Första hoj till övningskörning

fordsson

Ny medlem
Gick med
11 May 2021
Hoj
Ingen ännu
Hej!
Ny här på forumet så tänkte kolla om man kan få lite hjälp med val av första mc :) Vet att det finns en del trådar, men tycker det är bättre om man kan få mer konkreta svar på sina frågor!

Funderar nu iaf på att ta körkort A2 då jag inte fyllt 24 ännu. Tanken är att först köpa en hoj för att kunna öva och få in det grundläggande på gården, och sen ut och övningsköra med farsan.
Vill såklart köpa en hoj som funkar bra till övningskörning, körprov och kommer fylla sin funktion tills dess att jag får ta kort för tung.
Håller mig helst under 20000kr då jag är student i nuläget :/
Kollat lite på Honda CB500 runt 20 år gamla och Kawasaki ER05 i samma ålder. Är dessa något att satsa på eller är jag helt ute och cyklar? Och vilka mer borde jag hålla koll på?
Är mycket van vid att meka med bilar så om det är något som behövs göras så borde inte det vara något större problem :)

Har du någon åsikt om en passande hoj så tackar jag för svar :)
 
CB500F är trevlig. Dvs den nya varianten som är byggd förA2.
 
Har ingen koll på den typen av hoj längre men var noga med att kolla på transportstyrelsen att den hoj du tänker köpa är OK för A2 med tanke på vikt, effekt, ursprungseffekt om strypt osv.
Senast jag var handledare hade eleven en Honda NTV 650 som då var OK för A, men är inte det längre.
Om en sådan är OK för A2 så är det en trevlig hoj som är superenkel att köra manöverbana på.

Edit: verkar som att mellanversionen av NTV650 har ett par kW för mycket.
 
Last edited:
Jag vet inte riktigt prisläget men ER6 eller CBF600 som är strypt kan vara ett alternativ. Då kan du avstrypa när du skall ta A också.
 
Er-5 är en stentrist hoj. Dock säkert bra att övningsköra på och ha som första hoj, men risken som jag ser det är att den har så lite karaktär att du tröttnar istället för att bli peppad.
 
XJ600N borde vara ett bra val om den uppfyller vikt och effekt.
Jag övningskörde med en XJ600N på trafikskolan (för 25 år sen ca). Upplevde den som tung och trög. Då är nog Er-5an en lite mer lättmanövrerad hoj, tror jag (även om det var längesen jag körde en sån också).
 
Sett till pris är 37000:- för en 2014 ett bättre köp än en 20000:- för en 2001. Det är ungefär hur så prisutvecklingen är och då finns det ingen orsak att köpa en gammal mc förutom om man inte har de där 17000:- extra.
 
Låna lite mer stålar av nån annan om inte CSN räcker. Din budget är för tajt
 
Alltså, det går alldeles utmärkt att köpa en Xj600S eller liknande hoj för 15-20 lakan, ta kortet, kör tills du får råd med bättre, sälj för samma peng och köp det du hellre vill ha. Och då blir det ju tung.
 
Har gått precis samma väg själv. Jag hade en CB400N från 1983 under två års tid :giggle: Den var pålitlig och snygg, inte mycket mer än så, men jag trivdes med den ändå. Men hade jag varit du hade jag gått på en CB500 eller ER5a istället, låter som bra alternativ. De lär vara tillräckligt roliga fram tills dess att du kan ta A.
 
Varken er 5 eller gamla cb500 är godkända för a2 i orginalutförande. Det gäller att hitta en mc som är strypt till a2. Strypsats och besiktning kostar ett antal tusenlappar. Många strypta hojar av dom årsmodellerna är strypta till 25 kw 34 hk, det är naturligtvis godkänt men tråkigt att köra.

Ett problem är att dessa gamla hojar inte bör köras på e10 som blir den nya standardbesinen. Man behöver leta upp dom fåtal mackar som säljer 98 oktanigt bränsle
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top