Hjälp bråttom, med luftning av 954:a!!!!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Skall lufta Timmys gamla 954:a fram, men det är nåt som är konstigt som fan.
Jag vet att hans broms tog dåligt innan, eller inte dåligt men den var rena svampen från det att han körde den, den gick att nita med trots att den var som en svamp.
Nu har vi iaf bytt olja och luftat uppifrån , vilket resulterade i samma effekt som innan.

När hojen står still så finns det ett grymt bra tryck, men så fort jag rullat mc:n 2 meter så är trycket putsväck, varvid man måste pumpa 1 ggn så är trycket tillbaka. Har luftat med alla konster som går, men det är fortfarande så att så fort man rulla mc:n så försvinner trycket.

Vad göra????

//Rejvis

Skeva skivor trycker tillbaka kolvarna i oken, men det har ni säkert koll på.

........

Ravetrancer skrev:
Skall lufta Timmys gamla 954:a fram, men det är nåt som är konstigt som fan.
Jag vet att hans broms tog dåligt innan, eller inte dåligt men den var rena svampen från det att han körde den, den gick att nita med trots att den var som en svamp.
Nu har vi iaf bytt olja och luftat uppifrån , vilket resulterade i samma effekt som innan.

När hojen står still så finns det ett grymt bra tryck, men så fort jag rullat mc:n 2 meter så är trycket putsväck, varvid man måste pumpa 1 ggn så är trycket tillbaka. Har luftat med alla konster som går, men det är fortfarande så att så fort man rulla mc:n så försvinner trycket.

Vad göra????

//Rejvis

Verkar konstigt det där när man rullar den men på min retta så bytte jag till stålomspunnet och bytte även till eftermarknads bromshandtag det vill säga något crap ej orginal. Jag fick inte till luftningen heller blev helt tokig till slut och innan jag kom på att det var bromshandtaget det var fel på tog ett bra tag klacken som klämmer in kolven var för liten så den klämde inte in kolven ordentligt.
Hoppas det kan hjälpa för det låter som om det är ett underligt fel!!!!!

saken är den att det är inte skeva skivor på hojen, fan blir tokig nu, funderar om jag ska slänga på bromshandtaget från min R1:a o kolla.....kom gärna med fler förslag dock:)

Carolina Riedel skrev:
Det behövs väldigt lite
När det känns är det mycket
ja men trycket skall väl inte försvinna om det så skulle vara lite skeva skivor???

Ravetrancer skrev:
saken är den att det är inte skeva skivor på hojen, fan blir tokig nu, funderar om jag ska slänga på bromshandtaget från min R1:a o kolla.....kom gärna med fler förslag dock:)

Sitter alla skruvar fast? inga lufftfickor?

DJM skrev:
Sitter alla skruvar fast? inga lufftfickor?
jag har luftat banjon säkert 40ggr, tryck olja uppifrån och nerifrån, samt nerifrån på båda oken samtidigt.

Ravetrancer skrev:
jag har luftat banjon säkert 40ggr, tryck olja uppifrån och nerifrån, samt nerifrån på båda oken samtidigt.

Har du tagit isär nåt? för jag hade ungefär så och det låg kristaller runt kolven uppe vid handtaget.

Som blockade alltihop

...

Ravetrancer skrev:

Låter som för mig man blir tokig!!!!!!!!!!
Ingen annan då som åker 954 där nere så ni kan låna handtaget????

en sista grej , hade lite olja i burken, pumpade upp tryck och rullade hojen, då stiger oljenivån lite, alltsp lite och trycket försvinner......

Trycket försvinner när padsen trycks till baka av skeva skivor.
Det räcker med 1-2 millisar
2meter

Ravetrancer skrev:
en sista grej , hade lite olja i burken, pumpade upp tryck och rullade hojen, då stiger oljenivån lite, alltsp lite och trycket försvinner......

Då är det nåt som inte håller tätt vid kolven. Kan vara kristaller eller nåt. Öppna och titta, väldigt lätt gjort.

Carolina Riedel skrev:
Trycket försvinner när padsen trycks till baka av skeva skivor.
Det räcker med 1-2 millisar
2meter
men alltså, jag vet polarn hade skeva skivor på sin hoj, så skeva att det vibrerade som fan när han bromsade, men hans tryck försvann inte för det, hur kommer det sig isf?
954:an vibrerar inget när man bromsar dock

Ravetrancer skrev:
Flytande skivor
De kan röra sig horisontellt

Jag skulle också tippa på ojämna skivor, fenomenet med stigande oljenivå i behållaren är ett tecken på att kolvarna trycks tillbaka av padsen

Skeva skivor låter som ett troligt alternativ (som många redan påtalat). Om kolvarna i ett eller båda bromsoken kärvar blir de kvar i sitt yttre läge (med anlägg mot bromsskivan som följd). Om skivan är skev trycker den då tillbaks kolven vilket kanske skulle kunna ge denna effekten. Om inte annat skulle det kunna få luftbubblor att förflytta sig.

Jag vet bara av egen erfarenhet att jag också har kört med en fruktansvärt skev bromsskiva pga. det förb... bromsskivelåset. Och att jag då INTE hade denna symptom!

När jag för någon månad sedan skulle lufta min hydruliska koppling had ejag stora problem att få bort all luft eftersom jag hade tömt systemet fullständigt.

Det slutade med att jag (efter 1,5 timmars luftande) fick blåsa oljan bakvägen med öppet lock i oljebehållaren. Dvs. jag hade olja i den genomskinliga slangen och blåste allt vad jag orkade in oljan genom den öppna nippeln (OBS! Håll koll på oljenivån i behållaren så att den inte rinner över). Detta löste mina problem!

Att notera dock är att bromsvätska är giftigt och man skall därför säkerställa att man INTE får in det i munnen. Ännu mindre svälja det! Därför kan man använda ett blåsmunstycke och tryckluft med lågt tryck om man har tillgång till det.

En ordentlig rengöring av bromsoken kanske också är på sin plast så man är säker på att kolvarna lätt kan tryckas in för hand och att oken flyter lätt i styrpinnarna.

Mer kan jag fn. inte komma på!

// Niklas

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...