Hjälp, avbruten torxhylsa bromsok

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej, jag har då gjort årets mektabbe, inget år får man va helt felfri.

Jag skulle lossa på oken fram på min zx6r 2005 och det var dåligt ljus och det såg ut som att det var toxbultar som oken satt med då nån tidigare hade vart där och gjort märken genom att dragit med torx.
Nu är jag inte lika säker längre på att det var torx men skit samma bortgjord är jag och ska inte koma med bortförklaringar.

Problemet är jag drog av en torxhylsa i bulten och jag undrar hur jag enklast får ur den nu?

förstår inte riktigt hur du menar, foto skulle vara till hjälm men borra brukar vara det enda alternativet tyvärr

Ok hur jag menar, jag menar att jag satte in torxhyllsan i bulten och vred till och den gick av inne i bulten.
Jo jag har borrat upp massa skruvar men det är ju lite hårdare material i torxhyllsan så vette fan om jag får hål på skiten.

Don och hammare? =)
Så det går att alltså att banka sönder den?
Ny teknik jag inte testat som låter jävligt smart om det funkar.

Är ganska säker på att du menar bits och inte hylsa, men det blir nog jävligt svårt att borra ut den för att dom brukar vara så hårda

Lycka till

Glöm borra eftersom den rimligtvis är hårt härdad om det inte är nån Biltemaskit. Men bara det att den sprack tyder på att den är hårt härdad, antagligen inte tillräckligt seg dock. Återigen typiskt biltemaskit.

Men det borde gå att knacka på den så att den släpper. Funkar inte det så går det att knacka sönder den till smulor med körnare och hammare. Men det är inget roligt jobb.
Har du en dremel eller liknande och ett fint slipstift(inte filstift) så är det nog en enklare lösning att slipa ur den. Men akta skruven.

Last edited:
Drog du verkligen åt rätt håll om du lyckades dra av hylsan/bitsen? :va Eller sparkade du på spärrskaftet så att hylsan/bitsen knäcktes? Normalt sett ska ju inte bromsoksbultarna dras särskilt hårt.

Beroende på hur skallen ser ut så kan en hylsa som nästan går på slås på på skallen, sen får man loss skruven. Men då är ju skruven rökt, men det låter nästan som att den är det i vilket fall som helst?

Är det bultarna som sitter utanpå så brukar dom väl sticka ut en bit? Om det är så kan du kanske greppa tag med en polygrip och skruva ut?

Om du kommer åt så ta ett don o försök slåbitset år motsatt håll som du drog av den så den släpper sen borde du kunna pilla ut den. Svårt å ge råd när man inte sett me egna ögon men de va ba ett tips. Samma sak e ju om man drar en hylsa för lung o fosterland när dom rostat fast så kan hylsan sitta så hårt fast med bulten att man får skruva tillbaka den åt motsatt håll för att den ska släppa

Om du inte fick loss skruven trots att du drog av torxbiten så lär den sitta som bärget.
Prova med värme och att försöka knacka loss den med huggmejsel i ytterperferin på skruvskallen om det går....

Sista utvägen är att svetsa på en mutter eller så och sedan byta ut skruven/bulten.
Behöves inte mkt svets då den släpper av värmen oftast.

Som jag fatta det tog du en torx med fattning 3/8" eller 1/2" elle ??? för spärrskaft / motsvarande och vred moturs för att få loss skruven som håller bromsoket. Och då gick torxen av i skruven.
Jag hade försökt med att först lite# 5-56 så torxen inte sitter så fast. Sedan borra hål i torxen. Borren snurrar ju medurs så det kan ju underlätta att den trasiga torxen lossnar.

# Lite, jag vill ju inte ha 556 på skivor och bromsklossar. Men det går ju att tvätta rent skivor/bromsklossar med biltema aceton.
Men satt skruven så hårt så torxen brast så är det nog läge för lite 5-56 på skruven också och vänta 24 timmar efter du fått ut den trasiga torxen.
Vilket fabrikat på torxen?

Klart jag menar bits, sorry va rätt trött i skallen i går.

Var en bits jag satte i en hylsa och jo denna biltemabitssats är det enda jag äger i verktygsväg från biltema och förmodligen det sista i verktygsväg med.

Jag drog åt rätt håll, jag drog inte särskilt hårt men ärligt så palla ju bitsen ingenting.

Jag vet det där med svetsning men med tanken på hur lätt det sprack så tänker jag testa med don och hammare först.

Last edited:
Klart jag menar bits, sorry va rätt trött i skallen i går.

Var en bits jag satte i en hylsa och jo denna biltemabitssats är det enda jag äger i verktygsväg från biltema och förmodligen det sista i verktygsväg med.

Jag drog åt rätt håll, jag drog inte särskilt hårt men ärligt så palla ju bitsen ingenting.

Jag vet det där med svetsning men med tanken på hur lätt det sprack så tänker jag testa med don och hammare först.

Grattis !
Jag blev av med mina insex med spärrskaftfattning från SWEDOL vid ett inbrott i december och har köpt en satts på Biltema (för de var billigare än köpa de jag använder styckvis på SWEDOL)
när jag samtidigt köpte nya hylsor och spärrskaft, också stulna.
Så nu är jag förvarnad.
Och vet vad som gäller om nån brister.

Fick du loss skruven då, det var väl det som var grundproblemet?
Annars är biltemas 1/2" torx-hylsor bra, har inte lyckats ha sönder nån sån (inte för jag lyckats ha av nån bit heller, men det kanske beror mer på att jag är för klen =)

Allt går att borra ut med rätt borr,har man inga hårdmetall borr så kan man fuska och ta ett vanligt betongborr och slipa vasst då själva spetsen/borrkronan består av just HM.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back