Hjälp en Jätte som mig inför körkortstagande.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Svängradien på 690 smc är iaf stor, vet ej hur mycket enduro skiljer sig. Jag hade en sådan hoj när jag höll på ta körkort men insåg att den var för svår att hantera vid de övningar som fanns då. Jag kunde knappt leda hojen genom konbanan men med körskolans Honda hornet gick allt väldigt lätt, även hård bromsning där man har mycket bättre känsla, framför allt i bakbromsen.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
en MT 07 borde vara som en smidig trailhoj, -nyttja fördelen med att du är stor ochhojen liten :banana
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Benvinkel kan göra enorm skillnad även på en "liten" hoj. Är själv knappa 190cm men vissa, oftast japanska, nakenhojar/sporthojar känns ganska hopplösa i originalskick.
GS är sjukt tacksam att köra, nån äldre sporttouring kan också funka bra i och med att du har lite kilon att sätta emot när hojen vill ta egna initiativ.
Provsitt mycket :D

Jag körde 2 säsonger på en gammal BMW F650, på pappret ska det vara en rätt liten hoj men tyckte den funkade klockrent.
 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Jag känner mig lite mobbad faktiskt. Jag förstår att man har en snäll och liten hoj som en MT07 på trafikskolan. Så att folk även under 160 ska få en chans att ta körkort. Men en annan då?
Jag har tagit några lektioner men känner mig fortfarande inte bekväm med denna hoj och är absolut inget jag vill köra upp på. Fan bara första lektionen gick åt till mig att fundera ut hur jag ens ska växla med skiten.
Jag är 202cm lång väger 105 kilo och har storlek 47 i skor. Då förstår ni nog hur jag känner mig. Kör högfartsbanan med en pocketbike så får ni se.
Hemma har jag en KTM 690 enduro, som jag skaffade mig långt innan jag började på allvar med mitt körkort. Denna har jag ändå fått modifiera med högre styre, lägre fotpinnar och en höjd sadel. Jag bor ute i skogen och ja jag har kört denna en del, både övningskört ute på vägar och i skog. Med denna skulle klara lågfarts/högfarts/bromsproven i sömnen, men tydligen så finns det tillsatta extra krav på hoj vid uppkörningen, vilket gör att 690 som är en tung MC och endast får framföras med A-kort inte får användas vid uppkörning på grund av att den väger för lite.

Tror ni jag skulle kunna söka dispens för min 690 med tanke på mina omständigheter?
Eller ska jag behöva ta lite extra lektioner för att bara bli tillräckligt bekväm med hojjen i sig?
Kanske hitta en "uppkörningshoj" för min storlek på blocket och sen sälja vidare? Har ni några tips där?
Har ni något tips så dela med er gärna. Mvh.
Törs ja säga Honda Varadero...? den är i alla fall hög...
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top