Hjälp, hoj startar ej :(

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Som ni kanske sett i onsdagazzet-tråden så strejkar min hoj.

Så här va de jag kör drar på lite ur kurvan helt plötsligt tappar den alla effekt precis som när soppan tar slut men bara kört 11 mil så den borde inte va slut :va iaf så stanna jag till för att slå om krannen men när jag stanna så dog den och lät bang! precis som om man har bensin i avgassystemet o när den tänder de exploderar de (ja ni har säkert hört de) iaf så efter att jag slog om kranen vägrar den starta.

Nu har jag mecka lite idag och de ligger till så här: batteriet har 12,30V men för låg batterivätskenivå. Lampor funkar men inte startmotorn, den surrar inte eller nåt helt sten död, har provat med parallelkoppling ändå stendöd när man trycker på kanppen. Där finns soppa i tanken, och tändspolarna ser okej ut (vet inte om de går o se att de skulle va kassa iaf men men). När man spinger så går motor runt men den tänder inte. Så nu vet jag inte va jag ska göra :confused:

farsan tror de kan va startrelät, låter de vettigt? Kan den bara paja så när man kör? Någon som har andra tips?

Enormt tacksam för all hjälp :Bugar

/Hampus

BTW: har det nån betydelse så är det en GS500E -97 det gäller.

har du kollat ALLA säkringarna .... det finns nog ett par "gömda" huvudsäkringar....

Mr K skrev:
2046144 har du kollat ALLA säkringarna .... det finns nog ett par "gömda" huvudsäkringar....

glömde säga det den ända säkring jag hittat är bakom ena bakkåpan en 20A och den är hel. Har tyvärr meckboken himma. Så får kolla de när jag kommer hem. Som tur e kommer Cel och hämtar mig så jag hinner till jobb.

Iaf tack för tipset ska kollas i boken :Bugar . Fler bra att kolla saker?

Om jag minns rätt så finns det bara en säkring på den hojen. Det är för att den är så hi-tech och avancerad så det räcker med en.

Ja skönt att vi kom hem, nu ska jag inte köra hoj på ett bra tag, enuff'

my fingers hurt och hojen ser ut som fan :)

//Cel OAO

Zenit skrev:
2046132 Som ni kanske sett i onsdagazzet-tråden så strejkar min hoj.

Så här va de jag kör drar på lite ur kurvan helt plötsligt tappar den alla effekt precis som när soppan tar slut men bara kört 11 mil så den borde inte va slut :va iaf så stanna jag till för att slå om krannen men när jag stanna så dog den och lät bang! precis som om man har bensin i avgassystemet o när den tänder de exploderar de (ja ni har säkert hört de) iaf så efter att jag slog om kranen vägrar den starta.

Nu har jag mecka lite idag och de ligger till så här: batteriet har 12,30V men för låg batterivätskenivå. Lampor funkar men inte startmotorn, den surrar inte eller nåt helt sten död, har provat med parallelkoppling ändå stendöd när man trycker på kanppen. Där finns soppa i tanken, och tändspolarna ser okej ut (vet inte om de går o se att de skulle va kassa iaf men men). När man spinger så går motor runt men den tänder inte. Så nu vet jag inte va jag ska göra :confused:

farsan tror de kan va startrelät, låter de vettigt? Kan den bara paja så när man kör? Någon som har andra tips?

Enormt tacksam för all hjälp :Bugar

/Hampus

BTW: har det nån betydelse så är det en GS500E -97 det gäller.

Kan vara att den stått ett tag och det ligger gammal soppa i den,, tryck i full tank av hög octan och se, annars kanske förgasarna bäckat ihop under vintern,, plocka av, torka och rengör och se.. enkla tipps... :tummenupp

Tror också att det är reläet. Ta loss det och koppla 12V på spolen. Sen får du se om det sluter som det ska. Sen bör nog batteriet bytas också. 12.3V är för lite.

