Hjälp en vilsen 20-åring hitta hoj

Först av allt, kolla svedea med när du jämför försäkringar. För min del var dom mils mycket billigare än andra.

Själv tog jag mitt kort för snart 3 månader sedan och hade väl i stort sett samma kravspec som dig på mc. I mitt fall så blev det en Hornet 600, 2007. Lite över 100hk, sitter skönt och upprätt, lätt och rolig att köra och billig försäkring. Nu har man kört några hundra mil och hade gärna haft lite mer motorkräm, men pigg är den fortfarande upplever jag, iaf upp till sådär 150km/h, sen går den lite in i väggen pga luftmotstånd och brist på effekt

Tack för alla svaren, ska kolla upp förslagen och leta regnummer för försäkringsuppgifter. Finns det nåt försäkringsbolag som tar emot sporthojar mer än trafik? Eller är det bara ringa runt och se vad som är bäst för stunden? Ktm 690 har jag funderat på men den är väldigt stöldbegärlig och hojen kommer stå utanför jobbet en del på kvällar och liknande så är rädd att bli av med den... Plus att pappa uppgraderade till en sån när han tröttnade på 650:n jag har idag som vinterhoj, så vill man busa kan man säkert provköra den ett par gånger i veckan :D Om man är ute efter något busigt men inte motard av ovanstående anledning vad är roligast utanför bana då? Kåpor eller inte? Är ju såklart högst personligt men vill ha så mycket input som möjligt för att underlätta beslutet.. Vilken motor tycker är bäst/roligast? Twin? Radfyra? Finns det någon sporhoj som räknas som riktig sporthoj och inte sporttiurer som är billigare i försäkring? Eller är det bara acceptera att man är körd som 20åring i stockholm på typ en r1:a?
Tack för all hjälp och input! :)

På Bilsport&MC kan du kolla försäkring utan regnummer. Modell och år bara. Funkar bra för att snabbt få en indikation på hur kasst man ligger till och man kan beta av 20 modeller på en timma. Dom tar inte rena plastraketer men allt touring och kåplösa bushojar funkar.

Om du har planer på att gå SMC-kurser (Vilket alla 20-åriga färska (OK du har kört två år...) motorcyklister borde) så glöm bort Svedea då de har mest restriktioner.

http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/

Nu får vi ta det med en nypa salt. Att råka klota med en hoj för 30 papp med endast trafikförsäkring eller halvförsäkring spelar inte speciellt stor roll. Du får ändå inte ut några pengar för att reparera skador på hojen.

Se till att ha en "kropps" försäkring som gäller på SMC dagar. Jag vet inte vem som åker hel försäkrad på bandagar? Finns det något bolag som ersätter trasiga MC ?

Antingen hittar man en skrutthoj man kan offra på bandagar med trafikförsäkring, eller en nyare med hel eller halv så kör man avrostning i trafiken och får ersättning om man klotar.

Skulle personligen aldrig köpa en dyr hoj +70 pap och trafikförsäkring den och sedan panga på bana. Jag suger på att meka.......

Kolla en RS -04 Stockholm och bilsport var dyr.

Bilsport.
4500 trafik, 9000 halv, 12000 hel.

Svedea.
3500 trafik, 9000 halv, 12000 hel.

1000cc kan sticka iväg rejält i Stockholm tyvärr. En trafik svedea på RS är billig men en 10 år gammal triumph utan ABS är ingen hit om du inte är bra på att meka.

Du borde kunna få en halv försäkrad GSR600 med ABS från 2013 för 5000 om året, RS och GSR ligger båda runt 100hk.

Kubiken har inte särskilt mycket med försäkringspriset att göra. Snarare typen av hoj.
zx6r, 130 hk, sporthoj - 2700/månad halvförsäkrad.
Bmw r1200r, 119 hk, långt mer vrid än zx6:an touring/naken - 5200/år helförsäkrad.
Fz8s, 105 hk, "sporttouring", 9000/år helförsäkrad
Ducati multistrada 1200, 150hk, touring, drar lätt ifrån både zx6 o fz8, 7000/år helförsäkrad.

Kubiken har inte särskilt mycket med försäkringspriset att göra. Snarare typen av hoj.
zx6r, 130 hk, sporthoj - 2700/månad halvförsäkrad.
Bmw r1200r, 119 hk, långt mer vrid än zx6:an touring/naken - 5200/år helförsäkrad.
Fz8s, 105 hk, "sporttouring", 9000/år helförsäkrad
Ducati multistrada 1200, 150hk, touring, drar lätt ifrån både zx6 o fz8, 7000/år helförsäkrad.

Det är nog en bättre beskrivning, då jag själv upptäckt att försäkringsbolaget inte alltid tittar på motor effekt.

Ett exempel är BMWjag är sugen på.
BMW R1200RS, -15, 11000/år. Hel.
BMW R1200RT -15, 3200/år. Hel.

Skiljer 8000:- för samma grundstomme fast andra kåpor.

Samma motor samma chassi. Ena är touring andra är en halvkåpa/( sport)

Der går att hitta modeller som är lite fel klassade av försäkringsbolagen tex som min nuvarande VFR800x. Egentligen en sport touring hoj fast med andra kåpor, precis som mitt BMW exempel.

Last edited:
Det är nog en bättre beskrivning, då jag själv upptäckt att försäkringsbolaget inte alltid tittar på motor effekt.

Ett exempel är BMWjag är sugen på.
BMW R1200RS, -15, 11000/år. Hel.
BMW R1200RT -15, 3200/år. Hel.

Skiljer 8000:- för samma grundstomme fast andra kåpor.

Samma motor samma chassi. Ena är touring andra är en halvkåpa/( sport)

Der går att hitta modeller som är lite fel klassade av försäkringsbolagen tex som min nuvarande VFR800x. Egentligen en sport touring hoj fast med andra kåpor, precis som mitt BMW exempel.

De drar ju olika klientel som är olika kraschbenägna, sedan kan de säkert vara olika stöldbegärliga med, även om det är samma hoj med olika utseende.

Själv köpte jag nu en suzuki bandit - 96 25 kw reggad (ursprungseffekt 59 kw) strypningen kan omöjligen vara kvar, går det dubbla mot övningskörningshojjen jag hadde i accelerationer. Billig försäkring 200 kr månaden på min 20 år.

det finns ju en bandit 1200 med, kan tänka mig att den går för bra, det negativa med lite äldre hojjar är väll exempelvis ofta ingen abs o sådär :hej

kompisen som har en ktm 690 vars farsa står på, 17 lax helår/hel

Köp en B-king om du har lädret, mycket bra försäkring hos svedea och hayabusamotor som kommer fula ner dina kallingar länge och väl.
När du blir trött kan du handla TTS racings kompressorkit och börja förstöra kallingar igen!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti