Hjälp det droppar olja!!

Tjingen

Höjda trottlar!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawazaki GPZ900R
Tjena

Jag har fått ett litet bekymmer med min GPZ900R -85. Det droppar olja från kopplingen mellan grenrör och ljuddämpare. Det droppar bara när hojen är igång och bara på ena sidan. Jag har kollat om det droppar någonstans uppifrån ner på röret, men det verkar komma ifrån röret direkt. Där röret går ihop från två grenrör till en ljuddämpare är röret fuktigt runt om och olja samlas undertill för att droppa ner. (4 till 2 system)

Vad kan det bero på? Det känns som att få blod i urinen... inte bra!! :skrämd Jag upplever att jag fortfarande har bra kompression i hojen, och har inte kännt att den går ojämt eller så....

Är det någon som har någon idé om vad det kan vara så var snäll och skriv en rad. Jag vågar inte köra innan jag har kollat upp vad det är som är fel.

Tacksam för svar.
/Tjngen :bow :bow :bow

Det droppar ovanför avgassystemet, ta ner det och kolla närmare. Det kan ju vara så att det rinner nån annanstans ifrån än precis ovanför pipan. Att det skulle komma innifrån pipan är inte troligt.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Det droppar ovanför avgassystemet, ta ner det och kolla närmare. Det kan ju vara så att det rinner nån annanstans ifrån än precis ovanför pipan. Att det skulle komma innifrån pipan är inte troligt.

Hmm, det kan ju vara så att jag inte har kollat på rätt ställe. Jag ska ta en titt till.

Tack för tipset.

Skulle det komma innifrån röret så borde den blåryka som fan, har du sett några sådana tendenser? Vet av erfarenhet eftersom jag kör gammel-gixxer att oljeläckor sällan kommer därifrån man tror att de gör. :)

det kanske rinner ner från generator eller kopplingskåpa, och då kanske det e dags att byta packningen.....

OLJEKYLD GSXR skrev:
Skulle det komma innifrån röret så borde den blåryka som fan, har du sett några sådana tendenser? Vet av erfarenhet eftersom jag kör gammel-gixxer att oljeläckor sällan kommer därifrån man tror att de gör. :)

Nej, den har inte haft några blåångor efter sig när jag har varit ute och kört. Jag håller med om att det känns lite osanorligt att det skall komma ifrån cylindrarna. Då måste ju nästan kolvringarna ha pajat och då borde väl kompressionen sjunka markant..

Jag ska ner och lägga mig under hojen och kika lite till ikväll.

kom på att det kanske kan komma från oljepluggen....kolla det oxo när du ändå ska lägga dig o kika under....

Jar har haft samma syntom på min Mille. Det visade sig vara oljetryckgivaren som börjat gå upp och hade slutligen vibrerat sönder.

Det visade sig också genom att det bara läckte olja när man hade motorn igång och det vara bara på ena sidan ...

Tjingen skrev:
Nej, den har inte haft några blåångor efter sig när jag har varit ute och kört. Jag håller med om att det känns lite osanorligt att det skall komma ifrån cylindrarna. Då måste ju nästan kolvringarna ha pajat och då borde väl kompressionen sjunka markant..

Jag ska ner och lägga mig under hojen och kika lite till ikväll.

Ska du få ut den mängden genom kolvringarna så måste man glömma att montera dem. Dessutom förbränns oljan. Det skulle vara om du hade en läcka i toppen och det letade sig ner i röret. Men som sagt, det lär komma nån annanstans ifrån.

Shidoshi skrev:
Jar har haft samma syntom på min Mille. Det visade sig vara oljetryckgivaren som börjat gå upp och hade slutligen vibrerat sönder.

Det visade sig också genom att det bara läckte olja när man hade motorn igång och det vara bara på ena sidan ...

Hmm..det kan ju vara värt att kolla upp. Då ska jag bara försöka lista ut var den sitter :confused:

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph