Hjälp! Byta toppackning!

minmicke

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
2 st Kawa ZX9 -95 -94
Hej!

Jag måste byta toppackning på min Kawa ninja zx9r -95. Kan någon beskriva hur jag ska göra, ge några handfasta tips eller rekommendera nån bra hjälpsida.

Måste jag byta nått mer än packningen t ex bultar? måste jag göra något med toppen, plana eller nått sånt?

Behöver jag ta ner motorn frn ramen helt eller går det att ta topplocket genom ramen?

Är tacksam för hjälp! Mvh Micke

Hej!

Jag måste byta toppackning på min Kawa ninja zx9r -95. Kan någon beskriva hur jag ska göra, ge några handfasta tips eller rekommendera nån bra hjälpsida.

Måste jag byta nått mer än packningen t ex bultar? måste jag göra något med toppen, plana eller nått sånt?

Behöver jag ta ner motorn frn ramen helt eller går det att ta topplocket genom ramen?

Är tacksam för hjälp! Mvh Micke

varför ska du byta toppackning?
om det bara är bytandet av packningen så är det bara plocka av toppen och byta packningen. skall du plana ect. finns det nog killar här inne som har bättre koll!

//Robin

Jag gissar att det är den som har gått. Spymtomet är att den hävr ur sig kylarvätska trots att den inte är varm och det bubblar och har sig i systemet. Hörde att det stämde med att toppackningen har gått så att kompressionsgaser läcker in i kylsystemet. Det verkar logiskt tycker jag... Vad tror ni? /Micke

Har för mig att jag läst att topparna på just den modellen du har haft en tendens till att slå sig skeva eller spricka (kommer inte ihåg vilket). En sprucken eller skev topp borde ge ungefär samma symtom som en risig topplockspackning, lite större hål i plånboken bara. Vore jag dig skulle jag grundligt kolla upp topplocket innan jag plockade ihop motorn igen för att eventuellt slippa montera isär igen.

Lycka till och håll tummarna för att det bara är packningen!

-@

Det låter som Du bör ta hjälp med en hel del, läcker det som Du säger så kan det tyvärr vara värre än "bara" toppackningen, som det har sagts tidigare.
Plocka isär kan Du säkert göra men skaffa först en verkstadshandbok men tänk på att det gäller att hålla reda på vad Du tar isär och hur.
Som det låter bör Du lämna toppen till någon som kan kolla om den är skev eller om det är sprickor i den,om det är så illa att den är skev eller sprickor i den vet jag inte om det går att åtgärda på denna eller Du får skaffa en "ny" topp.
Att sedan få ihop motorn behöver Du säkert hjälp med och jag tror inte att det räcker med att Du har verkstadshandboken

Jag bytte topplockspackning på min x9:a förra året. Du måste ta ur motorn för att komma åt. Det var inte så krångligt som jag trodde det skulle vara. Men jag vet varför dom tar så mycket betalt för det på verkstan, det tar tid och åter tid!
En Haynes och ett par öl så är saken gjord på en dag. Se till att dra allt med momentnyckel bara. Har du vägarna förbi ö-o kan du låna min Haynes! :tummenupp

om du byter packning för att den läcker vatten så måste den planas (Detta är mina erfarenheter i från bilvärlden) För där vet jag att sätta dit ny packning och skippa planing så är det ogjort arbete.
Till bilar vet jag att det finns extra tjocka packningar. att tillgå om man måste plana mer.
Måste man plana mycket skall man kolla specifikationerna för hur mycket man får plana på just din modell

Ett tips är att alltid ordentligt märka ut allting så att du vet hur det ska sitta sen.

Ta rikligt med bilder på alla detaljer, hur kugghjulen står, hur saker och ting satt, så kan du återgå till det när du monterar ihop igen.

Toppen borde väl bara vara att lämna in till en motorrenovering (det lär ju finnas någon nära dig), så kontrollerar de och kan fixa det som är fel. En kontroll utav den där de som är den är plan kostar inte skjortan, och det är nog värt pengarna att få ett fackmannamässigt uttalande om toppen, så att du slipper att kanske göra om allting.

Lycka till!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...