montera imorn och se vad som händer.. önska mig lycka till.. :näsblod

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...