Hjälp för dig som vill hitta rätt försäkring

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
En liten fundering bara.
Min hoj gsxr1000 2001 står specad som 160hkr, jag bänkade den och finputsade lite hos kamikazekid.
Det vart lite mindre än de där 160hkr som står som original så jag antar att det inte är bakhjulshästar som står i tillverkarens spec.
MEN kan det ha någon betydelse för premien om jag kan visa upp ett papper med lägre häst på bakhjul, kanske inte behöver nämna min teori utan bara säga att den måste va klenare nu för tiden? Och kanske inte behöver låtsas om att jag vet skillnaden på sätt att mäta? (Då har jag väl inte uppgett falska uppgifter?)
Gammal och trött liksom?

De går på den effekt som uppges från tillverkaren, men du kan ju alltid ringa och kolla. Kostar ju inget.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
r1 -99 bor i sthlm 25år, håller på ta lappen, folksam bas av/på 1400kr halv/mån
när jag blir medlem i smc=1200kr/mån.
gör sporthojskurs 1000kr/mån
 

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
För alla er som försäkrar hos IF;
Se till att fråga en extra gång vad självrisken hamnar på eftersom de systematiskt lurar folk. Fick pris över telefon 18k hel/helår, 6k i självrisk (vagnskada). När papperna kom hem var självrisken på 25k. De har högre självrisker på vissa modeller och även då jag angav modell och reg.nr. "glömde" säljaren nämna att det var 21k dyrare.
Se även upp om ni tecknar försäkringen via deras hemsida då det i offerten alltid står 6k självrisk.. Ganska tråkigt att upptäcka i efterhand.

:huvet
 

powertrip

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Karlstad
Hoj
CBR1000RA Repsol 2009
För alla er som försäkrar hos IF;
Se till att fråga en extra gång vad självrisken hamnar på eftersom de systematiskt lurar folk. Fick pris över telefon 18k hel/helår, 6k i självrisk (vagnskada). När papperna kom hem var självrisken på 25k. De har högre självrisker på vissa modeller och även då jag angav modell och reg.nr. "glömde" säljaren nämna att det var 21k dyrare.
Se även upp om ni tecknar försäkringen via deras hemsida då det i offerten alltid står 6k självrisk.. Ganska tråkigt att upptäcka i efterhand.

:huvet

Gjorde exakt det samma, tecknade över nätet med självrisken 6000 kr, sen kom papperen med "honda" försäkring och 25000 kr i självrisk. Bytte till folksam idag. De har också 10% SMC rabatt som gav nån tusing.
 

Jennie08

- Assbikers -
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Stockarnas holm
Hoj
R6a
IF ville ha 8700 i MÅNADEN av mig för halv, rena rama rånet för tusan :huvet :gnissla det kan det fan aldrig vara värt :död
men 1850 i månaden landade min försäkring på, hel/hel hos folksam. Det kändes något mer ok.... :D
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag har monterat sämre kåpor på min GSXR1000 '05 och åker på trafik. T-H tar 500 kr/mån för det men jag tvingas göra ägarbyte i höst för att bli av med den. T-H sa så själva. Skönt att spara in så mycket på premien :)
 

McNick

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2010
Ort
Lidingö
Hoj
R6 -00
någon som har koll på vilka bolag som INTE har årsförsäkring, d.v.s. hos vilka bolag man fortfarande kan ställa av hojjen och inte pröjsa försäkring på vintern?
 

black devil

busa power
Gick med
10 Jan 2010
Ort
norge sarpsborg
Hoj
2000 hayabusa,125ccm 4stroke dirtbike,110ccm atv
2000 modell busa 75prosent bonus 35 år hatt lappen 3 år betaler 5200kr pr år full kasko i terra,mange andre skulle ha opp mot 20-25 lapper:arsele
 

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM smc-r
Pröjsar cirkus 1900/månad för en halvförsäkring hos IF.
Fick ett erbjudande om 1119/månad för en trafikförsäkring hos Folksam. Folksam verkar ju vara något att tänka på nu när man läst i denna tråden ang. IF's självrisk :huvet

EDIT - kan ställa av och på fordonet hur jag vill hos IF.

(Honda CBR600RR '07)
 

Ozzi

Guest
1991

köp en -91a o håva in en classica-försäkring, smakar kanongott.:tummenupp
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag förstår inte riktigt dehär med "hel/helårs, halv/helårs" osv. Vadå helårs? det är väl ingen som har hojen helförsäkrad året runt? Eller säger man så bara när man pratar om priset? jag är mer intresserad utav vad det kostar i månaden:S

Har för övrigt inte försäkrat allt för många fordon innan så have mercy:)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag förstår inte riktigt dehär med "hel/helårs, halv/helårs" osv. Vadå helårs? det är väl ingen som har hojen helförsäkrad året runt? Eller säger man så bara när man pratar om priset? jag är mer intresserad utav vad det kostar i månaden:S

Har för övrigt inte försäkrat allt för många fordon innan så have mercy:)

De flesta bolag erbjuder bara helårsförsäkring. Därav att många säljer sin hoj varje höst till sambo/förälder/husmus...

Då jag personligen fastnar för hojar få kör ihjäl sig på har det aldrig varit ett problem för mig. Min tidigare SS från 98:a kostade 3.200 hel/hel och min nya Multistrada kostar 7800 hel/hel (6000:- när jag fyller 30 nästa år). Billigt för 150 hk på 196 kg må jag säga. :)
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
De flesta bolag erbjuder bara helårsförsäkring. Därav att många säljer sin hoj varje höst till sambo/förälder/husmus...

Då jag personligen fastnar för hojar få kör ihjäl sig på har det aldrig varit ett problem för mig. Min tidigare SS från 98:a kostade 3.200 hel/hel och min nya Multistrada kostar 7800 hel/hel (6000:- när jag fyller 30 nästa år). Billigt för 150 hk på 196 kg må jag säga. :)

Räcker de inte med att ställa av hojen bara?:confused: Lär bli ett å annat "ägarbyte" mellan mig å farsan isf hehe.
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Nej, det räcker inte med att ställa av. Helår är helår.

Okej. Om jag förstår rätt nu då så, jag köper en hoj på våren, tar då en försäkring helår och får ett visst pris/månad. När sen vintern börjar närma sig så ställer jag av hojen å "säljer" den till tex farsgubben och på så vis bryter jag försäkringen. Right?:)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Okej. Om jag förstår rätt nu då så, jag köper en hoj på våren, tar då en försäkring helår och får ett visst pris/månad. När sen vintern börjar närma sig så ställer jag av hojen å "säljer" den till tex farsgubben och på så vis bryter jag försäkringen. Right?:)

Tror det. Jag har dock aldrig fått pris/mån utan ett helårspris som varit helt ok. Jag väljer kanske gubbiga hojar. :)

Det du skriver gäller dock en stor del av sporthojskollektivet ja...
 

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM smc-r
"när jag blir medlem i smc=1200kr/mån."

Skulle dom inte sluta ta hänsyn till att man är medlem i SMC, eller har jag drömt?

OM jag har drömt, hur blir man medlem i SMC...finns det några krav osv? kostnader?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
"när jag blir medlem i smc=1200kr/mån."

Skulle dom inte sluta ta hänsyn till att man är medlem i SMC, eller har jag drömt?

OM jag har drömt, hur blir man medlem i SMC...finns det några krav osv? kostnader?

Det är inte SMC-rabatten som tagits bort utan den speciella SMC-försäkringen som fick efter en utbildning av SMC. Den var inte lönsam för bolaget och samarbetet med SMC skrotades.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top