Hjälp Elfel!!

Colle

Ny medlem
Gick med
25 May 2006
Hoj
Honda CB 500 -96
Hej

Har fått ett elfel på min hoj och skulle var tacksam on någon kan komma med något tipps.

Problem:
Efter ett kärringstopp :( så fungerar ingenting! Har kollat säkringarna o dom är hela o batteriet funkar! har även ström ut från batteriet till "huvudknuten".

Får alltså ingen ström till startmotor o lampor mm.

Funderar på antingen täningslåset eller säkerhetsbrytaren men säkerhetsbrytaren bryter väll inte ljus mm?

Har en Honda CB500 96:a

Tack på förhand för alla tipps!

Antagligen har du elbrytare i kopplingshandtaget, börja med att kolla så att den funkar som den ska när du frikopplar, det ännu troligare kan annars vara stödkontakten.

Edit: Du kan nog glömma dessa, de påverkar knappast ljusen heller:(

Last edited:
Har du kollat huvudsäkringen, brukar inte sitta på samma ställe som övriga. Det borde vara ganska lätt fel då inget funkar, värre när det inte funkar ibland eller blinkar vänster när bromsar...

har tyvär redan kollat huvudsäkringen o den är hel den också :(
men tack för tipset!

Följ spänningen, med multimeter eller spänningsprovare, från batteri till säkringarna och vidare och försök ringa in felet. Om nu alla säkringar är hela låter det ju som om tändningslåset har gått sönder på något vis, hur nu det kan gå sönder pga kärringstopp?

Hej

Har fått ett elfel på min hoj och skulle var tacksam on någon kan komma med något tipps.

Problem:
Efter ett kärringstopp :( så fungerar ingenting! Har kollat säkringarna o dom är hela o batteriet funkar! har även ström ut från batteriet till "huvudknuten".

Funderar på antingen täningslåset eller säkerhetsbrytaren men säkerhetsbrytaren bryter väll inte ljus mm?

jag vet inte om det e riktigt samma men brorsan hade samma problem med sin cb900..efter ett par dagars letande så visade d sig vara jorden till batteriet som satt löst..kan vara en sån enkel sak..titta i båda ändar...

jag vet inte om det e riktigt samma men brorsan hade samma problem med sin cb900..efter ett par dagars letande så visade d sig vara jorden till batteriet som satt löst..kan vara en sån enkel sak..titta i båda ändar...

Håller med, har varit med om liknande, kolla anslutningarna ordentligt, skruva gärna av dom och kolla så det inte är ärgat och pissig kontakt

jorden sitter som den ska tyvär.... vill ut o köra = hitta felet o fixa det :(

Riktigt underligt fel med tanke på att du har kollat så att du får rätt spänning ut från batteriet. Alla säkringar kollade osv.

Byt ut jorden helt om det går, hade problemet på ett slutsteg i bilen en gång. Funkade inte trots att jorden satt som den skulle. Bytte ut den och det funkade.

Men som någon ovan tipsade om, ta din multimeter och följ strömmen och se vart den stannar. Men då du inte får igång något oavsett om du vrider på tändningen så måste nått ha lossnat där?....

Förresten, sitter det inte ett motstånd i tändningslåset? är kanske ute och cyklar men kolla upp det.

vill tacka alla som försökt hjälpa mig.
Har nu hittat felet. Kretsen i batteriet har pajat. Det är därför som man fortfarande kunde mäta spänningen över allt på hojen men den leverera ingen ström.
Riktigt konstigt batterihaveri!!!

Men tack alla som tippsat om massa saker!!

Hej

Problem:

Låter som ett Jordfel ? någon ström till tändlåset ?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg