Hjälp,Hjälp snälla Hjälp

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Skulle ta bort reg skylten och blinkersen bak på min hoj för att fixa egna "mindre" grejer.
Problemet är att jag vet inte hur man kan ta bort sladdarna till blinkersen och skylt belysningen :(
Hur har ni gjort har ni klippt av sladdarna eller går dom att koppla bort och dra igenom det hålet som finns i undertraien????

Blinkerserna sitter bara på ett par stift kontakter dom drar du bara i sär.

Sen hela baklyset sitter oxå på en kontakt, det är bara att dra isär den oxå.

VARFÖR SKA DU TA BORT SKYLTBELYSNINGEN

Detta gäller på en R1 -99

R1 Uffe skrev:
Blinkerserna sitter bara på ett par stift kontakter dom drar du bara i sär.

Sen hela baklyset sitter oxå på en kontakt, det är bara att dra isär den oxå.

VARFÖR SKA DU TA BORT SKYLTBELYSNINGEN

Detta gäller på en R1 -99
Det är tur att du finns R1 Uffe :tummenupp
Jag skruvade bort blinkersen och där kommer kablarna in till själva lamphållaren men dom är nitade. Jag tänkte bara dra bort "skarven" från under kutsen men jag kunde inte hitta den. Sitter dom under förar sätet?
Ska försöka att bocka till egen fender elem. Har ingen lust att kapa av flärpen där bak.

capoeira-R1 skrev:
Det är tur att du finns R1 Uffe :tummenupp
Jag skruvade bort blinkersen och där kommer kablarna in till själva lamphållaren men dom är nitade. Jag tänkte bara dra bort "skarven" från under kutsen men jag kunde inte hitta den. Sitter dom under förar sätet?
Ska försöka att bocka till egen fender elem. Har ingen lust att kapa av flärpen där bak.

Dom där nitarna tar du bara en kniv till, inte för att skära bort utan för att försöka, *hur ska jag förklara detta* pilla ner den runda hatten, för in kniv egget mellan den runda hatten på niten & tex chassit & pilla lite runt om hatten så lossnar niten till slut, skulle den gå sönder så åk till närmaste MC handlare & köp nya.

Blinkers kablarna ligger här orginal på min -99 Se de inringade på bilden

Bifogat

• imgp2732.jpg
    imgp2732.jpg
    48.7 KB · Visningar: 270
Jag har gjort detta....

Alla kontakterna inklusive de 2 för skyltbelysningen är bara att dra isär som vilket kontaktpar som hellst...

Det kan underlätta att dra undan skyddsgummit som sitter över kontakterna på skyltbelysninge, och på blinkerskontakterna sitter det en "hasp", så man kan lyfta på och sedan dra isär de båda ändarna.

För att lättast komma åt kablarna gör du såhär:

1: Ta bort passagerarsadeln/kutsen och skruva loss de 4 skruvarna.

2: Ta loss underdelen bak, genom att trycka med en mejsen eller nått spetsigt i centrum på varje "skruv", ta sedan vara på dessa... kan lätt komma bort :rolleyes:

3: Plocka bort underdelen genom att skjuva den i hojens färdriktning.

4: Du ska nu kunna komma åt kablarna (som sitter på vänster sida), så du kan ta isär kontakterna, och därgenom helt plocka bort skärmen från underkåpan.

4: Lossa de två skruvar som sitter där bakkanten på sadeln/kutsen satt... (de är blanka)

5: Ta bort sadeln.

6: Lossa de 2 svarta snabbskruvarna som sitter under sadeln.

7: Nu kan du ta bort hela bakre kåpdelen genom att dra den bakåt och sedan lyfta lite.

Passa dig när du ska ta bort underdelen, så inte plasten far i backen...

Last edited:
:tummenupp Tack grabbar :tummenupp
Det låter som det är mycket jobb tror att jag ska skarva dit mina nya blinkers genom att klippa orginal kablarna

Set låter kanske att det är mkt att göra men det är det inte. JAg var oxå lite små "rädd" när jag skulle börja med det här, mem det gick som på en räls, tror du gör det på 10 minuter att få fram kablarna/kopplat lös

capoeira-R1 skrev:
:tummenupp Tack grabbar :tummenupp
Det låter som det är mycket jobb tror att jag ska skarva dit mina nya blinkers genom att klippa orginal kablarna

Vad är det för blinkers du ska sätta dit ? Jag har sådana identiska dem från motrax, Lp osv... och ja behövde INTE kapa i kablarna... säg vilka blinkers det är du ska ha, så ska jag tipsa om hur du ska göra för att behålla originalkontakterna :)

Ser ut att vara lampor i dem, så då behöver du med all säkerhet inga motstånd och dyl.

Mattiaz skrev:
Ser ut att vara lampor i dem, så då behöver du med all säkerhet inga motstånd och dyl.
Det är inga LED:s nnars är det väl P=U*I som gäller :D Kan man inte löda en trimpot för att kunna reglera blinke när man har LEDs??

Hur har ni gjort med nr skylthållaren? Bra förslag motages varmt :D
Tänkte köpa aluminium 2-3mm och bocka det och använda mig av L-järn för blinkerserna kan det fungera??

Jag skaffade mig en 2 mm aluminiumplåt, som jag sågade till och bockade efter den här ritningen http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?threadid=20070

Dock så ska måttet vara 68 mm istället för 69, mellan centrum på hålen.

Det blev perfekt med min, då jag använde originalskylten, och jag högglanspolerade även hållaren med hjälp av autosol och lumpskiva, sedan tvättade jag allt med T-Röd, och förseglade sedan med klarlack på burk :tummenupp

Resultatet kan du se här:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5565&highlight=bl%F6t+och+fin

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!