Hjälp! Enduroköp...

SpoonMannen

Hojbyggare
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
1950 Triumph, 1951 Svalan 75LYX, 1971 Honda CB 450, 1981 Kawa Z1000, 1990 Kawa ZXR 750 H2,
Tänkte köpa en Enduro att kunna ha som ismaskin och kanske lite skogskörning. Ingen överdriven landsvägskörning men det vore inte fel med LV-reg. Jag har inte så mkt cash som ska slängas ut på ändamålet. Runt 20-30 tusen men vill inte ha någon skit man får skruva ihjäl sig på. Jag är helt ny inom området så jag har fan ingen aning om vad som är bra köp eller inte. Inte heller om det ska vara 4t 600cc eller 250cc 2t... Jag är helt kass på detta. Det jag vill ha är en cykel att lita på som inte är för tung och klumpig. Snälla hjälp mig med detta då jag inte kan ett skit. :confused:

ska du åka enduro är väl en 400 -450 lämplig, större motor tröttar bara

Kolla en 3-4år gammal exc 400a, de e nog lämpliga att pluttra runt på

SpoonMannen skrev:
Tänkte köpa en Enduro att kunna ha som ismaskin och kanske lite skogskörning. Ingen överdriven landsvägskörning men det vore inte fel med LV-reg. Jag har inte så mkt cash som ska slängas ut på ändamålet. Runt 20-30 tusen men vill inte ha någon skit man får skruva ihjäl sig på. Jag är helt ny inom området så jag har fan ingen aning om vad som är bra köp eller inte. Inte heller om det ska vara 4t 600cc eller 250cc 2t... Jag är helt kass på detta. Det jag vill ha är en cykel att lita på som inte är för tung och klumpig. Snälla hjälp mig med detta då jag inte kan ett skit. :confused:

Tom Byron skrev:
ska du åka enduro är väl en 400 -450 lämplig, större motor tröttar bara

Kolla en 3-4år gammal exc 400a, de e nog lämpliga att pluttra runt på

Hittade dock ingen sådan i dom priserna... Inte på blocket iaf... :(

Edit: Hittade en 400 lc4 -96 för 25...

Jag är också intresserad av en enduro... Jag hittat Husqvarna TE 410 -99.
Skulle vilja veta om de har någo barnsjukdomar eller fungerar de bra? Så sku de ju va bra och veta om de har nå pulver i motorn? :rolleyes:

En XR600 hittar du för mellan 20-30 tusen. Dom är outslitiga och kräver inte mkt service heller.. Byt olja var 100:e mil å gasa så blir motorn glad.. Rekommenderas!!

Överlag så är 4t mycket dyrare än 2t. I skogen behöver man inte speciellt stor maskin(är oftast bara en nackdel), det behöver man däremot på is.

Ska du ha en skogshoj för upp till 30 tusen är nog en 250-300 2-takt bästa valet.KTM,GasGas och Husqvarna har fina endurohojjar,alt någon ombyggd japscross.30 k köper du lätt en -02 för,kanske en -03.Mycket billigare att hålla igång än en gammal 4-takt.

Busaberg skrev:
Ska du ha en skogshoj för upp till 30 tusen är nog en 250-300 2-takt bästa valet.KTM,GasGas och Husqvarna har fina endurohojjar,alt någon ombyggd japscross.30 k köper du lätt en -02 för,kanske en -03.Mycket billigare att hålla igång än en gammal 4-takt.

Har hittat en Yamaha YZF 400 -98 för 27 som dessutom har isdäck. Att den står i samma stad gör ju inte saken sämre. Är det rätt kurs eller? Har hört att 2t går sönder oftare jämnfört med 4t? :confused:

-MLM- skrev:
En XR600 hittar du för mellan 20-30 tusen. Dom är outslitiga och kräver inte mkt service heller.. Byt olja var 100:e mil å gasa så blir motorn glad.. Rekommenderas!!

