Hjälp från någon som kan mek

Vilthunden

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2013
Hoj
2002, Aprilia RSV Mille
Tja,
Har sökt men inte funnit någon tråd där mitt inlägg kan slinka in lite passande, utan bestämde mig för att skapa ett nytt inlägg.

Jag sitter i försäkringsdjungeln för tillfället och det ser inte bättre ut än att säsongen redan är slut för min del. Det är jävla surt att behöva använda det fina vädret till att sitta i telefonköer till FB för att bevisa att en smitare (!) har pajat min hoj.

Ingen orkar läsa ett långt inlägg, så för att göra en lång historia kort.
Min fråga lyder,
Om jag står parkerad i en uppförslutning med framhjulet pekandes uppåt, och har en bil ca 2 m framför hojen. Kan denna bil (om den rullar bakåt och rätt in i framgaffeln) orsaka glapp i styrlagren och styrkronan? Det är en Aprilia Mille R med Öhlinsdämpare, om det skulle spela någon som helst roll.

Jag sitter nämligen med en surgubbe från försäkringsbolaget som anser att den typen av skador inte är rimliga vid en parkeringsskada, då jag hävdar att, nummer 1: Han är idiot. Och nummer 2: En smäll rakt framifrån KAN orsaka glapp i lagren.

Jag förstår också att vad som än sägs här så kommer det inte göra någon skillnad, men om jag får höra några synpunkter så kan jag åtminstone med rent samvete svara upp mot denna lilla skrivbords-lucifer när han sätter sig på tvären.

Hoppas alla ni andra kör så det ryker och njuter av säsongen.

Ja mycket i framgaffel/styrhuvud kan bli mosat av en påbackande bil. Klart att pissluffarna till handläggare på ditt f-bolag inte vill betala dock. Stå på dig bara. Hade säkert varit lättare om den vållande stod för skadorna som denne är skyldig till.

Varför ska försäkringsbolaget betala för ett glappande lager?

Är det inga andra skador på hojen så skulle jag oxå ifrågasätta det som fb.

Ricken: Absolut, det skulle jag också. Sorry, jag skrev inte ut hela historien.
Övriga skador är ett knäckt ISR bromshandtag, repor på ljuddämpare och sprucket fäste på kylaren. Allt detta på höger sida (alltså sidan mot trottoarkanten) men inga skador eller märken på vänster sida. Det är därför jag inte tror att någon har kört in i sidan på den så att den har vält, utan snarare backat in i framhjulet vilket har resulterat i att hojen välte.

Vilket försäkringsbolag är det ?

Har du någon verkstad i stan försäkringsbolaget jobbar med som kan göra ett utlåtande ?

Inte har lagret blivit glappt av påbackningen, möjligvis har något i justering, styrstolpens pressning i styrkronan eller något som har rört sig. Svårt att säga utan att se prylarna i detalj. Så indirekt kan påbackningen vara orsak till att det glappar, men inte utan att man kan se att något har gett med sig. Testa att sätta an det och se om det funkar, eller om något i ansättningen har gått sönder. Glappa styrlager är ju en sak man justerar bort, däremot slitna styrlager, så att det känns som att åka radiobil (klick,klick...) får man byta.

Med tanke på den lilla kraft som krävs för att välta en hoj jämfört med krafterna vid en kraftig inbromsning från 150 så har jag väldigt svårt att tänka mig att det har orsakat ett skadat lager. Isf borde gaffeln vara böjd och/eller fälgen bucklig också.

WebGringo: Salusansvar är försäkringsbolaget.

Då har jag lite mer koll iaf. Jag litar ju mer på vad som sägs från folk här än från försäkringsbolaget. Speciellt när handläggaren säger att han under sina 15 år på bolaget aldrig har fått in en anmälan om parkeringsskada på en mc.

Tack för svaren.

WebGringo: Salusansvar är försäkringsbolaget.

Då har jag lite mer koll iaf. Jag litar ju mer på vad som sägs från folk här än från försäkringsbolaget. Speciellt när handläggaren säger att han under sina 15 år på bolaget aldrig har fått in en anmälan om parkeringsskada på en mc.

Tack för svaren.

han ljuger säkert inte heller

han glömde bara att nämna att de senaste 14½ åren har han haft hand om båtförsäkringar :huvet

som hoztic skrev. med tanke på kraften som är på lagret vid inbromsning jämfört med kraften som krävs för att knuffa omkull en mc när den står på stöd så skulle jag ej heller tro att lgret glappar för bilen har backat på motorcykeln.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!