Hjälp av MC kunnig i VARBERG!

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Hej, jag behöver verkligen hjälp att få igång min hoj efter vintersäsongen.
Det är en SZR660, en encylidrig hoj med förgasare och allt vad det innebär.

Jag är inte speciellt kunnig inom detta område utan behöver verkligen hjälp med att starta upp hojen nu efter vintern av någon som KAN!
Den har stått i kallgarage utan att jag tömt förgasaren innan, inte så smart har jag förstått.

Om ni bor eller befinner er i närheten av Varberg och vill hjälpa till, givetvis mot rimlig ersättning så snälla hör av er fort!
Vill inte gärna köra upp han på släp och iväg till närmsta verkstad.

Ring eller maila (0739-301161)
patrick.bengtsson@seaside.se

MVH -Patrick

Ladda betteriet och kör på starten tills den hoppar igång. Det är inte svårare.

Är det rekommenderat attt choka fullt eller låta bli?
Har automatisk "bensinkran" ska jag försöka stoppa flödet eller bara låta den "ge"?
Alla tips mottages varmt! På tal om varmt, hjälper det kankse att ställa varmt och värma på lite med hjälp av värmefläkt under liten tid?

Har automatisk "bensinkran" ska jag försöka stoppa flödet eller bara låta den "ge"?
Alla tips mottages varmt! På tal om varmt, hjälper det kankse att ställa varmt och värma på lite med hjälp av värmefläkt under liten tid?

Har den surat ihop så kan du prova med att slå på "dödaren" vrida fullt på rullen och dra startmotorn ett par gr för att lufta ur.

Det har funkat på min dom gångerna som den har tjurat ihop.

Börja med att tappa ur soppan ur förgasaren genom att skruva på flottörhusskruven (ha på ON på soppakranen) och sen vrider du kranen till PRI i ca 20 sek (fyller upp förgasaren=ny fräsch soppa) sen vrider du tillbaka till ON och försöker starta med eller utan startgas så ska du se att den går igång, om inte kolla tändstift!.

Saken är den att jag har hela eftermiddagen försökt att tömma förgasaren, skruven sitter dock riktigt illa och till råga på allt verkar det som att det är en stjärn(+) skruv och att den är helt rundad. Sen är det som sagt någon typ av elstyrning till soppan så något slå på/av soppakranen är inget alternativ, blir isf att plocka bort tanken och antingen koppla bort strömmen eller täppa ihop slangen till förgasaren. Så slå på "dödaren" vrida gasen fullt ett par gånger och sedan slå av "dödaren" igen och köra startmotorn. Är det bästa sättet att tömma ur förgasaren?

Tänk vilka bra människor det finns! :)

Tack alla!

Saken är den att jag har hela eftermiddagen försökt att tömma förgasaren, skruven sitter dock riktigt illa och till råga på allt verkar det som att det är en stjärn(+) skruv och att den är helt rundad. Sen är det som sagt någon typ av elstyrning till soppan så något slå på/av soppakranen är inget alternativ, blir isf att plocka bort tanken och antingen koppla bort strömmen eller täppa ihop slangen till förgasaren. Så slå på "dödaren" vrida gasen fullt ett par gånger och sedan slå av "dödaren" igen och köra startmotorn. Är det bästa sättet att tömma ur förgasaren?

Tack alla!

Du skall hålla fullgas när du kör startmotorn med dödaren aktiverad!

Kalla mig gärna dum men om jag slår till dödaren händer ju inget när jag trycker på starknappen. Som sagt kalla mig gärna dum eller bara desperat! :)

Tack alla!

Ta bort tanken och lossa förgasaren och se om du kan få loss skruven med en tång, den ska inte sitta stenhårt. Du borde ju ha vakuumförgasare och det är bara mekanisk styrning. Bensin är färskvara och du förlorar inte på att få i ny soppa i flottörhuset och en rengöring skadar inte heller.

Vart är det att rekommendera startgas någonstans isf? Luftinsuget till förgasaren eller? Bara för att få klart för mig även om inte startmotorn går när jag har dödaren på så händer det saker när jag trycker på "Startknappen" utan att starmotorn går? Vad exakt händer. Ska nog satsa på insprut på nästa hoj. :)

Sicka problem det finns, ge fn i gasen full choke o kör på starten, så startar man en kall motor.:tummenupp

Vart är det att rekommendera startgas någonstans isf? Luftinsuget till förgasaren eller? Bara för att få klart för mig även om inte startmotorn går när jag har dödaren på så händer det saker när jag trycker på "Startknappen" utan att starmotorn går? Vad exakt händer. Ska nog satsa på insprut på nästa hoj. :)

Det största problemet är nog inte bensinen eller förgasaren utan batteriet. Min uppfattning är att om bajken gick fint i höstas så ska den starta om du kablar den från ett annat fordon.

Ok, du har säkert dränkt stiften lite om du kört för mycket på starten, så låt den stå ett tag, så sätt batteriet på laddning så det är fullt och fint, åk till macken och köp en flaska startgas, åk hem och ta en fika, sen går du ut till hojen, håller stumt fullgas och sprejar startgas i luftinsuget till förgasaren och så trycker du in startknappen så startmotorn går medans du fortsätter att spreja startgas hela tiden

vrålar den inte igång då har du ett elfel :)

Yes!
Tack allesammans för alla tips. nu för några minuter sedan fick jag igång den och kan se fram emot en åktur, första för säsongen, imorgon.

-Patrick

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...