Hjälp, bara suddiga bilder med Nikkon S50s

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Har en nyinköpt Nikkon Coolpix S50s, 90% av bilderna blir suddiga. Jag har standardinställningar.

Jag kan köpa att fenomenet med suddiga bilder kommer när man kör med "High ISO", men inte i alla lägen.

Nån fotoexpert som vet vad jag gör för fel?

/Johan


Digitalkamera till salu snart......................
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Har du ställt om kamera/objektiv i autofokus (AF)? Långa slutartider? Väljer kameran rätt fokuspunkt? Var ligger fokuspunkten? Blir något i bilderna skarpt?

Hittade "nollställ till grundinställningar", just nu verkar det bara bli skarpa bilder.......

edit:
Jag har alltså inte ställt om nåt innan, jag köpte två likadana kameror och den andra som polaren har ger likadana suddiga bilder. Ska se om han kan nolla sin också så kanske det blir bra.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fast man kan inte ställa in nånstans att det ska bli suddiga bilder!
När du trycker ner avtryckaren halvvägs, låter den lite burrande då? Jag tycker det låter som att AF inte är aktiverad.

Kollade upp den nu förresten, det var ju en kompaktkamera det där :huvet Då vart de ju lite mer annorlunda... :rolleyes: Men som sagt, kolla autofokus, och vilken fokuspunkt som används! Ibland är dom där "smarta" fokuspunktsvalen inte så smarta :rolleyes:
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Fast man kan inte ställa in nånstans att det ska bli suddiga bilder!
När du trycker ner avtryckaren halvvägs, låter den lite burrande då? Jag tycker det låter som att AF inte är aktiverad.

Kollade upp den nu förresten, det var ju en kompaktkamera det där :huvet Då vart de ju lite mer annorlunda... :rolleyes: Men som sagt, kolla autofokus, och vilken fokuspunkt som används! Ibland är dom där "smarta" fokuspunktsvalen inte så smarta :rolleyes:


Jodå AF är aktivt och fokuserar fram och tillbaka, är det för nära så fökuserar den så man ser att den passerar skarpt och sen till ett suddigt läge. Men då lyser AF rött istället för grönt som annars. MYCKET SKUMT, och fokuspunkterna är oftast på nån punkt som är utmärkande i bilden.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jodå AF är aktivt och fokuserar fram och tillbaka, är det för nära så fökuserar den så man ser att den passerar skarpt och sen till ett suddigt läge. Men då lyser AF rött istället för grönt som annars. MYCKET SKUMT, och fokuspunkterna är oftast på nån punkt som är utmärkande i bilden.

Är det för nära så kommer inte linselementen tillräckligt nära skarp fokus utan då får man dra sig lite längre i från. Det KAN oxo bero på att AF inte har ngt i kontrast att fokuser/mäta mot. Försök leta efter ngt som korsar fokuspunkten på diagonalen...då sätter den fokus lättare. Har du en helt enfärgad yta utan några som helst variationer så fastnar inte AF heller.
Tänk att om du har ett rutnät och passar in exakt mot ett annat rutnät så att alla linjer blir exakt likadana...då fastnar inte AF. Tvärar du dem mot varandra så blir det lättare.

Ja, om du fattar vad jag menar...:gnissla
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Är det för nära så kommer inte linselementen tillräckligt nära skarp fokus utan då får man dra sig lite längre i från. Det KAN oxo bero på att AF inte har ngt i kontrast att fokuser/mäta mot. Försök leta efter ngt som korsar fokuspunkten på diagonalen...då sätter den fokus lättare. Har du en helt enfärgad yta utan några som helst variationer så fastnar inte AF heller.
Tänk att om du har ett rutnät och passar in exakt mot ett annat rutnät så att alla linjer blir exakt likadana...då fastnar inte AF. Tvärar du dem mot varandra så blir det lättare.

Ja, om du fattar vad jag menar...:gnissla


Men att det har varit nästan bara suddiga bilder kan ju inte bero på AF som inte haft nåt att fästa på, verkar ju orimligt, med två likadana kameror för två olika personer.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Men att det har varit nästan bara suddiga bilder kan ju inte bero på AF som inte haft nåt att fästa på, verkar ju orimligt, med två likadana kameror för två olika personer.

Det skulle kunna vara att du får för långa slutartider...den håller öppet för länge. Alltså för lite ljus in till sensorn. Som Hoztic sa.

Kolla in fotosidan.se och spana igenom deras fotoskola. Där har du massor av läsnign för att förbättra fotandet. :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top