Hjälp...det wobblar

Hammar´n

Hammar´n
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
Tuono projekt...
Min tjej har en ZX9R som jag tycker wobblar lite, framför allt vid kraftiga inbromsningar. Skivorna är det inget fel på och framkaffeln är också ok. Kan jag få buckt med problemet med en styrdämpare? Var hittar jag en sån, köper man universaldämpare eller finns det till varje hoj... :rolleyes:

Hammar´n skrev:
Min tjej har en ZX9R som jag tycker wobblar lite, framför allt vid kraftiga inbromsningar. Skivorna är det inget fel på och framkaffeln är också ok. Kan jag få buckt med problemet med en styrdämpare? Var hittar jag en sån, köper man universaldämpare eller finns det till varje hoj... :rolleyes:

Jag har ägt två ZX9R. En -02 och en -99 och INGEN har ens haft en tendens till vobbel. Känns som att du har nåt problem med framgaffeln.

Nu är jag lika kass på att meka som en tjej är på att köra bil (flaimbait) så jag kan inte säga vad det är men kolla alla styrlager, olja, fjädrar etc. Kanske kan du ge en hint om du säger vad det är för årsmodell?

Börja med att se över dina däck. Är det samma sort fram och bak? Och hur mycket är dom slitna.

Hur mycket olja har du i framgaffeln, är det någon p-box trasig? Det är viktigt att det är rätt höjd på "framvagnen".

Även bakstötdämparen måste ha rätt höjd i förhållande till framgaffeln.
Men även inställningen på komp och retur.
Ofta justerar man på fel ställe när det blir problem. Fram och bakfjädring jobbar väldigt intimt till varandra.

En ZX9 är definitivt inte vobblig om den mår bra. Det måste vara stora glapp i lager eller dylikt som gör det. Jag hade mycket vobbel i min vid höga hastigheter, men det berodde på att jag sett till att krocka den ramsned.

kolla styrlagret, hjullager som är glapp är inte heller bra.

spårar den rakt, ??

När byttes oljan i gaffeln senast ??

Dags för en stor service kanske, mycket bakhjuls åka,?? blir en del smällar när den slår ner.

Däcken...olika, slitna, däcks tryck... listan kan bli lång.

tassen skrev:
kolla styrlagret, hjullager som är glapp är inte heller bra.

spårar den rakt, ??

När byttes oljan i gaffeln senast ??

Dags för en stor service kanske, mycket bakhjuls åka,?? blir en del smällar när den slår ner.

Däcken...olika, slitna, däcks tryck... listan kan bli lång.
fortsätter med inställning av gaffelvinkel och försprång, jag sänkte min i fram och den blev klart nervösare så den åker upp igen.

Lånar denna tråden lite då jag har samma problem som jag upptäckte igår.
Styret vobblar till sekundsnabbt för att sen sluta, vid hårdare inbromsning. På följande inbromsningar känns det inget och sen när allt har "kylts" av då kommer den sekundsnabba vobblingen igen för att sluta strax efter igen.
OM det skulle vara skivorna BÖR det ju ha känts i bromshandtaget, eller hur? Men det gör det inte.

Har:
Nya däck
Inget spårande
Ska byta beläggen i dagarna

...men får kolla styrlager, hjullager igen. Jag kände inget glapp i dessa lager när jag bytte däck så jag blir lite förbryllad.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg