Hjälp!! bilfråga

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Bytte nyss batteri på min golf (4a) och nu så lyser abs lampan när jag startar samt varningslampan för låg bromsvätska varnar när man börjar köra!
Abs´n fungerar ej (testade nyss)

Googlade och hittade någon som hade samma problem med sin octavia, han trodde det kunde vara databoxen? Kan något ha hänt nät man bytte batteri?

Är det någon som haft liknande problem eller kan ge mig ett bra tipps på vad man ska göra... ska jobba i morgon och sitter hos mina föräldrar :huvet

aj aj aj :huvet e allt jag kan säga :rolleyes:

har du prova o lyft av kabeln o satt tibaks igen?

är de rätt batteri :rolleyes:

kanske måste in o koppla datorn på den :(
förmodligen e de nåt med boxen pga alla dom felen komma inte av ett batteribyte..
kanske räcker med att dom nollställer den..
den borde inte ha gåt sönder..verkar skumt..
annars e de väl ganska lång garanti tid på data boxar o likn :)

ozeo skrev:
aj aj aj :huvet e allt jag kan säga :rolleyes:

har du prova o lyft av kabeln o satt tibaks igen?

är de rätt batteri :rolleyes:

kanske måste in o koppla datorn på den :(
förmodligen e de nåt med boxen pga alla dom felen komma inte av ett batteribyte..
kanske räcker med att dom nollställer den..
den borde inte ha gåt sönder..verkar skumt..
annars e de väl ganska lång garanti tid på data boxar o likn :)

Japp rätt batteri, har haft bort batteriet 2ggr för att kolla om jag råkat få ur någon kabel, inga synbara fel..

Känns som att det är ett data fel... Antar att man inte kan nollställa boxen själv utan måste lämmna in den?

Och ja får väll ta en sväng till tyskland innan jobbet å fråga om garantin :3freak :(

stony skrev:
Japp rätt batteri, har haft bort batteriet 2ggr för att kolla om jag råkat få ur någon kabel, inga synbara fel..

Känns som att det är ett data fel... Antar att man inte kan nollställa boxen själv utan måste lämmna in den?

Och ja får väll ta en sväng till tyskland innan jobbet å fråga om garantin :3freak :(

ohj..
får hoppas de löser sig med att nollställa då :(
o den måste lämnas in men går på typ 5 min men dom tar betalt för ca 1-2 timmar :3freak

de går kanske o köpa såna där boxar som man kopplar till själv men vet inte hur bra dom e :va
http://www.blocket.se/vi/6913195.htm?ca=4_s

men kanske nån annan kommer med någe bättre förslag snart :)

Last edited:
stony skrev:

Testa att koppla ur batteriet en längre stund, typ nån timme eller så har ingen aning om hur det är på golf men vissa bilar nollar man databoxen så.

Har en polare här på kaffe nu, jobbar på VAG.
Kolla nivån på bromsvätskan. Och är det inte det så är det nått som gått sönder :gnissla

Mr o skrev:
Har en polare här på kaffe nu, jobbar på VAG.
Kolla nivån på bromsvätskan. Och är det inte det så är det nått som gått sönder :gnissla
Kollade förut, är olja i :(

Twosaint skrev:
Testa att koppla ur batteriet en längre stund, typ nån timme eller så har ingen aning om hur det är på golf men vissa bilar nollar man databoxen så.

Va nere i garaget å kopplade ut batteriet nu.. får hoppas det funkar *ber en bön* :Bugar

Ok det var ju tråkigt att det var olja i då :gnissla
Men han får lyssna runt lite på jobbet imorgon så ska vi nog kunna lösa det där :pannkyss

Mr o skrev:
Ok det var ju tråkigt att det var olja i då :gnissla
Men han får lyssna runt lite på jobbet imorgon så ska vi nog kunna lösa det där :pannkyss

Ah! tack för att du tar dig tid, :yoparty :)

ozeo skrev:
o den måste lämnas in men går på typ 5 min men dom tar betalt för ca 1-2 timmar :3freak
Det är inte bara tiden som skall betalas, instrumenten och mjukvarulicenserna är s.n.o.r.d.y.r.a

OnT: det du kan göra själv är väl att kolla alla säkringar, samt kontaktstycken i närheten av batteriet som du kan tänkas ha kommit åt utan att märka det själv.

Har du en multimeter kan du ju alltid roa dig med att mäta hjulsensorerna också, skall ligga och pendla runt 150mV växelspänning när du snurrar på hjulet för hand förutsatt att en golf-fyra har induktiva hjulsensorer.

Last edited:
Det kan vara läge att kolla instruktionsboken. Faktiskt.

På merca e-klass så måste man backa samtidigt som man vrider fullt hö-vä-hö-vä för att nollställa antisladden och abs/panikbromsassistansen efter ett batteribyte...

juha01 skrev:

På merca e-klass så måste man backa samtidigt som man vrider fullt hö-vä-hö-vä för att nollställa antisladden och abs/panikbromsassistansen efter ett batteribyte...

står inget i den.. skit golf :mad:
antar att den måste in å nollställas på verksta´n

Har du ingen kompis som har VAG:s instrument?

Mängder m privatpersoner som har d!

Går att ladda mjukvaran på internet, d enda som behöver köpas är
mockafjängen som översätter bilens språk till datorns!

Kan nästan garantera att d löser sig med en nollställning via datorn!

Har du bara bytt batteri utan o satt polerna fel :3freak
så ska det inte kunna hända något annat än att "datorn" blir lite koko!

Är lätt hänt på nya bilar vad man än gör, tex byta bromsbelägg kan ABS:n lägga av, bara att nolla datorn för d mesta!

juha01 skrev:

Merca är riktigt speciella!

Du får inte ens ta hjälp av en anna bil om du fått slut på batteriet...
Då kan d sluta illa, finns nog inga kännsligare bilar än dom!

Lyssnade med polarn på VAG igen och han kollade upp det där..
Det kan tydligen bli sådär "ibland" när man byter batteri, men efter att man åkt ett tag så ska tydligen styrenheten nollställa sig själv.

Steve-O skrev:
Merca är riktigt speciella!

Du får inte ens ta hjälp av en anna bil om du fått slut på batteriet...
Då kan d sluta illa, finns nog inga kännsligare bilar än dom!

Men jäklar vad fint det är att köra dom! Finns nog ingen mer bil som är så harmonisk som e-klassen. Man kan köra hur länge som helst med en sån utan att man känner sig mör. Kanske en av dom bästa arbetsplatserna jag haft.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg