Hjälp av stötdämparkunniga

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Hejsvejs. Jag måste renovera bakdämparen på min -99 fireblade 900.
(Olja+gas) inget läckage utan bara gammal olja, dämparen beter sig skitskumt vid hård körning.
Hur i hela friden kommer man åt att fylla gasen i denna dämpare? sitter som ett "lock" på baksidan av gasbehållaren, gasnippeln bör ju rimligtvis sitta bakom denna?
Vilken olja ska man använda och vilket gastryck?
Dämparen ifråga heter Showa mas-e01
Kanske någon vet av någon manual eller dyl?
Tacksam för all hjälp, håller på att känna paniken komma krypande....

Går det ens att renovera den? Till min -00 tror jag inte det går, det är att byta den rakt av.

Ofta går det att renovera dämparen även om fabrikanten säger att det är omöjligt. Oavsett så kan det vara vettigt att försöka leta upp en beg aftermarketdämpare istället för att sänka pengar i en originalare som är slut.

Vill du absolut testa att renovera så släpp ut gasen och demontera dämparen, byt packningar och bussningar och montera ihop, oljan skall troligen vara Showas egen SS7 men det går bra att hälla i valfri gaffelolja med 16,6 mm/s i viskositet. Därefter ladda med ung 10bar kvävgas och hoppas att det blev bättre.

:yoparty
Ofta går det att renovera dämparen även om fabrikanten säger att det är omöjligt. Oavsett så kan det vara vettigt att försöka leta upp en beg aftermarketdämpare istället för att sänka pengar i en originalare som är slut.

Vill du absolut testa att renovera så släpp ut gasen och demontera dämparen, byt packningar och bussningar och montera ihop, oljan skall troligen vara Showas egen SS7 men det går bra att hälla i valfri gaffelolja med 16,6 mm/s i viskositet. Därefter ladda med ung 10bar kvävgas och hoppas att det blev bättre.

Den är fullt demonterbar, fast istället för en gasnippel ála bra dämpare så sitter där en fastpressad plåt :(
Det går dels att byta gasbehållaren (piggyback) till valfri fabrikant bara slangen passar och ratt för komprission finns, alt borra dit en nippel från ex öhlins.
Tror jag skiter i detta och letar mig en beggad öhlinare.

:yoparty

Den är fullt demonterbar, fast istället för en gasnippel ála bra dämpare så sitter där en fastpressad plåt :(
Det går dels att byta gasbehållaren (piggyback) till valfri fabrikant bara slangen passar och ratt för komprission finns, alt borra dit en nippel från ex öhlins.
Tror jag skiter i detta och letar mig en beggad öhlinare.

Beggad öhlinare eller WP/Wilbers är ett bra val

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form