Hjälp!!! Behöver tips och råd!

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Hej!

Hojen i fråga är en Fireblade 929RR-01

Jag skruvade av min Micron bolt-on för nån dag sen och blev helt paff när jag såg att original DB killer (tratten) sitter kvar på grenröret. :va (hojen införskaffades inte så länge sedan)

Trotts detta är hojen bänkad med K&N filter utan powercomender och går hur fint som helst med en mkt fin effekt kurva. MEN har hört att det ger en viss skillnad både effekt och ljud mässigt att kapa av "tratten"!
Effekten är det dock inget fel på idag. Fina siffror på antal hk på bakhjulet. :)

Min fråga är!?
Hur går jag till väga för att ta bort den där tratten och vad ger det för skillnad. Behöver ja bänka eller mappa om hojen? Kommer detta att kosta mer än vad det smakar i slut änden?

Bifogat

• DSC013912.jpg
    DSC013912.jpg
    111 KB · Visningar: 134
Last edited:
trådlyft. Nån som har tips o råd?

Prova att ta bort den, skulle den andas väldigt mycket bättre pga. det så kommer den antagligen börja smälla och smattra vid motorbroms, eller vid gasavslag om du varvar den utan växel i. Har fått förklarat för mig att det är ett tecken på att hojen går för snålt. Då kan man ju fundera på att mappa om den igen men jag tror inte det gör så stor skillnad om din redan är ommappad en gång.

Är ingen mek-guru men prova! Lär ju låta betydligt mycket bättre (mer) :tummenupp

Prova att ta bort den, skulle den andas väldigt mycket bättre pga. det så kommer den antagligen börja smälla och smattra vid motorbroms, eller vid gasavslag om du varvar den utan växel i. Har fått förklarat för mig att det är ett tecken på att hojen går för snålt. Då kan man ju fundera på att mappa om den igen men jag tror inte det gör så stor skillnad om din redan är ommappad en gång.

Är ingen mek-guru men prova! Lär ju låta betydligt mycket bättre (mer) :tummenupp

Tack för svar!

Hojen är bänkad med K&N filter och micron bolt-on som den är idag. Effekten är det absolut inget fel på och den går mkt fint med en fin effekt kurva! Så hojen behövdes inte styckas om eller göra nåt med trotts Micron och K&N.

Problemet är bara att om man kapar den så är det ingen återvändo och om det skulle va så att man måste mappa och bestycka den, tillkommer ju kostnader på själv mappningen samt Power Commander också. Då snackar vi om 5-6000kr helt plötsligt. Känns lite onödigt då hojen går mycket fint utan problem idag. Och den låter fint med!

tja!
jag tror inte att det behöver ommappning pga. en sån tratt, förra sommaren tog vi bort liknande sak på en kompis cbr 600 och det var ingen fara, lät bara lite extra,
du kan kapa på svetsningen som syns på bilden lite försiktigt tills den är lös, då tror jag att du kan det fint för att ha kvar den till ifall du ångrar dig, bara svetsa den 2punkter klart :)
goodluck!!

tja!
jag tror inte att det behöver ommappning pga. en sån tratt, förra sommaren tog vi bort liknande sak på en kompis cbr 600 och det var ingen fara, lät bara lite extra,
du kan kapa på svetsningen som syns på bilden lite försiktigt tills den är lös, då tror jag att du kan det fint för att ha kvar den till ifall du ångrar dig, bara svetsa den 2punkter klart :)
goodluck!!

Ok, får fundera på detta. Gör helst inga såna kirurgiska ingrepp om det inte är ett måste! hehe Och det verkar inte som att det är speciellt lönt att göra det.. Men visst, skulle man få för sig att sätta på nåt annat så kanske man är tvungen att kapa "tratten" ändå.

Trodde inte att man kunde hitta Bolt-on som passar direkt på "tratten", men Micron fixade det också! :)

Ok, får fundera på detta. Gör helst inga såna kirurgiska ingrepp om det inte är ett måste! hehe Och det verkar inte som att det är speciellt lönt att göra det.. Men visst, skulle man få för sig att sätta på nåt annat så kanske man är tvungen att kapa "tratten" ändå.

Trodde inte att man kunde hitta Bolt-on som passar direkt på "tratten", men Micron fixade det också! :)

tjaaa kriss!!!

Duu jag tycker du titta ner till garaget såå ska det kapas av , tyckte den hördes lite för lite :hihi
annars har jag svets såå

tjaaa kriss!!!

Duu jag tycker du titta ner till garaget såå ska det kapas av , tyckte den hördes lite för lite :hihi
annars har jag svets såå

Tjeenare! :) hehe Schysst att du erbjuder dig! Ska ta o fundera på det. Har bara absolut ingen lust med att bänka om hojen igen. För det kanske man behöver om flödet ändras. eller? Därför står jag o velar fram o tillbaka. hehe

Tjeenare! :) hehe Schysst att du erbjuder dig! Ska ta o fundera på det. Har bara absolut ingen lust med att bänka om hojen igen. För det kanske man behöver om flödet ändras. eller? Därför står jag o velar fram o tillbaka. hehe

okej förstår det. men det går ju alltid att svetsa dit det igen om det börja smälla och smattra för då går den ju för snålt som daniz sa, men du gör som du vill..

Om du inte ska bänka o mappa så ska du inte ändra luftflödet. Kortar bara livslängden på motorn. Om du inte är ute efter ljudet förståss...

Om du inte ska bänka o mappa så ska du inte ändra luftflödet. Kortar bara livslängden på motorn. Om du inte är ute efter ljudet förståss...

asså grejjen är den att hojen är som sagt bänkad med K&N och Micron Bolt-on redan. Men den gick så jämt o fint enligt dom som bänkade den att hojen behövde inte mappas eller styckas om. Fick riktigt bra siffror på bakhjulet också. Så den är inte mappad innan. Bara bänkad.. och därmed har hojen ingen Power Commander heller.

Frågan är bara om det verkligen ändrar nåt om man tar bort "tratten" o sedan monterar tillbaka Micron.

Ingen mening........

...........att ta bort den.
Den påverkar inte flödet nånting, den bara hjälper till att "slå sönder" ljudvågorna.
Med andra ord din hoj kommer bara att HÖRAS mer...

Kent W

...........att ta bort den.
Den påverkar inte flödet nånting, den bara hjälper till att "slå sönder" ljudvågorna.
Med andra ord din hoj kommer bara att HÖRAS mer...

Kent W

tack för svar Kent! Men tror du att hojen behöver köras i bänk igen om man nu väljer att ta bort tratten? Kan värden ändras så mkt p.g.a att tratten är borta så att man behöver mappa hojen?

Små förändringar kan göra mer än man tror, när jag smackade i et K/n luftfilter gick hojen som en påse nötter. Nu har ju jag iofs förgasare men ändå... Sitter lambdan kvar kanske original cpu´n kan kompensera för det ändrade flödet? Ju högre varv desto mer motstånd i dom små hålen..

Är det ett stort hål i mitten på tratten?

Last edited:
Små förändringar kan göra mer än man tror, när jag smackade i et K/n luftfilter gick hojen som en påse nötter. Nu har ju jag iofs förgasare men ändå... Sitter lambdan kvar kanske original cpu´n kan kompensera för det ändrade flödet? Ju högre varv desto mer motstånd i dom små hålen..

Är det ett stort hål i mitten på tratten?

Nja, kan inte påstå att det är stort. Du ser på bilden längre upp på sidan.
Men den där tratten måste sitta där av någon anledning ju. Honda har inte satt dit den för skojj skull kan jag tänka mig. Som nån skrev längre upp i tråden, den bryter ner ljud vågorna.

Men jag vet att många bolt-on och slip-on är omöjliga att sätta dit om man inte har kapat av den där tratten innan. Micron är nog ett undantag.
Men då får man nog mappa om hojen om man har otur så att säg. O har man ingen power comander så lär det kosta mer än vad det smakar kan jag tänka mig. Mappnaing går på ca 2500-3500 och Power Comander ca 3500kr.

Rätta mig någon om jag har fel!

Har du ingen powercommander så lär du ju inte kunna mappa om ändå.

Det kommer gå bättre med mappad powercommander med tanke på att du har micron och k&n.

/fredde

Nja, kan inte påstå att det är stort. Du ser på bilden längre upp på sidan.
Men den där tratten måste sitta där av någon anledning ju. Honda har inte satt dit den för skojj skull kan jag tänka mig. Som nån skrev längre upp i tråden, den bryter ner ljud vågorna.

Men jag vet att många bolt-on och slip-on är omöjliga att sätta dit om man inte har kapat av den där tratten innan. Micron är nog ett undantag.
Men då får man nog mappa om hojen om man har otur så att säg. O har man ingen power comander så lär det kosta mer än vad det smakar kan jag tänka mig. Mappnaing går på ca 2500-3500 och Power Comander ca 3500kr.

Rätta mig någon om jag har fel!

Jag menar i centrum, syns inte på bilden.

Har du ingen powercommander så lär du ju inte kunna mappa om ändå.

Det kommer gå bättre med mappad powercommander med tanke på att du har micron och k&n.

/fredde

Mm, jag tror säkert att hojen kommer gå bättre om man slänger dit en power commander och mappar, men i dagsläget behövs inte hojen mappas då den går jämt o fint med en mkt fin effekt kurva. Så dom som gjorde bänkningen tyckte inte det var nån idé.. Man kan alltid diskutera om det är värt att göra dittan o dattan :) Men börjar man med sånt så lär man alldrig kunna sluta! hehe :rolleyes:
Man vill bara ha mer hela tiden! :)

Jag menar i centrum, syns inte på bilden.

Kan inte måtten på det. Men inte så stort.

Last edited:
Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back