Hjälp en tjej här :)oroande ljud från motorn. Villken firma ska man lämna till?

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
lightvave skrev:
2696939 Hejsan, ni skrev att ni bytt lameller och att (Drar man in kopplingen låter det inte, kan heller inte höra det när jag rulla iväg lite på ettans växel ) ganska säker på att ni får ta isär kopplingen felet är nog där eftersom det inte låter när ni drar in kopplingen,och om det började efter ni bytt lamellerna.Hur kunde de behövas bytas

Oljudet var där även innan jag bytte lameller.

ola_sandin skrev:
2618691 Låter det även på tomgång eller bara vid belastning? Låter det på alla växlar, tystnar det om du håller in kopplingen? Hur ser drivpaktet (kedja, drev) ut?

Låter på tomgång. Det tystnar när man håller in kopplingen. Kan inte höra det när hojen belastas

GixxerTina skrev:
2697102 Låter på tomgång. Det tystnar när man håller in kopplingen. Kan inte höra det när hojen belastas

Osynkade spjäll kan ge orolig tomgång och därmed ökat oljud
När man drar in kopplingen så spänner man upp eventuellt glapp som finns
och minskar därmed ljudet, Låt synka spjällhusen

Trasig kopplingskorg / ryckutjämnare ger även oljud ( kan va svårt att se) spricker ibland på baksidan

1000R har väl även den lockup funktion ( som busan)

Stumsvetsas och fjädras på med fjäderkraft ger både bättre känsla och mindre oljud

andersson turbo skrev:
2697179 Osynkade spjäll kan ge orolig tomgång och därmed ökat oljud
När man drar in kopplingen så spänner man upp eventuellt glapp som finns
och minskar därmed ljudet, Låt synka spjällhusen

Trasig kopplingskorg / ryckutjämnare ger även oljud ( kan va svårt att se) spricker ibland på baksidan

1000R har väl även den lockup funktion ( som busan)

Stumsvetsas och fjädras på med fjäderkraft ger både bättre känsla och mindre oljud

Tack Anders för svaret Har kollat kopplingskorgen för att den var tydligen sämre på 01 kunde spricka /sprängas. Såg bra ut.

Hoppas det är spjällen, så det inte kostar allt för mycket att fixa .
Blir det för dyrt säljer jag nog hojen.

Lägger min röst på kopplingskorgen.

Korgen har ryckutjämnare (i form av gummibussningar el fjädrar) som om de är slitna gör att korgen "slammrar" när den är obelastad, dvs vxl i neutral alt kopplings handtaget indraget.
Om det går att byta ryckutjämnare (skriver går för det går nämligen inte enbart att byta ryckutjämnarna till korgen på alla hojar)till korgen borde det inte bli allt för kostsamt om du kan göra jobbet själv, i annat fall får man byta hela korgen och då blir det dyrare.

lycka till!

GixxerTina skrev:
2697102 Låter på tomgång. Det tystnar när man håller in kopplingen. Kan inte höra det när hojen belastas

I såfall tippar jag på kopplingslagret (det lager som håller kopplingskorgen.)

Ligger ett rulllager innanför kopplingskorgen. Kan vara detta som låter.
Har ett bättrebeg. liggande om du vill ha fast till en 750. Kanske passar ändå.
Ser kopplingskorgen ut som på denna bilden så byt.:D

Bifogat

• IMG_2288.jpg
    IMG_2288.jpg
    107.3 KB · Visningar: 193
GixxerTina skrev:
2697277 Tack Anders för svaret Har kollat kopplingskorgen för att den var tydligen sämre på 01 kunde spricka /sprängas. Såg bra ut.

Hoppas det är spjällen, så det inte kostar allt för mycket att fixa .
Blir det för dyrt säljer jag nog hojen.

....icke sa nicke, här säljs inget, jag tror vi ska gå på Andersson turbo`s tips och låta synka spjällen, det är absolut inget stort fel tösen har på sin hoj då den svarar utomordentligt bra vid gaspådrag.

vi tackar för tipsen,:tummenupp låt ideerna flöda bara..

Gloggen skrev:
2697379 Lägger min röst på kopplingskorgen.

Korgen har ryckutjämnare (i form av gummibussningar el fjädrar) som om de är slitna gör att korgen "slammrar" när den är obelastad, dvs vxl i neutral alt kopplings handtaget indraget.
Om det går att byta ryckutjämnare (skriver går för det går nämligen inte enbart att byta ryckutjämnarna till korgen på alla hojar)till korgen borde det inte bli allt för kostsamt om du kan göra jobbet själv, i annat fall får man byta hela korgen och då blir det dyrare.

lycka till!

Det tror jag med, kopplingen består ju av många delar & alla lameller är ju inte lika kanske dom sitter fel?

Har ni kollat axial-spelet mellan korgen och bussningen som lagret går på?,,
Om det är för stort, så kan du fa ett slammer sålänge kopplingen är obelastat, men når man drar kopplingen så trycks korgen emot brickan bakom kopplingskorgen och då blir det tyst.
Vet att kopplingen är på högre sida, men kan höras genom växelaxeln, kanske,,;-)
Var mycket vanligt på gamla GSX 1100, b.la. .
För att åtgärda det så mätte man spelet och slipade man ner bussningens längd till rätt axial-spel och vips blev det tyst
Hälsn. Frostie.

GixxerTina skrev:
2618704 Den var på storservice vid 3500 mil då kollade de om ventilerna behövde fixas. De sa att de stod perfekt . Nu har den gått 4200 mil.

bankar
tror de bara e kopplingskorge du skriver ju att den tystnar när du drar in o samt belastar den.knackar alltid lite från korgarna när dom börjat bli lite slitna.lycka till:D

mikee skrev:
2698787 tror de bara e kopplingskorge du skriver ju att den tystnar när du drar in o samt belastar den.knackar alltid lite från korgarna när dom börjat bli lite slitna.lycka till:D

...får kolla kopplingen igen då de flesta tipsen går i den riktningen, men såg inget "fel" vid lamellbytet, får riva skiten o kolla noggrannare denna gång!

Kolla om det går att ställa upp tomgången lite - ljudet brukar försvinna om man får upp varvet lite - hamnar man inte för högt upp i tomgångsvarv så har man löst problemet.

Det är bara när det låter som det sliter - det krävs material för att framkalla ljud - blir man av med ljudet avstannar nästan slitaget.

Alla gissar hejvilt på vad det kan vara, snart har nog en 4T motors alla beståndsdelar nämnts.

Alla/de flesta MC låter mer när neutralen är i och kopplingen är obelastad jämfört mot en belastad koppling. Men om det är riktiga missljud kan man börja oroa sig.

Efter att ha lyssnat ordentligt på hojen ikväll kommer oljudet som inte är speciellt mycket INTE ifrån kopplingen, det härrör högre upp i motorn, tror andersson turbo är rätt ute med spjällen

JAPP Äntligen!!
Vi tackar för all input o ideer som strömmat in och framförallt Andersson turbo som var HELT rätt ute med spjällen, :yoparty kanonforum:)

Grattis till att ni hittade felet. Jag antar att det känns skönt nu? :))

Vad är det som ser så hemskt ut på den bilden? :intresserad

Hela underdelen av kopplingskorgen saknas ;)

Hela underdelen av kopplingskorgen saknas ;)

Hehe, ågaj. Om jag fadhtar rätt så behövs korgen när man trycker in kopplingen så att fjädrarna på "taket" på insidan av korgen trycks ihop och lamellerna kan separeras (koppla ur). Då behöver man själva korgcylindern som motstag antar jag?

Vad har hänt med kopplingkorgen ovan då? Den där cylindern kan väl inte bara slitas ner, eller missar jag något nu igen? :)

Antar att det ska se ut så här:
cat_family-16.jpg

Förklara som om jag vore ~7år. :hihi

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...