Hjälp! Hastighetskameror!!!

Miss_Orchidee skrev:
Jag är ledsen men jag kan fortfarande inte utäsa om det var mig eller HanneZ du va negativ mot :3freak

Haha jag är inte negativ mot någon!!
Men det var HanneZ jag ställde frågan till. Om vart han hade
fått det där med att dom kollar upp ägaren OCH dennes
familj
. Det var helt nytt för mig så jag undrade vart man kunde
läsa om det.
Jag hoppas att du har förståååååt (Baloo) :pannkyss

DumbassDriver skrev:
Haha jag är inte negativ mot någon!!
Men det var HanneZ jag ställde frågan till. Om vart han hade
fått det där med att dom kollar upp ägaren OCH dennes
familj
. Det var helt nytt för mig så jag undrade vart man kunde
läsa om det.
Jag hoppas att du har förståååååt (Baloo) :pannkyss
ja! tack nu förstår jag!! :hoppa

Det är precis som i alla andra fall. Föraren är den som ska bötfällas! Ägaren kan inte ställas till svars för någon annans brott!

Får dom en bra bild (och JA bilderna blir bättre än man tror, Jag vet!) på bilens ägare är det solklart. Dom har en mätning och en bild, ägaren åker dit! (denne har förstås möjlighet att neka se nedan)

Är det någon annan som kör är det lugnt. Såvida det inte är någon inom familjen. Har hört talas om att Polisen gör s.k. familjeutredningar (ja dom har för lite att göra) Då kollar dom bilder från KK registret på familjen och är någon lik skickar dom ett bötesföreläggande till respektive (länsstyrelsen sköter ev. indragning) På detta föreläggande får man antingen erkänna sig skyldig eller neka och har då en chans att lämna en redogörelse på densamma. Vet ingen som gjort det (neka alltså) men jag antar att om polisen antar sig ha tillräckliga bevis går det till tinget som vanligt och tingsrätten får då bedöma bevisen. det gäller med andra ord att ha ett bra alibi
:D

Händer också att dom skickar ut en blankett med bild till ägaren av bilen (gäller främst företag) och ber honom ange föraren, detta har han ingen som helst skyldighet att göra! :arsele

Honken skrev:
Är det någon annan som kör är det lugnt. Såvida det inte är någon inom familjen. Har hört talas om att Polisen gör s.k. familjeutredningar (ja dom har för lite att göra) Då kollar dom bilder från KK registret på familjen och är någon lik skickar dom ett bötesföreläggande till respektive (länsstyrelsen sköter ev. indragning)

Säker källa? :confused:

Honken skrev:
Det är precis som i alla andra fall. Föraren är den som ska bötfällas! Ägaren kan inte ställas till svars för någon annans brott!

Får dom en bra bild (och JA bilderna blir bättre än man tror, Jag vet!) på bilens ägare är det solklart. Dom har en mätning och en bild, ägaren åker dit! (denne har förstås möjlighet att neka se nedan)

Är det någon annan som kör är det lugnt. Såvida det inte är någon inom familjen. Har hört talas om att Polisen gör s.k. familjeutredningar (ja dom har för lite att göra) Då kollar dom bilder från KK registret på familjen och är någon lik skickar dom ett bötesföreläggande till respektive (länsstyrelsen sköter ev. indragning) På detta föreläggande får man antingen erkänna sig skyldig eller neka och har då en chans att lämna en redogörelse på densamma. Vet ingen som gjort det (neka alltså) men jag antar att om polisen antar sig ha tillräckliga bevis går det till tinget som vanligt och tingsrätten får då bedöma bevisen. det gäller med andra ord att ha ett bra alibi
:D

Händer också att dom skickar ut en blankett med bild till ägaren av bilen (gäller främst företag) och ber honom ange föraren, detta har han ingen som helst skyldighet att göra! :arsele

Tack för svaret :tummenupp

DumbassDriver skrev:

Njae inte vetenskapligt säker vilket var anledningen att jag skrev att jag "hört". Det var nån här på Sporthoj (kommer inte ihåg nicket) som berättade att han råkat ut för detta. Utgår ifrån att han inte ljugit ihop historian. Sen har jag läst om detta i en tidningsartikel där en Polis skrev att dom KAN göra så.

Sen är det heller inte helt orimligt. Om jag vart polis skulle jag ha gjort så iaf! Har svårt att tänka mig att det strider mot några PUL regler eller liknande.

Jag har inte råkat ut för det själv trots att jag blivit fotad i bilar jag haft tidigare som stått skrivna på mina föräldrar (ja det är skenförsäkring jag vet, men numera är jag upplyst!!)

Resten av det jag skrev är däremot ren fakta som jag läst mig till.

Jag VET att en kompis morsa åkte för fort med min kompis farsas bil och hon fick böterna hemskickade med hennes namn på samt bilden på henne. Så ja dom kollar upp familjen.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D