Hjälp! Ett kolvbultsclips lossnade!

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Jävlar vad förbannad jag blir. Lekte lite nu på eftermiddagen och plötsligt börjar hojen skramla för att sedan tvärstanna! Helvete tänkte jag nu skar den. Men det visade sig att ett kolvbultsclips på något vis lossnat och klämts mellan cylinder och kolv. Det resulterar ju som många kan lista ut i en kaputt kolv och repor i cylindern :mattias

Frågan är nu om det någon idee att borra detta. Känns som om skadorna i cylindern är för grova?

Och inte nog med det så kom en del av clipset ner i vevhuset där det la sig på botten. Det gjorde att vevaxeln inte gick runt. Plockade ur resterna av clipset och nu går det runt. Men frågan är om något tagit skada. Antagligen?

Som sagt. Går det att göra något åt skadorna i cylindern? Och hur pass mycket skada kan resterna av clipset ha gjort?

Tacksam för svar :(
 
Urs da!! Såg inte bra ut... ja vet hur det känns då hojjen rasar... jag tror tyvärr att du behöver borra.... :(
 
Jo det känns som om borra är det minsta som kan göras. Har också för mig att cylindern är borrad redan. Så jag vetefasen hur mycket det går att ta.


Det som är bra är att jag fick till ett par bra lakrits rämmar innan det började rinna från kylarslangen och innan detta hände :D
 
Lämna in den till att börja med och kolla om det finns någon mer överdimension. Vad är det för hoj du har ?
 
Att en korrekt monterad kolvbultslåsning lossnar indikerar på att något annat är fel, mest troligt felmonterad redan från början eftersom kolvbultens design är gjord så att den trycker in clipset i clipsspåret ju större belastning den får.

Har man demonterat clipset står det i bruksanvisningen för kolven att clipset ska bytas mot ett nytt clips. Det är inte helt trivialt att demontera kolvbulten utan att skada spänsten i clipset. Har man skadat spänsten på kolvbultsclipset så brukar man få en olust- och skuldkänsla efter att man har monterat cylindern. Ett bytt clips kostar så lite...

Well, det är detaljer man lär sig med tiden (och efter att ha slösat allt för mycket pengar)...
 
har för mej att jag sett nåra teflon buppor man monterar i kolvbults hålen i kolven efter att man monterat klippsen så dom hålls på plats.
tror jag såg dom på Orient express.

/Mattias
 
Hojen är en Yamaha TZR125 från -87. Clipset var självklart monterat korrekt av undertecknad. Men jag har ett svagt minne av att jag tappade ett clips och ersatte med ett annat. Om clipset jag satte in istället var nytt eller begagnat vet jag faktiskt inte. Kanske var det därför det inte satt kvar i längden. Klantigt. Jag har ingen lust att dra ned hela motorn till nån verkstad. Och cylindern gör jag allt för att rädda. Den är inte att leka med. :(
 
Gulsnabbtrajja skrev:
Hmmm. Ser ju nästan ut att va foder på den där cyllen. Går det inte att byta det?
Jo visst är det det. Men jag tror inte det finns att köpa. Det är antingen ny cylinder eller denna som gäller. Men hur mycket kan man borra ur cylindern? Känns som om det fortfarande kommer att vara repor kvar efter en borrning. Hur pass bra fungerar det att få det svetsat och sedan borrat?
 
Men är det nicasil då? Om det är så är det ju inga problem och då går det ju inte ens att göra på annat sätt. Men allt snack om borrning och så antyder ju att det sitter löst foder och det måste väl gå att byta?

Edit* För att omnicasila ta kontakt med Björn 08-381074 / Vällingby så kan han kolla och fixa det.
 
Last edited:
Det är inte nicasil. Snackade med E & D i Solna och dom skulle ha 500kr för att borra cylindern. Om reporna är allt för djupa så kunde dom köpa material och göra nytt. Precis som du säger Gulsnabbtrajja. Men det skulle gå på ca 2500kr. Och då köper jag häldre en ny cylinder och låter den bearbetas precis som denna. Fan vad ledsen jag blir.
 
Att nicasyla om en cylinder kostar väl 2500 ? :0
Offtopic: Behöver man strypa en 125a till 11kW när man kör upp eller besiktigar?
 
cRoC skrev:
Att nicasyla om en cylinder kostar väl 2500 ? :0
Offtopic: Behöver man strypa en 125a till 11kW när man kör upp eller besiktigar?
Mycket möjligt. Men i det här fallet handlar det inte om naicasil.

En lätt motorcykel (Behörighet A1) ska vara strypt till 11kw ja.

Så kör du upp för A1 så lär du ha en hoj som är registrerad som 11kw. Det där emd besiktning förstår jag inte riktigt hur du menar?
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top