Hjälp! Bästa trackdaydäcket? Vilket är det?

Behöver jag värmare på dom?

Nej. Men du skall ha det ändå.
Den sparar du in på mindre slitage.
Och är du inte tjock och har dålig kondis som jag är det dumt att slösa dyra banminuter på att värma däck. Jag orkar ändå inte hålla fullt i 20 minuter så för mig skulle det inte göra så mycket, men jag kör med värmare ändå för då ser jag åtminstonde snabb ut i depån.
 
Nej. Men du skall ha det ändå.
Den sparar du in på mindre slitage.
Och är du inte tjock och har dålig kondis som jag är det dumt att slösa dyra banminuter på att värma däck. Jag orkar ändå inte hålla fullt i 20 minuter så för mig skulle det inte göra så mycket, men jag kör med värmare ändå för då ser jag åtminstonde snabb ut i depån.

Tjock kan jag inte påstå att jag är med mina 66 kilo..:D
Konditionen därimot :glömdet
 
1,9 bak kall (2,3 varm) och 2,1 fram kall (2.5 varm) PÅ BANA! är siffror en representant för Dunlop sverige har gett till mig för två veckor sen.
Vart har du fått 1,5 bak kall ifrån om jag får fråga?

Hittade rekommendationerna hos Dunlop tidigare, fick också samma uppgifter från Hojdäck. i samband med Releasen så skrevs det mycket om det fantastiska med NTEC som medger lågt tryck för ökat fäste vid bankörning.

Tillägg: Själv körde jag ändå oftast på 1,9 och 2,1 då jag använde Sportsmarten då vädretvar dåligt (regn)

Hittade ett par artiklar från lanseringen som nämner det på http://www.dunloptyres.com.au/about...l.dot?id=c4d53740-da19-474a-b051-a83ec8bd8917 och http://www.streetfighters.com.au/blogs/entry.php?50-Tyre-Spotlight-Dunlop-Sportmax-Sportsmart

Fästet var bra och slitaget lysande på min R1-07, men jag gillade ändå inte dom riktigt pga trögheten (rent subjektivt). Men trivs man inte med däcken spelar inga tester och rekommendationer någon roll.
 
Last edited:
Juh@ (och TS)

Sant.. Det är nog det bästa tipset egentligen. De flesta däck är bra, bevisligen eftersom de som är duktiga kör assnabbt på allt.

Känner man sig osäker på däcken däremot så blir man nojig och kör därför också konstigt/kantigt vilket däremot kan leda till krasch även om däcken egentligen är helt ok.

Summa: Vad tester än säger, lyssna på nojjan om det får dig att köra bättre!
 
Ligger du på 15 sekunder över gällande banrekord, dvs 1:20 tider på Gelleråsen, så duger Sportsmart gott o väl skulle jag säga.

Jag brukar kajka runt på 1:19-1:25 beroende på dagsform på Gelleråsen med Sportsmart på Ninjan, som är stor/tung/mycket effekt/tung pilot, har hållt ruskigt bra i det tempot i alla fall...
 
Nån som kör 600, ligger 1:30-35 på mantorp 1:17-1:22 på Gelleråsen och har ett par däck som ni trivs riktigt bra med?? Bara för banbruk.
/Henrik
 
Nån som kör 600, ligger 1:30-35 på mantorp 1:17-1:22 på Gelleråsen och har ett par däck som ni trivs riktigt bra med?? Bara för banbruk.
/Henrik

Det är mitt område på Åsen, och har en polare i samma tempo - vi älskar båda två sportsmarten.

:)

Det är sällan man får åka fort som instruktör dock, röd grupp är ofta över 1,20 (folk skall ju ligga på 70%...även om många glömmer av det...), så vi behöver däck som värms upp fort, inte behöver värmare och lirar i väta, däckvärmargummi är jag lite skeptisk till för mitt "jobb" då man ofta står stilla och kikar på elever, och tempot är lite långsamt stundtals med.

Så vi har ju lite udda förutsättningar att tampas med...

Det verkar iaf palla med egenträning och 20-minuterspass i normalt sommarväder på en 600a i det tempointervallet iaf.
Snyggt slitage, och inga tendenser till att överhetta.


Det enda jag tycker mig ha märkt är en kraftig försämring av våtegenskaper efter en 4-5 bandagar, man har gott om gummi/mönster kvar, men det blir betydligt halkigare.

Sedan om det är en tekniknoja/hjärnspöke eller något riktigt skall vara osagt.

:)

/J

P.S. Skulle jag köra mer egenträning skulle jag börja fundera i dina banor, och hitta något för däckvärmare, så sportsmarttjötet får vi nog sätta en parentes på. :va
 
Ligger du på 15 sekunder över gällande banrekord, dvs 1:20 tider på Gelleråsen, så duger Sportsmart gott o väl skulle jag säga.

Jag brukar kajka runt på 1:19-1:25 beroende på dagsform på Gelleråsen med Sportsmart på Ninjan, som är stor/tung/mycket effekt/tung pilot, har hållt ruskigt bra i det tempot i alla fall...

