Hjälp en bergsbo.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu har jag i fem veckor lyckats förtränga faktumet att jag glatt pyntade till Röda Korset efter Tsunamin men inte gett ett öre till Pakistanierna som hänger i tält-hoods in da mountains.

Nu har även bergsfolken sponsrats med en mindre summa.

Sätt in en liten slant på Röda Korset så sover både dom och ni bättre, Pakistanier är också människor. :fakta

Röda Korset

Pay up, du har råd.

Oj, det var en smula otippat att du skulle starta den här tråden.
Edit: Och jag menar verkligen inte det som en förolämpning eller nått sånt.

Markus skrev:
Nu har även bergsfolken sponsrats med en mindre summa.

....eftersom jag ställt av hojen denna månad hade jag för avsikt att låta den kostnadsbesparingen gå till Afghanerna..

FN anser ju denna humanitära katastrof nästan överstiger den vid tsunamin så ska man vara konsekvent så bör man ju skänka en slant nu med...

McB skrev:
Redan gjort. Hoppas att denna tråd kan påverka någon.

Klart den kan, korvgubbe kommer med efterhandskonstruktioner men egentligen är han bara lack för att han inte kom på idén:

"Fan, helvetes jävla töntmarkus som inte ens är en riktig humanist som bara fan också vad sur jag blir också jag skriver något om min gamla 25kilowattare det kanske distraherar dom fy fan också fy fan jävla skit också jag är ju helylle och han är ju fan inte det han har berjis inte ens betalt han kanske raggar på typ bajkerbitch eller nåt fy fan"

Men nu är han tvungen att betala. :banana

Markus skrev:

Klart man blir förbannad varje gång man går miste om chansen att vara helylle å vara den som drar igång allt från insamlingar till snören på kavajen i olika färger..
:7peta

korvgubbe skrev:
Klart man blir förbannad varje gång man går miste om chansen att vara helylle å vara den som drar igång allt från insamlingar till snören på kavajen i olika färger..
:7peta

Är det någon som vet hur många % av pengarna som skänktes till tsunamioffren som egentligen delades ut därborta?
Det är ju omkostnader i flera led, och man kan ju inte direkt utesluta att en del stjäls bort på vägen av korrumperade tjänstemän på mottagarorten.

Det känns som att skänker jag en hundring (så måste jag jobba ihop två först) så kommer en tjuga kanske fram.
Klart som fan att man vill hjälpa till, men kommer stålarna fram?

Jag hade alltid trott att röda korset var ett säkert kort, men även där försvinner tydligen en del...

Vem ska man ge till för att minsta möjliga ska försvinna på vägen?

GuW skrev:
Är det någon som vet hur många % av pengarna som skänktes till tsunamioffren som egentligen delades ut därborta?
Det är ju omkostnader i flera led, och man kan ju inte direkt utesluta att en del stjäls bort på vägen av korrumperade tjänstemän på mottagarorten.
Ibland måste hjälpen ut snabbt som attan och det innebär merkostnader. Det går inte alltid att tänka i banor av hur många procent av hunkan som faktiskt hamnar på någons tallrik.

Min bild av röda kordet är ändå att de är skapligt effektiva (flickvännen är ordförande för ett av deras ungdomsförbund).

Markus skrev:
Klart den kan, korvgubbe kommer med efterhandskonstruktioner men egentligen är han bara lack för att han inte kom på idén:

"Fan, helvetes jävla töntmarkus som inte ens är en riktig humanist som bara fan också vad sur jag blir också jag skriver något om min gamla 25kilowattare det kanske distraherar dom fy fan också fy fan jävla skit också jag är ju helylle och han är ju fan inte det han har berjis inte ens betalt han kanske raggar på typ bajkerbitch eller nåt fy fan"

:rofl

Vid tsunami-katastrofen så skänkte vi svenskar pengar primärt för att hjälpa de svenska offren där borta (och här hemma), och vi semesterfirare som fick våran semesterresa förstörd. (:mad: )

Hur många svenskar har drabbats i pakistan och hur trevligt semesterområde är det? :rolleyes:

morlock skrev:
Vid tsunami-katastrofen så skänkte vi svenskar pengar primärt för att hjälpa de svenska offren där borta (och här hemma), och vi semesterfirare som fick våran semesterresa förstörd. (:mad: )

Hur många svenskar har drabbats i pakistan och hur trevligt semesterområde är det? :rolleyes:

Det var ju trakigt att din semesterresa blev forstord av tsunamin... Nar jag var dar och hjalpte till efter tsunamin (under min semesterresa i Thailand) och senare skankte en liten slant var det knappast nationaliteten pa offren som avgjorde.

Narhetsprincipen som verkar styra mangas grad av givmildhet (battre att skanka pengar till forna oststater an till Eritrea exempelvis) ar ganska intressant. Sjalv skanker jag definitivt hellre pengar till svaltande barn i Afrika an hojer bidragsnivaer till arbetsskygga och "utbranda" svenskar.

/Bror duktig

Fast tsunamin i Thailnad fick nog mer genomslagskraft (jämnfört med Pakistan nu) eftersom det hände under julen (juldagen om jag minns rätt).

Och det är klart att folk skänker mer om det är svenska offer också med i katastrofen. Det dör ju hundratusentals människor varje dag i Aids o annat skit i Afrika men inte fan ser man något om dom på nyheterna. För det är ju inga stackars svenskar som dör, bara massor med kvinnor o barn som svälter ihjäl medans männen krigar mot varandra med knivar och Kalajnikovs.

Zee skrev:
Fast tsunamin i Thailnad fick nog mer genomslagskraft (jämnfört med Pakistan nu) eftersom det hände under julen (juldagen om jag minns rätt).

Jag tror iofs Julen inte påverkade mediabevakningen på någotvis annat än att det var fler svenskar på plats än om det varit en helt vanlig helg...

korvgubbe skrev:
Jag tror iofs Julen inte påverkade mediabevakningen på någotvis annat än att det var fler svenskar på plats än om det varit en helt vanlig helg...

Nej det var inte så jag menade. Jag menar att nyhetsinslaget som sådant fick mer genomslagskraft eftersom att familjer var samlade tillsammans och det genomsyrade jul-känslan (på teven menar jag då). Folk var ju endå lediga och fick möjlighet att se alla hemska reportage hela dagen, inte bara på kvällsnyheterna.

Om man vänder på det så har väl kanske Pakistan-katastrofen ungått fler...

Var det begripligt? :)

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!