Hjälp...färgkod till den mörgråa lacken Yamaha har på sina r1:or -08??

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Hittar inte koden på ColorRite.

Lacken på Yamahas "svarta" r1 från 2008 är ju inte svart. Den är mörkgrå o den färgkoden skulle jag behöva.

Någon som vet?

Last edited:
Fuck..behöver va 100..inte kul att få tillbaka delar som inte matchar =/

men antingen så måste det stå någonstans på hojen, eller så vet yamaha vilken färgkod det är. på något sätt måste en ÅF kunna ta fram det.

Ähhh kan bara inte vara nån annan färg till 08:ans EU-modell av R1 - måste vara den kulören - ser då ut att vara samma kulör som på USA modellen av 2008 FZ1.
Prova du så får jag höra sen :tummenupp

Ähhh kan bara inte vara nån annan färg till 08:ans EU-modell av R1 - måste vara den kulören - ser då ut att vara samma kulör som på USA modellen av 2008 FZ1.
Prova du så får jag höra sen :tummenupp

Har snackat med killarna på Yamaha Motor som är återförsäljare av alla yamaha fordon.
De ger varken ut färgkoden lr säljer färg pga att nyanserna skiftar så pass mycket beroende på olika orsaker. Tex så beror det på vem som tillverkar färgen etc. Så de vill inte ge ut en färgkod som lovar samma nyans när det i själva verket riskerar att inte bli exakt. Så deras rekomendation var att gå till en lackfirma lr tillverkare av den typ av lackfärg som används o låta dom använda en speciell maskin som lyser på lacken o snappar upp reflektionerna..bla bla o på så sätt får exakt färgkod.
Jag hitta en firma som gör det för 120:-..allt de behövde var en rak yta som återspeglar exakt den kvalitet på lacken som jag vill ha. Ger jag dem tex en oxiderande repig lackyta så kommer lackkoden ge mig en färg som matchar denna.

Last edited:
Har snackat med killarna på Yamaha Motor som är återförsäljare av alla yamaha fordon.
De ger varken ut färgkoden lr säljer färg pga att nyanserna skiftar så pass mycket beroende på olika orsaker. Tex så beror det på vem som tillverkar färgen etc. Så de vill inte ge ut en färgkod som lovar samma nyans när det i själva verket riskerar att inte bli exakt. Så deras rekomendation var att gå till en lackfirma lr tillverkare av den typ av lackfärg som används o låta dom använda en speciell maskin som lyser på lacken o snappar upp reflektionerna..bla bla o på så sätt får exakt färgkod.
Jag hitta en firma som gör det för 120:-..allt de behövde var en rak yta som återspeglar exakt den kvalitet på lacken som jag vill ha. Ger jag dem tex en oxiderande repig lackyta så kommer lackkoden ge mig en färg som matchar denna.

Fett coolt!!! jag har länge behövt och drömt om att det kanske kan finnas något sådant, vad kallas maskinen som lyser av färgen och vad heter firman? :tummenupp

Fett coolt!!! jag har länge behövt och drömt om att det kanske kan finnas något sådant, vad kallas maskinen som lyser av färgen och vad heter firman? :tummenupp

Maskinen heter Spectrometer och den firma jag vände mig till var TILLBERGA BILLACKERING i Upplands-Väsby, 08-59031744

Hade samma problem med Ducati då jag skulle lacka en nyköpt kåpa. Lackfirman använde maskinen och när jag hämatde hojen var kåpan exakt i rätt färg. Kanon faktiskt.

Har funnits sen mitten på -90talet iaf.,funkar riktigt bra om de använder samma fabrikat av lack som originalet har och man har en oskadd yta att kolla,kan bli nyansskillnader om de använder annat märke på lacken.

Henrik

Om maskinen som lyser på lacken och "skapar" färgkoden fungerar så bra som folk här säger hade jag verkligen kört på det! ColorRite går inte att lita på över huvud taget (min erfarenhet gällande Yamaha i alla fall). Rent lotteri om färgen blir rätt eller ej. Talar med erfarenhet av både R1 -02 blue metallic (tail) samt matt black metallic (magkåpa), och -04:an grey metallic (frontkåpa) samt bluish grey metallic (någon annan kåpa).

Skit i färgkoder från nätet, handlare eller annat och lys med mirakelmaskinen!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT