Hjälp en nybörjare att välja kedja.

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Hejsan!

Jag är en ny åkare som inte kan speciellt mycket om det mekaniska när det kommer till motorcyklar, och nu är det dags för mig att byta kedja på motorcykeln.

Jag slog in min motorcykelmodell på 24MX och tänkte att det kanske bara kommer upp en kedjemodell som passar till just min hoj. Men tro faen att det kom upp kedjor som kostade allt från 200 till 2000 kronor. När dessutom en del kedjor specifikt säger "Upp till 85cc." eller "125cc." så undrar man ju om alla kedjor som visas verkligen passar till min hoj.

Den här till exempel säger ju ingenting och kostar bara 300 spänn. Är det något man vågar testa eller är det bara skräp?

En annan fråga jag har, om någon har koll på det. Är vad det sitter för orginalmunstycken i förgasaren på en FMX 650 -05.
Jag har läst på förgasaren och den säger Keihen ve 95aatct, där det är en kvadrat runt andra a:et.
Jag har lyckats hitta en sprängskiss till förgasaren, men blir tyvärr inte mycket klokare av det. Står det där någonstans vilka munstycken som sitter?

Tack på förhand!

Okej antar att du har runt 520-525 till din hoj, en sån bör kosta runt 800:- och står det att de är till för 85cc så ska du nog inte ha det på en 650... räkna länkarna på din och köp en som har minst lika många länkar och är av samma storlek avsedd för 600cc och uppåt. X O eller vad det nu kan vara spelar mindre roll än hur du sköter kedjan, lycka till:tummenupp

Okej antar att du har runt 520-525 till din hoj, en sån bör kosta runt 800:- och står det att de är till för 85cc så ska du nog inte ha det på en 650... räkna länkarna på din och köp en som har minst lika många länkar och är av samma storlek avsedd för 600cc och uppåt. X O eller vad det nu kan vara spelar mindre roll än hur du sköter kedjan, lycka till:tummenupp
Haha, ja det stämmer. Jag har 520 till min hoj. Runt 800 alltså, då är 520-kedjan för 319 som jag länkade ingenting att hänga i granen med andra ord?

Äsch, jag slår nog till på den här, nu är det ju rabatt och allt på den. :)
Hur många länkar jag ska skaffa har jag koll på, så det är ingen fara.

Tack för inormationen! :D

Edit: Oj, jag såg inte ditt andra inlägg Buddah. Duger den här eller tycker du att jag ska satsa på kedjan du länkade?

Edit: Oj, jag såg inte ditt andra inlägg Buddah. Duger den här eller tycker du att jag ska satsa på kedjan du länkade?

Haha, ja där har du ju precis rätt grejer, mod specifik och allt! kör på de:tummenupp

Bumpar den här tråden lite om det är okej!

24mx skickade precis iväg mitt paket idag, när jag kom hem så kikade jag i mailet och såg att kedjan jag beställt tagit slut, så 24mx skickade med en D.I.D 520vt2.

När jag googlar runt på VT2-modellen så står det max 500cc i beskrivningarna.

Är det något jag bör vara orolig över och skicka tillbaka kedjan?
Eller oroar jag mig för mycket på det här med cc-indelningarna, och kan tjonga dit kedjan med glatt samvete och brassa på?

Det är förresten 650cc-cykel jag har, ifall någon undrar.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti