Hjälp!!! Fiat ZX-12R startar inte.

Gick med
1 May 2003
Hoj
Kawasaki ZX9-R -02
:confused: Har byggt om en Fiat 126 och satt i en Kawasaki ZX-12R motor från -00.
Rätt sugen på att provköra den då jag trodde den var klar för premiärtur för 3 veckor sedan. Har dock sedan dess felsökt och strulat, det aset vägrar att starta. Har granskat koppling schemat minutiöst, och tycker att allt borde stämma.
Har byglat kopplings och stöd kontakten.
Bytt och provat med ett annat kablage med tillhörande styrbox (cdi-box).
Kollat och mätt upp "vurp sensorn". Todde ett tag att det var den som strulade eftersom den bryter både tändning och bränslepump i liggande läge och det är så felet är på min.
Får varken jord inpuls från Cdi-boxen till tändspolar och bränsle pumps relä.
Pumprelät drar alltså inte och därmed går inte pumpen och tändspolarna ger ingen gnista. Har däremot + ström fram.
När startmotorn drar runt motorn blinkar FI lampan på instr.panelen.

Åkte till en mc firma igår med bilen på trailer, för att få fram felkoder.
Dom pluggade in datorn, men fick inte fram mycket mer än cdi-box nr. och kylvatten temp. Gick inte att få fram några felkoder, inte heller när jag bytte kabel härva och cdi igen.
Vi provade även på en fungerande ZX12:a som dom hade på verkstaden, inte heller på den fick dom fram mer info. eller felkoder. Provade på en annan Kawa av offroad modell och då gick det att få fram en massa info. och felkoder.
Jag blev alltså inte klokare av detta.:huvet
Det är ju själva faan!!! Jag var ju helt säker på att få reda på felet.
Min instr.panel är lite skadad så att den digitala displayen funkar inte. Någon som vet om det ska gå att starta en zx12:a utan panelen. Kan felet ligga i den.
Funderar också på om det kan vara vevaxel sensorn (pickuppen) som är paj.
Har ohm mätt på den och på kam sensorn, dom ligger inom värdena.
Dock lite osäker på om dom är hela ändå. Någon som vet något sett att kolla dom.
Tacksam för svar från någon som är styv på hoj el.
Vore kanon om någon som har en sådan hoj kunde ta bort kontakten från instr. panelen och prov starta. Funkar det kan man ju utesluta att felet ligger där.( Har hört att vissa hojar inte startar utan instrumentpanel.)

Tack på förhand.

Är det Immobilizer på den där? Låter nästan som om det skulle kunna vara något i den stilen som strular...

kawa

sätt ditt orig tändlås så går den ,folket på kawasaki hjälper dej ente med detta ,har jag själv fått erfara,:mad:

du har ett motstånd i ditt tändlås, som ente du kan bygla dej ijenom va ja vet ,av egen erfarenhet,,kolla o lycka till:tummenupp

Last edited:
Nej, det är inte Immobilizer på den.

Tändlås?
Gäller det min årsmodell?
Vet att cdi-box och tändlås måste hänga ihop på vissa hojar av nyare modell.(stöldsäkerhet)
Vilken årsmodell hade du?

Last edited:
Tusen tack Snabbe Mange, du hade rätt om tändningslåset. Det sitter ett motstånd där.
Jag hade förmodligen felsökt ihjäl mig om jag inte fått detta tips.
Sökte på diverse utlänska sidor, och hittade till slut rätt ohm tal.
Har fixat ett motstånd idag och provat. Har nu gnista och bränsle pumpen går igång. Motorn startar dock inte (tänder inte ens till), på startgas "motar" den.
Verkar som den ej får bränsle.
Pumpen är från en Saab.
Kanske för lågt bränsle tryck??
Någon som har något tips?

Tänkte bara medela att jag har hoppat jämnfota ikväll av lycka!!!
Bilen är provkörd!!!! POWER, POWER, POWER, i alla fall jämfört med standard Fiat 23 hk!!!
Hade visst förväxlat in och ut för bränslet.
Provade efter denna upptäckt, som blev då jag skulle mäta bränsle trycket, men inte fick fram något bränsle alls.
Med den lånade boxen motade motorn vid start försök.
Bytte till den som följde med motorn & det sa WROOOOM!!!
Motorn startade och går hur bra som helst!
Har dock en tendens till att bli varm med kylarn där bak.
Ska nu fixa till detta och en del små saker som tex. förlänga kablar till instrument & start mm.
Motorn är placerad där baksätet normalt sitter (mittmotor). Kan berätta att en hel del värme alstras, trodde att jag hade en skärbrännare i ryggen vid körning.
Ska därför och för att slippa ev. kylvattenslangs sprängningar eller vevstakar eller olje duschning mm, bygga en isolerad vägg emellan kupe och motor.
Åter igen tack till Snabbe Mange för motstånds info. (Du är en gud). TACK, TACK, TACK !!!!!!!!
Mvh: Mathias
Ps: Lakrists remmar på asfalten vet jag hur man tillverkar nu!!!!!!!!!!!!!!! DS.

Tänkte bara medela att jag har hoppat jämnfota ikväll av lycka!!!
Bilen är provkörd!!!! POWER, POWER, POWER, i alla fall jämfört med standard Fiat 23 hk!!!
Ps: Lakrists remmar på asfalten vet jag hur man tillverkar nu!!!!!!!!!!!!!!! DS.
Tufft! En filmsnutt vore på sin plats va?! :)

EDIT: Alltså två röster för film!

Jag vill åxå se juh :yoparty

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing