Hjälp en nybörjare! R6 1999

Strutsar

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2012
Ort
Borås
Hoj
1999, Yamaha, R6
Så, då har jag gått och köpt en Yamaha YZF R6 -99 och gjort alla i min nära omgivning olyckliga!

Men, så ska man kunna ta hand om åbäket också. Och här sitter jag nu, helt utan några som helst kunskaper i ämnet. Det närmaste jag någonsin kommit att meka är att ha kört bilen till pappa som ombesörjt oljebyten och annat man gör med en bil. Därför är jag i desperat behov av hjälp från er experter, för personalen på mc-firmorna är föga behjälpliga i sammanhanget. Så räkna med att detta blir en serie av frågor, räkna alltså denna post som den första av flera.

Så till saken: Jag ska byta alla vätskor/filter på bågen, har fattat att detta är viktigt. Har köpt svindyr olja (3liter) samt oljefilter. Men vad är det mer för vätskor jag ska köpa?

En annan sak: Handbromsen har helt plötsligt blivit hackig, som att den vill nypa åt frambromsen i läge ALLT eller INGET. Riktig irriterande. Har provat att snurra på den grejerna som spänner själva bromsen utan resultat.

En ytterligare grej: Frambromsen/(klosssarna?) ligger emot bromsskivan (?) så pass mycket så det hörs bara man rullar den manuellt. När man kört en sväng, i regnet, så ryker det lite lätt från skivorna. Frågade dem på den lokala mc-firman, de sa att det var fullt normalt. I min värld så blir jag dock skeptiskt om det verkligen ska vara så?

Ja, som ni förstår så är jag typ den sista människan som ska ha en mc. Men jag förlitar mig på många goda råd och tips av er.

Kan dela med mig av en liten anekdot i sammanhanget: Träffade ett par riktigt schyssta snubbar som åkte sporthoj modell NY som jag frågade hur man smörjer kedjan. De goda herrarna verkade tappa hakan vad det såg ut som...

Tack på förhand! / Ny på forumet
 
Jag är ingen expert men tack ändå.

Om oken hänger sig pga rost / smuts där klossarna i sin tur ligger emot och går varma mot bromsskivan under färd så bildas en frän doft av överhettning samt rök.Då får du lossa på oken och smörja upp delar som glidbultar och bromskolv med lämplig olja.Var försiktig med gummipackningen till bromskolven.Om du kan montera av oket utan att lossa hydraulslangen till bromsoljan så är detta att föredra.Då slipper du lufta systemet efteråt. För övrigt så kan du hälsa nötterna på mc firman att det är inte alls okey om det ryker från bromsarna vid normal körning.
 
Last edited:
Så, då har jag gått och köpt en Yamaha YZF R6 -99 och gjort alla i min nära omgivning olyckliga!

Men, så ska man kunna ta hand om åbäket också. Och här sitter jag nu, helt utan några som helst kunskaper i ämnet. Det närmaste jag någonsin kommit att meka är att ha kört bilen till pappa som ombesörjt oljebyten och annat man gör med en bil. Därför är jag i desperat behov av hjälp från er experter, för personalen på mc-firmorna är föga behjälpliga i sammanhanget. Så räkna med att detta blir en serie av frågor, räkna alltså denna post som den första av flera.

Så till saken: Jag ska byta alla vätskor/filter på bågen, har fattat att detta är viktigt. Har köpt svindyr olja (3liter) samt oljefilter. Men vad är det mer för vätskor jag ska köpa?

En annan sak: Handbromsen har helt plötsligt blivit hackig, som att den vill nypa åt frambromsen i läge ALLT eller INGET. Riktig irriterande. Har provat att snurra på den grejerna som spänner själva bromsen utan resultat.

En ytterligare grej: Frambromsen/(klosssarna?) ligger emot bromsskivan (?) så pass mycket så det hörs bara man rullar den manuellt. När man kört en sväng, i regnet, så ryker det lite lätt från skivorna. Frågade dem på den lokala mc-firman, de sa att det var fullt normalt. I min värld så blir jag dock skeptiskt om det verkligen ska vara så?

Ja, som ni förstår så är jag typ den sista människan som ska ha en mc. Men jag förlitar mig på många goda råd och tips av er.

Kan dela med mig av en liten anekdot i sammanhanget: Träffade ett par riktigt schyssta snubbar som åkte sporthoj modell NY som jag frågade hur man smörjer kedjan. De goda herrarna verkade tappa hakan vad det såg ut som...

Tack på förhand! / Ny på forumet

Hej och välkommen!

Yamahas R6:or är tamejfan de fränaste hojar som går att köpa, går att ha till allt från rookierace till snabba semesterresor! Sen kanske de inte är den optimala nybörjarhojen, men det sk---r vi i.

Att frambromsen låter (väser) lite när du rullar hojen är fullt normalt. Det som ryker när du kört i regnet är nog inget annat fukt som ångar från den varma bromsskivan.
Om det ryker i torrt väder håller jag med Ankan om att du har lite bekymmer...
Och att bromsen verkar fastna, eller hur du menar, borde du absolut överlåta åt proffs att titta på.

Motorolja och filter kan nog papsen hjälpa dig med, inte svårare på hoj än på en bil.
I övrigt är det broms- och kylarvätska du (med hjälp av farsan?) behöver bry dig om.

Kör hårt!
 
Hej!

Tack Ankan1 och laidback för den snabba responsen! Själva anledningen till varför jag ens tog kortet var för att köpa/köra en R6:a, är brutalt nöjd med den! (Även om alla andra i min närhet helst sett att jag köpt en glidare alternativt säljer hojen och köper en scooter...)

Det där med kylarvätska/bromsvätska: Är det en komplicerad manöver att byta dom? Eller är det ungefär samma rutin/svårighetsgrad som att byta olja/oljefilter?

Och byte av luftfilter: Är det något man klarar att göra själv?

Efter ovanstående byten av vätskor/filter, finns det nått mer jag ska byta/tänka på?

Ytterligare en sak: Bågen var seg att få igång. Tryckte på startknappen, gav den choke men batteriet orkade ingen längre stund så det dog. Fick ta lite satts, släppte upp kopplingen och den hoppade igång direkt. Kasst batteri månne?

Tusen tack för era kommentarer och tålamod!
 
Hej!

Tack Ankan1 och laidback för den snabba responsen! Själva anledningen till varför jag ens tog kortet var för att köpa/köra en R6:a, är brutalt nöjd med den! (Även om alla andra i min närhet helst sett att jag köpt en glidare alternativt säljer hojen och köper en scooter...)

Det där med kylarvätska/bromsvätska: Är det en komplicerad manöver att byta dom? Eller är det ungefär samma rutin/svårighetsgrad som att byta olja/oljefilter?

Och byte av luftfilter: Är det något man klarar att göra själv?

Efter ovanstående byten av vätskor/filter, finns det nått mer jag ska byta/tänka på?

Ytterligare en sak: Bågen var seg att få igång. Tryckte på startknappen, gav den choke men batteriet orkade ingen längre stund så det dog. Fick ta lite satts, släppte upp kopplingen och den hoppade igång direkt. Kasst batteri månne?

Tusen tack för era kommentarer och tålamod!

Kollade lite på tuben och hittade de här guiderna:

Bromsvätskebyte:
http://www.youtube.com/watch?v=09peSQc9ROI

Kylarvätskebyte:
http://www.youtube.com/watch?v=qJa5N-cQkQY&feature=relmfu

Om du tittar på klippen några gånger, kanske du känner om du vågar ge dig på det själv.
Bromsvätska är egentligen inget svårt att byta, om man vet hur man gör. Fyll bara på i behållaren vartefter nivån sjunker så du inte får in luft i systemet. Det bästa skulle nog vara om du kan kolla hur någon som kan gör. Bromsen är ju en ganska viktig komponent på en hoj, det får inte bli fel!

Kylvätska är inget märkvärdigt alls. När du tömt ur den gamla vätskan och fyllt på fullt med ny i kylaren (finns färdigblandad att köpa på macken), kan du starta motorn och låta den gå nån minut. Kolla sedan i kylaren om nivån sjunkit, fyll på mer vid behov.

Batteriet borde du prova att ladda innan du köper ett nytt för en tusenlapp eller mer. Batteriladdare är också ganska dyra grejer, men håller under lång tid av din hojkarriär.

Bateriladdartråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?258814-Köp-av-batteriladdare

Här är CTEK: http://www.battericentrum.se/12-volt-CTEK-laddare

Här finns mycket hjälp, välj själv: http://www.google.com/webhp?hl=sv&t...a4a8e459061d9d&bpcl=37189454&biw=1600&bih=729
 
Last edited:
Jag har en likadan som dig med samma problematik med bromsen det du kan göra är att kolla om du har ett litet spel uppe vid bromshandtaget.
Det är en liten klack som man kan fila lite på om det inte är ett spel. Det blir lite bättre men problemet försvinner inte helt. Alla jag pratat med som haft samma modell har haft det på sina hojar.

Lycka till med en skit skoj båge. :yoparty
 
Luftfilterbyte kan man göra själv. Tanken måste då monteras av. En bensinkran finns under tanken så du kan stänga av bensinflödet. Under tanken sitter också ett bensinfilter som du lika gärna kan byta ut om det ändå är dags för luftfilterbyte och tanken är av.

Beroende på hur långt din hoj gått så kan det vara läge att byta stift också. Gissar att det är samma intervall som på min -01. Det vill säga var 2000mil.
Stiften är inte svåra att byta. Men dom sitter trångt till, och det är näst intill ett måste att använda orginalverktyget som finns/fans i verktygskittet som följde med hojen.
 
Hade, precis som du, i princip noll kunskap om hojmekning när jag köpte hoj.

Mitt bästa tips är att beställa en Haynes manual för din hoj/årsmodell. Där hittar du väldigt utförliga steg för steg instruktioner. Allt från vätskebyten till att klyva motorn. Varje moment är markerat med svårighetsgrad så att får ett hum om du är på väg att ta dig vatten över huvudet innan du börjar skruva.

Personligen gör jag all "småservice" efter Haynes, och lämnar in hojen om det är större servicar eller ingrepp.
 
Kollade lite på tuben och hittade de här guiderna:

Bromsvätskebyte:
http://www.youtube.com/watch?v=09peSQc9ROI

Kylarvätskebyte:
http://www.youtube.com/watch?v=qJa5N-cQkQY&feature=relmfu

Om du tittar på klippen några gånger, kanske du känner om du vågar ge dig på det själv.
Bromsvätska är egentligen inget svårt att byta, om man vet hur man gör. Fyll bara på i behållaren vartefter nivån sjunker så du inte får in luft i systemet. Det bästa skulle nog vara om du kan kolla hur någon som kan gör. Bromsen är ju en ganska viktig komponent på en hoj, det får inte bli fel!

Kylvätska är inget märkvärdigt alls. När du tömt ur den gamla vätskan och fyllt på fullt med ny i kylaren (finns färdigblandad att köpa på macken), kan du starta motorn och låta den gå nån minut. Kolla sedan i kylaren om nivån sjunkit, fyll på mer vid behov.

Batteriet borde du prova att ladda innan du köper ett nytt för en tusenlapp eller mer. Batteriladdare är också ganska dyra grejer, men håller under lång tid av din hojkarriär.

Bateriladdartråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?258814-Köp-av-batteriladdare

Här är CTEK: http://www.battericentrum.se/12-volt-CTEK-laddare

Här finns mycket hjälp, välj själv: http://www.google.com/webhp?hl=sv&t...a4a8e459061d9d&bpcl=37189454&biw=1600&bih=729

Du är en klippa! Kylarvätskan ska man nog kunna lista ut med hjälp av videon, bromsvätskan ser ut som ett svårare moment. Ska få hjälp av en kille med oljan i helgen, får hoppas att han har kunskaper om detta med bromsvätskan och hur jag ska göra med denna också! För precis som du säger, med bromsarna får allt gärna gå rätt till.

Tack igen!
 
Jag har en likadan som dig med samma problematik med bromsen det du kan göra är att kolla om du har ett litet spel uppe vid bromshandtaget.
Det är en liten klack som man kan fila lite på om det inte är ett spel. Det blir lite bättre men problemet försvinner inte helt. Alla jag pratat med som haft samma modell har haft det på sina hojar.

Lycka till med en skit skoj båge. :yoparty

Det var som tusan. Alltså, när jag köpte den så var bromsen helt kanon, agerade precis som den skulle. Det var precis som att det helt plötsligt bara kom efter att den stått still i en vecka och har sedan hängt kvar. Känns sådär kul att bromsa så att säga.

Du säger "kolla om du har ett spel". Vad exakt menar du då? Finns det något jag kan ljustera mer än den saken man snurrar på? Har prövat den utan resultat. Skulle det kunna vara så enkelt att bromshantaget i sig börjat sega i mekanismen och att den behöver smörjas?

Tack för din respons! Uppskattas mycket!
 
Luftfilterbyte kan man göra själv. Tanken måste då monteras av. En bensinkran finns under tanken så du kan stänga av bensinflödet. Under tanken sitter också ett bensinfilter som du lika gärna kan byta ut om det ändå är dags för luftfilterbyte och tanken är av.

Beroende på hur långt din hoj gått så kan det vara läge att byta stift också. Gissar att det är samma intervall som på min -01. Det vill säga var 2000mil.
Stiften är inte svåra att byta. Men dom sitter trångt till, och det är näst intill ett måste att använda orginalverktyget som finns/fans i verktygskittet som följde med hojen.

Ok. Då ska det beställas ett luftfilter också. Du säger att man bara vrider av besninkranen innan tanken lyfts av. Jag behöver alltså inte tömma tanken alls innan jag tar bort den? Bensinfilter låter det också som att jag kan byta om det är en enkel manöver?

Tändstiftet får bli om jag hittar orginalverktyg. Inser ju mer jag skrive rhur förbannat lite jag kan om detta, kommer bli en ångestfylld mardröm att börja göra detta på min älskade hoj...

Tusen tack för ditt svar!
 
Hade, precis som du, i princip noll kunskap om hojmekning när jag köpte hoj.

Mitt bästa tips är att beställa en Haynes manual för din hoj/årsmodell. Där hittar du väldigt utförliga steg för steg instruktioner. Allt från vätskebyten till att klyva motorn. Varje moment är markerat med svårighetsgrad så att får ett hum om du är på väg att ta dig vatten över huvudet innan du börjar skruva.

Personligen gör jag all "småservice" efter Haynes, och lämnar in hojen om det är större servicar eller ingrepp.

Låter betryggande att det finns fler än jag som gått och köpt en båge utan att kunna ett skit om det. Rätt ansvarslöst egentligen, men men:tungan

Googlat efter denna manual utan resultat, för den lät precis som något jag skulle behöva. Pedagoska bilder med steg-för-steg, som en barnbok ungeför. På exakt den nivån är man trots allt. Har du tips på vart man kan finna denna manual?

Tack på förhand!
 
Ok. Då ska det beställas ett luftfilter också. Du säger att man bara vrider av besninkranen innan tanken lyfts av. Jag behöver alltså inte tömma tanken alls innan jag tar bort den? Bensinfilter låter det också som att jag kan byta om det är en enkel manöver?

Tändstiftet får bli om jag hittar orginalverktyg. Inser ju mer jag skrive rhur förbannat lite jag kan om detta, kommer bli en ångestfylld mardröm att börja göra detta på min älskade hoj...

Tusen tack för ditt svar!

Stämmer bra att du inte behöver tömma tanken innan avmontering. Det enda man får tänka på är att hålla tanken någotsånär vågrätt när den väl är av så att inte soppa rinner ut ur avluftningsventil, eller tanklock.
Bensinfiltret är busenkelt att byta när du ändå har av tanken. Det sitter monterat på undersidan av tanken med en enda skruv plus 2 klämmor för bensinslangarna.

Behöver du mer hjälp, eller om du kör fast så är det bara att skicka ett meddelande så kan jag försöka hjälpa dig mer. Men det är inga svåra operationer du ger dig på. Brukar mest handla om att sätta igång, och ta det lugnt. Jag har gjort alla dom servicepunkter som du nämner på min R6. Och klarade jag av det så gör garanterat du det med. Det är inte nån hjärnkirurgi som sagt.

Däremot, om du inte redan har det. Skaffa ett depåstöd bak till hojen innan du börjar mecka.
 
Tjena, hur går det?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top