Har 2 kompisar som kör Hondas XR och jag tycker dom känns tunga. Tjejen ska ju kunna låna den hon med... :tungan

Busaberg skrev:

Nu hänger jag inte riktigt med vad du menar med att det är billigare att hålla igång en 2taktare. Har haft en Honda CR250 och jag kan intyga att det är dyrare än min gammal XR600R då den är törstigare, krävs dyra oljor, tätare serviceintervaller och kolvbyte osv..

Last edited:
xr400r, ta en sådan, inte mycket service som krävs på dom, min fulltankade vägde 127kg på regbesiktnings vågen.
nästan ingen skillnad på 96-04 modellerna

-MLM- skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med vad du menar med att det är billigare att hålla igång en 2taktare. Har haft en Honda CR250 och jag kan intyga att det är dyrare än min gammal XR600R då den är törstigare, krävs dyra oljor, tätare serviceintervaller och kolvbyte osv..
Nu tänkte jag en jämförelse tvåtakt/fyrtakt med motsvarande prestanda för enduroåkning.Och då är det närmast Husaberg,KTM Exc och Yamaha YZF/WR jag jämförde med.En ny tvåtakt jämfört med en 10-15 år gammal XR är ju ungefär som att jämföra en R1 med en XJ600.Och sköter man bara service,hålla rent luftfiltret,någorlunda rätt bestyckning osv så brukar det räcka med något kolvbyte per säsong.Ett ras på en gammal fyrtaktare är dyyrt!

Det var inte alltför länge sen som det var en XR600 "kamkedjanharkuggatöverochvevlagretärslut" tråd på den här sidan....... :7peta

-MLM- skrev:

XR är säkert bra alternativ, bättre ju mer lv man tänker köra. Men nu gällde det ju enduro/cross och dit räknas väl inte XR? Men om vi ska jämföra helt olika hojar kan jag tänka mig att en vass tvåtaktare håller sämre än en stor offroad fyrtaktare, är nog inte många som protesterar på... :D

Busaberg skrev:
Det var inte alltför länge sen som det var en XR600 "kamkedjanharkuggatöverochvevlagretärslut" tråd på den här sidan....... :7peta
heheh gör en sökning på husaberg på samma dårå :7peta :rofl

nä sorry,kunde inte hålla mig.

xr400r är en perfekt enduro/skogshoj, kort hjulbas,mycket vrid vid lågavarv etc.

Men har en XR600 som kamkedjan kugga över på för en månad sen...

En xr400 är nog en bra nybörjar hoj, men för klumpig, för mycket vikt o för lite motor om man ska köra lite mer seriöst och hyffsat standard utan att göra allt för mycket med motorn.
Leta efter en WR400 98 lr 99. Kan finnas för runt knappt 30'. Men annars kan nog en XR400 ändå inte vara så dum. Där har du klart mindre service. En TE410 är nog inte häller ett dumt val. Har hört att man ska noggrant kolla motorkåpan på höger sida (tror det va höger iaf) på årsmodeller fram till 00
/01. De ska tydligen vara extra utsatta.

Lycka till

DwD skrev:
heheh gör en sökning på husaberg på samma dårå :7peta :rofl

nä sorry,kunde inte hålla mig.

xr400r är en perfekt enduro/skogshoj, kort hjulbas,mycket vrid vid lågavarv etc.

varför tycker du att en xr400r är klumpig?. vikten eller?, vad väger en WR400 fulltankad?(riktiga siffror :D )

vad gäller effekten så tror jag inte det är så många av oss som verkligen utnjyttjar full effekt i skogen/endurospåren.

men som sagt, vilken hoj man än har så vill man ha mer pulver :död :hihi

www.enduromx.com är en suverän sida där dom flesta hojarna läggs ut... Ett varnande finger höjs för husaberg!! Köp inte det, de säger de själva som äger det med, går bara sönder hela tiden...

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd