hjälp daytona motor

jockepe

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
östhammar
Hoj
triumph daytona
körde idag o motor rasa den går inte runt...ngn som har förslag eller rent av har en motor ligger ????????...vad är dom vanligaste felen på motorerna ????
det är 595 97:a men ombyggd till insprutning BEHÖVER HJÄLP :confused:
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
97-modellen är känd för att vevlagren ger upp efter ett par tusen mil..
Kan du rulla hojen med växel i eller är det tvärstopp?

Bäst hjälp får du på t595.net, t955i.net eller triumphrat.net

Lycka till/J.
 

jockepe

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
östhammar
Hoj
triumph daytona
ja du

det går inte att rulla den me växel i den ska hmm skulle in på 4000 mila service imorn
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
jockepe skrev:
2261171 det går inte att rulla den me växel i den ska hmm skulle in på 4000 mila service imorn

Tror du kan avboka den tiden..
Jag är ingen mek, men gissar på att du bör öppna upp motorn och kolla vad som är helt/trasigt. Lämnar du in den som den är nu kan notan bli absurd, om den har totalrasat så är det bättre att köpa en beggad motor. tror att sam´s motor i borlänge har en beggad motor inne, kolla med dem..

"jesseboy" på forumet hade ras på sin 595 för ett par veckor sedan, han kan nog svara på en del frågor../J.
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
Ombyggd till insprutning? Den kommer ju med insprutning från fabrik...eller har du bytt menar du?

Som sagt, de är många som har fått sina plånböcker våldtagna av Trajjasnurror som går sönder efter 3000-4000mil.

Tråkigt men sant.
 

jockepe

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
östhammar
Hoj
triumph daytona
jo

ska öpnna upp den imorn o kolla upp sakerna o ska även avboka servicen..ja du om dom har en motor ligger så tar jag den direkt så byter jag motor o kanske lagar min tack för tipset
/jocke

förra ägen fick den stulen o söndersparkad då byggdes den om till tripple fuel injektion och då trimmades den till 174 hk på bakhjulet men det gick inte så bra att köra då så han trimma ner den till 142 hk
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
jockepe skrev:
2261272 ska öpnna upp den imorn o kolla upp sakerna o ska även avboka servicen..ja du om dom har en motor ligger så tar jag den direkt så byter jag motor o kanske lagar min tack för tipset
/jocke

förra ägen fick den stulen o söndersparkad då byggdes den om till tripple fuel injektion och då trimmades den till 174 hk på bakhjulet men det gick inte så bra att köra då så han trimma ner den till 142 hk

hmm, kanske inte rätt motor att trimma. Den drogs med en del barnsjukdomar i motor och låda, särskilt då veka vevlager. /J.
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
jockepe skrev:
2261272 ska öpnna upp den imorn o kolla upp sakerna o ska även avboka servicen..ja du om dom har en motor ligger så tar jag den direkt så byter jag motor o kanske lagar min tack för tipset
/jocke

förra ägen fick den stulen o söndersparkad då byggdes den om till tripple fuel injektion och då trimmades den till 174 hk på bakhjulet men det gick inte så bra att köra då så han trimma ner den till 142 hk

Och den har alltid haft insprutning!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
jockepe skrev:
2261272 ska öpnna upp den imorn o kolla upp sakerna o ska även avboka servicen..ja du om dom har en motor ligger så tar jag den direkt så byter jag motor o kanske lagar min tack för tipset
/jocke

förra ägen fick den stulen o söndersparkad då byggdes den om till tripple fuel injektion och då trimmades den till 174 hk på bakhjulet men det gick inte så bra att köra då så han trimma ner den till 142 hk

Låter som en jäkla saga från den förra ägaren det där.
t595an har alltid haft insprutning och du får inga 142hk, ännu mindre 174hk, ur den utan en absurd trimning/turbo/kompressor.

Behöver du ny motor så kolla med http://www.triumph-ant.co.uk/
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
Nä några 174 hk har det nog aldrig varit, och insprutning är det på alla 97or och uppåt. Kolla om du har nåt motornr har du det så har du den dåliga motorn. På min byttes motorn till en ny våren 01 på garantin och på den saknas motornr. Min har gått 4200mil och går utmärkt, jag byter dock olja o filter var 200mil :tummenupp
 

jockepe

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
östhammar
Hoj
triumph daytona
vilken motor??

har hittat 2 st motorer
en 01:a men då måste jag byta elsystemet o styrboxen men då får jag en bättre motor me mera kusar som inte har några barnsjukdommar...
en 97:a bara att byta motor o åka men med garanti(1 månad) som rullat 1800 mil.. ??????
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
jockepe skrev:
2267405 har hittat 2 st motorer
en 01:a men då måste jag byta elsystemet o styrboxen men då får jag en bättre motor me mera kusar som inte har några barnsjukdommar...
en 97:a bara att byta motor o åka men med garanti(1 månad) som rullat 1800 mil.. ??????

Om du ska gå på en 97:a bör du ha bevis på att den är "fixad" på garanti av triumph, annars så kanske du köper en problemmotor igen..
vad är det för prisskillnad vi pratar om?
/J.
 

jockepe

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
östhammar
Hoj
triumph daytona
motor

ja det är inte så stor prisskillnad bara 2500 men nu kanske är det så att man kan ha lite tur oxå...verkar som att det är 1:ans o 2:ans växel som har rasat..har lämnat in motorn nu o det såg lovande ut sa dom på verkstan när inte utgåeende axel va glapp :)..för väl höra dommen nästa vecka....
Ps det HAR tagist ur 172 hk ur motorn enbart me tändingen ställd på max men den gick inte så rent...
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
jockepe skrev:
Ps det HAR tagist ur 172 hk ur motorn enbart me tändingen ställd på max men den gick inte så rent...

Shetlandsponnys då eller?

(Så, nu slutar jag tjaffsa om det här. Hoppas det fixar sig med din motor.)
 

jockepe

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
östhammar
Hoj
triumph daytona
...

har fått besked nu att det är drev bakom kopplinskorgen som har gått sönder...drev som ger kraft åt generaton..motorn blir kanske klar i slutet av nästa vecka så då blir det till att montera tebax allt o åka hoj igen :)
både firman som gjorde testet o förra ägaren säger att det va ca 174 hk på bakhjulet men det inte att köra me den då.....
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag har en komplett men rasad T595-motor som bara ligger. Dom bitarna som du verkar behöva är dock hela på min motor. Du kan få hela klabbet för 1000 spänn om du kommer och hämtar de.

MVH
Lennart.
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
jockepe skrev:
2267405 har hittat 2 st motorer
en 01:a men då måste jag byta elsystemet o styrboxen men då får jag en bättre motor me mera kusar som inte har några barnsjukdommar...
en 97:a bara att byta motor o åka men med garanti(1 månad) som rullat 1800 mil.. ??????

får man fråga var du hittat dom motorerna? söker med ljus o lykta efter en motor till daytona årsmodell 97-01. hittar inga.

ec2bme skrev:
2277947 Jag har en komplett men rasad T595-motor som bara ligger. Dom bitarna som du verkar behöva är dock hela på min motor. Du kan få hela klabbet för 1000 spänn om du kommer och hämtar de.

MVH
Lennart.

vad är det som har rasat på den motorn? vilken årsmodell är det 97 eller 98?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag kan inte släppa 174 hk ur en 600,a :hihi
redan 142 el va d va låter sjukt mycket..
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top