Hjälp! Börja stunta och köp av hoj

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Tjena!

Har under en tid funderat på att ge lite mer avancerad åkning ett försök. Det jag egentligen är ute efter är att lära mig enkla små wheelies till en början och senare kanske testa drifting, inget av det är något man lär sig över en helg men jag vill iallafall ge det ett försök.

Av det man har sett och hört så kör många med nån cbr 600 och det är väl något sånt jag hade tänkt att köpa. Behöver kanske inte mer än en cbr f3 för att stegra och dom kostar inte heller lika mycket som en f4i. Men för att drifta, funkar en f3 till det eller borde jag köpa någon annan hoj?

Vart kan man hitta beggade hojar mer än på blocket och hojtorget? (Kommer väl ut mer under våren också?)

Har ett rakt styre från nån kawa hemma som skulle kunna funka och sen måste jag fixa nån motorbur men vad mer kan jag behöva?

Hojen jag vill ha ska kunna åka på vägarna lika bra som på parkeringarna för att öva tricks.
 
Vad har du för hojerfarenhet?

Det är alltid lättare att börja på mindre och lättare maskin och tänja gränserna där och snabbt låta hojen vara begränsningen än tvärt om.
Det baserar jag på egen erfarenhet av hojåkning både på gata och tävling samt att jag själv köpte en Kawa 636, fullt stuntkitad, men som för mig var för mycket maskin och vikt för att lattja med. Många har börjat på moppar, fiddys och liknande.

Jag har nu en KTM 250 EXC-f (motardkitad) som jag själv känner att jag vågar tänja gränserna mer med (främst då inom tävling, men också lite lek). Jag åker med hojen och inte den med mig, typ.

Sedan kanske stuntproffsen här resonerar annorlunda eller har bättre tips på hoj, stor som mindre.
 
ja det kanske är bäst att lära sig på en mindre hoj men tror du inte att det kan gå på en 600 ändå? det är inget superavancerat jag vill lära mig. tror inte jag kommer att trivas med en motard, vet inte varför men känns inte riktigt som att det är något för mig.
 
F4i och Kawa 636 är de som är the grej! Mest pga att de har insprutnibf och tål att plågas.
Men har du inte pengarna till det så kör på en F3. Duger gott till du börjar köra långa tolvor och cirklar.
 
F4i och Kawa 636 är de som är the grej! Mest pga att de har insprutnibf och tål att plågas.
Men har du inte pengarna till det så kör på en F3. Duger gott till du börjar köra långa tolvor och cirklar.

Jo de blir nog en f3 i så fall men finns de lika mycket delar till dom som till f4? Tänkte på bur och kanske 12bar?

Hur hårt kan man köra f3 då om man jämnför med en f4i? Tänkte om man ska drifta och ligga på höga varv? Kan/bör ja göra nåt med motorn för att få den stryktåligare?
 
Glöm inte att köpa tuppkam till hjälmen
 
"Ursprungligen postat av Respray
Jo de blir nog en f3 i så fall men finns de lika mycket delar till dom som till f4? Tänkte på bur och kanske 12bar?

Hur hårt kan man köra f3 då om man jämnför med en f4i? Tänkte om man ska drifta och ligga på höga varv? Kan/bör ja göra nåt med motorn för att få den stryktåligare?"

Det finns helt klart mera delar att välja mellan till f4/f4i än till f2/f3, men hos exempelvis http://www.forstunt.home.pl/en/ finns det mesta som behövs iaf.

Båda är hondor, alltså kan du plåga båda ganska skapligt innan du får motorproblem :tummenupp
Ska du ligga högt och/eller åka långt så är det riktigt bra att slå i extra olja i motorn (eller montera en skvalpplåt/bygg om oljepickupen utvöer den extra oljan) det är direkt obra att slanga så den inte får olja... (Gäller alla hojar ;) )
 
"Ursprungligen postat av Respray
Jo de blir nog en f3 i så fall men finns de lika mycket delar till dom som till f4? Tänkte på bur och kanske 12bar?

Hur hårt kan man köra f3 då om man jämnför med en f4i? Tänkte om man ska drifta och ligga på höga varv? Kan/bör ja göra nåt med motorn för att få den stryktåligare?"

Det finns helt klart mera delar att välja mellan till f4/f4i än till f2/f3, men hos exempelvis http://www.forstunt.home.pl/en/ finns det mesta som behövs iaf.

Båda är hondor, alltså kan du plåga båda ganska skapligt innan du får motorproblem :tummenupp
Ska du ligga högt och/eller åka långt så är det riktigt bra att slå i extra olja i motorn (eller montera en skvalpplåt/bygg om oljepickupen utvöer den extra oljan) det är direkt obra att slanga så den inte får olja... (Gäller alla hojar ;) )

Okej tack för tipset!

En f4 skulle väl kunna funka lika bra som en f3 men antar att en f3 är lite billigare..
 
Har en polares ZX9 ståendes med bur, saknar skrapan.
Nyservad med nyställda ventiler, saknar lite skit så som batteri och skrapan.
Buren sitter inte monterad men ligger på vinden nånstans.

Skitbillig kan jag tänka.
 
Har en polares ZX9 ståendes med bur, saknar skrapan.
Nyservad med nyställda ventiler, saknar lite skit så som batteri och skrapan.
Buren sitter inte monterad men ligger på vinden nånstans.

Skitbillig kan jag tänka.

Tack för hjälpen men tror en 900 blir för mycket för mig att lära mig på.
 
kanske ska börja med en motard och se vart det leder istället för börja stunta direkt?
 
kanske ska börja med en motard och se vart det leder istället för börja stunta direkt?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top