hjälp , byte av drivpaket

fax

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Kawasaki mean streak 1600
tjena ,
jag grejjar det nog ändå men tänkte få lite braiga tips kanske.

Håller på att byta drivpaket , men vid framdrevet var det så svart å skitigt som i ett sotararsle :) hur sitter framdrevet? tog bort en insexskruv som satt i axeln , sedan såg det ut som en stor mutter som man säkert måste lossa för att drevet ska trilla loss. hmmmm jag kanske skulle låtit kedjan sitta kvar så den håller emot när man ska försöka lossa muttern eller ?

tips är välkomna :tummenupp

fax skrev:
tjena ,
jag grejjar det nog ändå men tänkte få lite braiga tips kanske.

Håller på att byta drivpaket , men vid framdrevet var det så svart å skitigt som i ett sotararsle :) hur sitter framdrevet? tog bort en insexskruv som satt i axeln , sedan såg det ut som en stor mutter som man säkert måste lossa för att drevet ska trilla loss. hmmmm jag kanske skulle låtit kedjan sitta kvar så den håller emot när man ska försöka lossa muttern eller ?

tips är välkomna :tummenupp
japp...kedjan kvar, stor träbit genom bakhjulet, vilar mot svingen, lossa muttern med en lång förlängare till hylsan som passa perfekt på muttern..

Min 12 årige son grejar det...

Du kan ju skicka i en växel också, så det håller i mot. Tror det var så jag gjorde när jag bytte........

Arghhhh :huvet Jag som redan tagit bort både bakhjul och gamla kedjan , nåja jag får väl montera dit det igen , tack för tipset , nån som vet strl på hylsan ? kanske är olika på alla hojar men tänkte fråga ändå så slipper jag kanske släpa med mej alla hylsor från jobbet , lättare att bära på en ju :tungan

fax skrev:
Arghhhh :huvet Jag som redan tagit bort både bakhjul och gamla kedjan , nåja jag får väl montera dit det igen , tack för tipset , nån som vet strl på hylsan ? kanske är olika på alla hojar men tänkte fråga ändå så slipper jag kanske släpa med mej alla hylsor från jobbet , lättare att bära på en ju :tungan

vet ej mått ,lite olika, mät först så slipper du bära....

fax skrev:

Tillgång till mutterknackare så går det nog utan kedja bara växel i?

sir Urban skrev:
Tillgång till mutterknackare så går det nog utan kedja bara växel i?

och om du gör så å den muttern sitter som berget , vad tror du händer i växellådan då.. :va

Att bara ha växeln i brukar inte hjälpa mycket. Att dra runt motorn är inte så svårt som man kan tro om man har lite hävarm till sin hjälp.

Gör om och gör rätt, montera tillbaka hjul och kedja.

Tack för alla tips , har en superbra elektrisk mutterknackare som jag ska låna från jobbet , ska mäta storleken på muttern , ska montera dit bakhjulet med det nya fina drevet och sätta dit nya kedjan :) sen borde allt gå bra :)

tack.

Är det skitigt gör rent med fotogen, det finns på biltema. Hylsan borde vara 30 - 32 mm, samma motor som i lillbanditen. Bakom muttern sitter en bricka som är vikt mot muttern. den måste bändas ut.

Vet inte om du kommer åt men man kan stoppa in kedjan dubbelvikt genom ett
rör o lägga slingan runt drevet. Sen låser man kedjan i andra änden av röret
m en mejsel genom länkarna. O sen bara att hålla emot.
/u

ulf_lundin skrev:
Vet inte om du kommer åt men man kan stoppa in kedjan dubbelvikt genom ett
rör o lägga slingan runt drevet. Sen låser man kedjan i andra änden av röret
m en mejsel genom länkarna. O sen bara att hålla emot.
/u
Lysande tips!

Nån som har nå bra tips när man ska sätta ihop o-ring kedja ??? klämma ihop länken så man får på lås-clipset till kedjelåset är ju skitjobbigt , har försökt med pollygrip ? :va

finns det nåt bra knep eller är det bara jag som är vääääldigt svag ? :tungan

Rörtång el litet skruvstäd brukar funka. Ev. m en gammal länksida som
mellanlägg. Inge bra om du bockar nya länksidan/kedjelåset.
/u
EDIT: Polygrip brukar funka, ev. 2 st utanför nitarna (istf en mellan nitarna)

Last edited:
fax skrev:
Nån som har nå bra tips när man ska sätta ihop o-ring kedja ??? klämma ihop länken så man får på lås-clipset till kedjelåset är ju skitjobbigt , har försökt med pollygrip ? :va

finns det nåt bra knep eller är det bara jag som är vääääldigt svag ? :tungan

Nja får man inte på dom rakt så kan det gå trögt,jag brukar ta mina med polygrip.

(försiktigt)

Det gick skitbra , men när jag satt ihop kedjan och allt så märkte jag att jag måste korta den lite till :huvet kan jag använda kedjelåset en gång till eller ska man köpa ett nytt ??

Last edited:
Back