Hjälp att välja...

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Har två alternativ till ny motorcykel. Båda alternativen är Honda VFR.

Alt.1
03:a uttagen 04
2200 mil
Snart dags för 2400-milaservice

Alt. 2
02:a
1250 mil
Nyservad


Allt annat lika, dvs, skick, drivpaket, däck och pris.
Kan inte känna in vad jag ska prioritera och behöver lite råd. Så vad skulle ni gå på?
Joel
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Skiljer bara en årsmodell (jag tycker att uttagsdatum är fullständigt skitsamma, en 03:a är en 03:a även om den så är uttagen 07).

Skulle lätt ta den med färre mil, slipper dessutom servicen!

Sen skulle jag (om nu verkligen allt är lika, vilket jag tvivlar på) kika lite på de mjuka bitarna, t.ex. hur seriös säljaren verkar osv.
 
Last edited:

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Du har ju helt rätt i att ALLT annat inte är lika, men jag tänkte förenkla situationen lite till de delar där jag har problem att fatta beslut. Lite "economic man" så att säga. Årsmodellen är som du säger helt riktigt en 03:a oavsett när den är uttagen. Om jag inte har helt fel så skiljer det inte heller några väsentligheter mellan dessa två. Inga tillrättade barnsjukdomar. Att 03:an är uttagen 04 påverkar iofs Hondas 5-årsgaranti som i det här fallet gäller till 09, medan den på 02:an gick ut i år.

Bla bla bla, men jag antar att du har rätt, 1000 mil är 1000 mil
/Joel
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Har den ena garanti så hade jag valt den. Tror jag. Fan jag håller med dig, det är ett svårt val... :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om allt är likvärdigt och uppdateringarna mellan modellerna bara är kosmetiska skulle jag valt få mil och servad i detta fallet om jag skulle behålla hojen mer än ett år,vid korttidsägande är garantin ett bra försäljningsdrivande argument.

Henrik
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
ca 65' vardera

/Joel

1000 mil ca en sommars körning, inte så mkt. Fast folk är i regel skraja för en som gått över 4000 mil helt i onödan...

Jag skulle gå efter allmän skicket, välvårdad eller inte, ev tillbehör, repor, slitage och seriositeten hos säljaren skulle få avgöra mitt val... samt att garantin är mkt värd!
 

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
ja men det är just det...jag har sett båda och träffat båda säljarna. De saker jag listade i början av tråden är det som skiljer egentligen. Men utifrån era råd så är det hugget som stucket.
Jag tackar
Joel
 

TengaiPetrus

Varadero
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Lund
Hoj
Honda varadero
ja men det är just det...jag har sett båda och träffat båda säljarna. De saker jag listade i början av tråden är det som skiljer egentligen. Men utifrån era råd så är det hugget som stucket.
Jag tackar
Joel

Garanti är onekligen mycket värt, särskilt om du ska äga hojen kortare tid (som om du skulle kunna veta det nu...). 2400-milaservicen är emellertid dyr på VFR, då är det kontrol av ventiler och i värsta fall justering, runda slängar 5500 kronor, strax under 4000 spänn om du slipper justering vilket visserligen är troligt vid 2400 mil. Detta förutsatt att du servar på auktoriserad verkstad och vill du att garantin ska vara giltig är det att rekomendera.
Petrus
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top