Ljunghusen skrev:
2047053 Varrför skulle hojen tappa kraft och dö för att startrelät är kass?

kanske hade drat ovanligt mycke (bör ha 6-11 mil kvar på tanken) har högtumgång men ingen varvräknare som funkar så inte fixat de än ska fixa nu..de va kanske de den ville förmedla när den strejka :tungan iaf utallar mig inte om säkringen ännu iofs går lampor så den borde ju inte va kass då de verkar vara samma..dock den jag kolla (nu kommer det pinsamma) är resversäkringen som sitter bakom den som är i bruk som sitter i ett hölje..men nu vet jag iaf att reservet e helt... :huvet :brinnerup jaja så kan de gå när man inte e pigg o tänker klart. Ska till den o mecka vidare snart hade ju inte nån koll på var nåt va så kolla aldrig starrälet efter klick ljud ska göras snarast. vilken :tomten man e :näsblod

Edit: Har kört den ett par gånger redan iår o kört igenom 3 tanker nu så besinen ska de inte va nåt fel på dock har batteriet vat på väg o bli kass läänge så misstänker att det bi drar funkar ju så länge den e igång men sen e de kört när man stannar liksom :död de skumma e att jag fick låna en booster att koppla till oså men den va lika död då så kanske inte e bara batteriets fel..jaja ska felsöka vidare..

Last edited:
Zenit skrev:
2048057 kanske hade drat ovanligt mycke (bör ha 6-11 mil kvar på tanken) har högtumgång men ingen varvräknare som funkar så inte fixat de än ska fixa nu..de va kanske de den ville förmedla när den strejka :tungan iaf utallar mig inte om säkringen ännu iofs går lampor så den borde ju inte va kass då de verkar vara samma..dock den jag kolla (nu kommer det pinsamma) är resversäkringen som sitter bakom den som är i bruk som sitter i ett hölje..men nu vet jag iaf att reservet e helt... :huvet :brinnerup jaja så kan de gå när man inte e pigg o tänker klart. Ska till den o mecka vidare snart hade ju inte nån koll på var nåt va så kolla aldrig starrälet efter klick ljud ska göras snarast. vilken :tomten man e :näsblod

Edit: Har kört den ett par gånger redan iår o kört igenom 3 tanker nu så besinen ska de inte va nåt fel på dock har batteriet vat på väg o bli kass läänge så misstänker att det bi drar funkar ju så länge den e igång men sen e de kört när man stannar liksom :död de skumma e att jag fick låna en booster att koppla till oså men den va lika död då så kanske inte e bara batteriets fel..jaja ska felsöka vidare..
har varit med om att den kan dö mitt i körandet med kasst batteri,, så byt den,, kostar lite,, kolla så den e ren bara i förgasarna... det är ett stort problen på små hojar :D

Ljunghusen skrev:
2047053 Varrför skulle hojen tappa kraft och dö för att startrelät är kass?

Precis, mitt startrelä var kass. Innan jag fick ett nytt (ca 2v) startade genom att korsa polerna. När den väl var igång så var den igång.

Mata ström direkt från batteriet till startmotorn med en kabel, se om den går runt.
Går den inte runt - mät spänningen på batteriet samtidigt som du strömmatar

nu funkar den igen :) körde hem den idag från sövde där den vilat upp sig..tack så mycke för alla tips. Nu ska hon tvättas o puttsas så hon blir fin oså :)

Audiman skrev:
2054123 Vad var felet då?

ehm vet inte..byta till ett nytt batteri från biltema och så funka den :va de förklarar ju varför den starta men inte varför den stanna om de inte va nåt riktigt mysko med batteriet..ska kolla till den måste ju nästan blit kortis i dödaren eller nåt de skulle ju förklara smällen med då den inte skulle fått nån gnista då ju utan de tändes i röret sen... :gnissla jaja funkar iaf

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8