Inga problem att köra 1.20 på åsen med en gammal R1 2001 skodd med Sportsmart eller Power Pure och en feg 95-kilos 40+:are i sadeln....när jag provade GP Racer slicksen blev det 1.17-1.18 tider och det beror bara på att jag mentalt vågade gå in med högre kurvhastighet men i praktiken hade det gått att köra exakt likadant med gatdäcken.
 
Inga problem att köra 1.20 på åsen med en gammal R1 2001 skodd med Sportsmart eller Power Pure och en feg 95-kilos 40+:are i sadeln....när jag provade GP Racer slicksen blev det 1.17-1.18 tider och det beror bara på att jag mentalt vågade gå in med högre kurvhastighet men i praktiken hade det gått att köra exakt likadant med gatdäcken.

Absolut inte. Åkte 1:20 med min -99ans ZX-9R med kass teknik och D208GP utan värmare i kallväder för många år sedan ;) Piloten vägde nog som en riktig man då oxo ;)

Men ja, det mentala är den stora biten för dom flesta tror jag. Gäller att veta att det går, särskilt när man tittar på racepiloterna på samma material ;)
 
Eftersom du inte kommer sätta banrekord enligt dig själv och inte heller tider för att kvala in till Rookie 600 av att döma på ditt inlägg så finns jättemånga bra däck.
Jag har själv bara kört på två av dom aktuella däcken som diskutterats och det är GP-Racet och Pirelli PRO.
GP-Racer från Dunlop funkar jättebra, det går att åka under 1.10 på Gelleråsen men däcket blir överhettat sen, börjar sladda efter 3-4 varv, men 1.15 tider är inget problem alls.
Att det blir överhettat kan ha sin förklaring till att däcket såklart inte är gjort det tempot, Dunlop rekommenderar heller inte att man ska värma däcket mer än 65 grader före körning.

Pirelli PRO däcket går att åka samma tider på också, håller ut lite längre innan det börjar kasa och sladda. Men du kan använda dina vanliga värmare som vanligt med det däcket.

I dit fall tror jag inte det spelar någon roll. Pris och pålitlig leverantör kanske får avgöra?

Pröva dig fram lite, känn dig för. Men försök att inte blanda olika däck och testa en massa olika fram och tillbaka för du kommer aldrig få till en setup på hojen som du känner dig komfortabel med om du byter och blandar däck hela tiden.

Välj ett däck efter dom förutsättningar som är bra för dig är mitt råd. Pris, leverantör, support för att göra små justeringar som förbättrar din körning.

//Nitrous
 
Nån som kör 600, ligger 1:30-35 på mantorp 1:17-1:22 på Gelleråsen och har ett par däck som ni trivs riktigt bra med?? Bara för banbruk.
/Henrik

conti race slick eller va de heter hade jag på förra moppen och var ohyggligt nöjd med köpte på grevens för massa pengar men de höll länge

Edit ( de höll för mina 1.16:21 för två år sedan iaf! ) ;)
 
Last edited:
conti race slick eller va de heter hade jag på förra moppen och var ohyggligt nöjd med köpte på grevens för massa pengar men de höll länge

Edit ( de höll för mina 1.16:21 för två år sedan iaf! ) ;)

Shit, där fick jag en tid att spöa,,,, aj då.. ;)
 
jag kör själv en R1 2009, kör samma däck som GT
GT kör ca 2 sek snabbare än mig på knutstorp.
jag har inga problem med fäste, att den ritar i varje utgång

jag VET att GT bromsar senare än mig.

så det är nog inte däcken som e problemet, det är nog tryck, fjädring & körstil som gör att däcken gör som dom gör


jag kör 2,5 bak 2,0 fram på gata
på bana har jag 1,8 fram & 2,0 bak

KALLTRYCK

yamaha rekomenderar 2,9 bak & 2,5 fram oavsett märke
 
1.9 bak och 2.1 fram har jag också hört från dunlop.
Anledningen till att man inte sänker så mycket fram är för att framdäcket inte har N-tech som bakdäcket har.

På min gamla hoj hade jag 2.25 fram och 2.5 bak på gata och ovanstående när de gällde bankörning.
Funka kanon , men sen är jag inte lika snabb som varken wonderwizard eller GT
 
känn på skillnaden i stommen på ett dunlop och ett metzeler / pirelli

då kommer man förstå att man måste köra med andra dämparinställningar för att få hojen att lira likadant, dunloppet är MYCKET styvare !!!

1,9 / 2,2 kör vi i metzeler !!

nu är jag ingen banguru som kör snabbt satan, men känn på stommarna så förstår ni !

får ut hur mkt som helst ut metzelerna tycker jag !
 
känn på skillnaden i stommen på ett dunlop och ett metzeler / pirelli

då kommer man förstå att man måste köra med andra dämparinställningar för att få hojen att lira likadant, dunloppet är MYCKET styvare !!!

1,9 / 2,2 kör vi i metzeler !!

nu är jag ingen banguru som kör snabbt satan, men känn på stommarna så förstår ni !

får ut hur mkt som helst ut metzelerna tycker jag !

Vilken mod på Metzler kör du med? Hårdhet? Fram/Bak? k2 k3?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top