Hjälp att välja väg

junnu

Liten men naggande gooooooo
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
sextresex ninnnnja
Terest..
Nu behöver finnen lite hjälp av er..Skall över till norge och hoija lite i sommar. Tänkte ta båten över ti sthl och sedan bär det i väg....men. Vill ju helst se något annat än stora vägar.. Så hjälp mig välja en rutt som man kan minnas nästa vinter...kommer att bli sikte på tondheim, geiranger, trollstigen och andra fina ställen..
någon som även vet billiga övernattnings ställen längs med färden....
Avfärd från finland ngn gång i juni, vet mer i morn...

Sugen att hänga med?????? BARA häng på.
Tack på förhand...

junnu skrev:
Terest..
Nu behöver finnen lite hjälp av er..Skall över till norge och hoija lite i sommar. Tänkte ta båten över ti sthl och sedan bär det i väg....men. Vill ju helst se något annat än stora vägar.. Så hjälp mig välja en rutt som man kan minnas nästa vinter...kommer att bli sikte på tondheim, geiranger, trollstigen och andra fina ställen..
någon som även vet billiga övernattnings ställen längs med färden....
Avfärd från finland ngn gång i juni, vet mer i morn...

Sugen att hänga med?????? BARA häng på.
Tack på förhand...

MC-Handlare i Sverige säljer en helt suverän karta med alla roliga vägar markerade. (I fall ingen bryr sig om att hjälpa dig) Jag kan inte vägarna där uppe alls så det här får bli mitt tips. Sen har du ju smc-böckerna med vandrarhem, rastplatser osv. Det är en lång resa du ska ut på. Hienoa! :Bugar

Bollox skrev:
MC-Handlare i Sverige säljer en helt suverän karta med alla roliga vägar markerade. (I fall ingen bryr sig om att hjälpa dig) Jag kan inte vägarna där uppe alls så det här får bli mitt tips. Sen har du ju smc-böckerna med vandrarhem, rastplatser osv. Det är en lång resa du ska ut på. Hienoa! :Bugar
Tack. Jo de e en ganska tuff resa ca 50-70 mil/dag :huvet Men e man mc frälst så e man :yoparty Kan man få tag på dessa smc-böcker över nätet :va
Och finns det nåt bra kartprogram som räknar avstånd eller nån länk till mc handlare som säljer den suveräna kartan....

junnu skrev:
Tack. Jo de e en ganska tuff resa ca 50-70 mil/dag :huvet Men e man mc frälst så e man :yoparty Kan man få tag på dessa smc-böcker över nätet :va
Och finns det nåt bra kartprogram som räknar avstånd eller nån länk till mc handlare som säljer den suveräna kartan....

Du har PM

junnu skrev:

www.viamichelin.com

Rutten preliminärt planerad:
5,6 Vasa-Umeå sedan tar vi oss till Åre var vi övernattar. (ca 500km)
6,6 Sikte på TrondheimOch vidare till sunndalsöra. (ca 400km)
7,6 Bär iväg mot TROLLSTIGEN och alla som vart där vet att det kan vara :skrämd , vidare till Geiranger för att sedan övernatta i trakterna kring Pollfors. (ca 400km)
8,6 Kastar arslet på hoijen och försöker intala sig att man e :banana fast det känns som :kocko Nu beror det ju på om färden gott som man tänkt men ligger vi enligt tidtabellen blir det troligen att köra runt Jostedalsbreen och Sognefjäll vilket betyder Loen-Olden-Byrkjelo-Skei-Lunde-Sogndal-Fagernäs.
9,6 Vaknar och tror man haft en ångvält i ......(ni vet nog var) Men illa tvungen tittar man på kartan och konstaterar att det är j...t långt kvar till stockholm...
Här beror valet av rutt hur man känner :huvet och tidtabellen för målet kommer att vara att ta morgonbåten sthlm-åbo söndag(12,6) morgon för att vara hemma runt midnatt......

Så alla som bor längs rutten HJÄLP oss att finna dom roliga vägarna och de rätta övernattningställena (typ vandrarhem) :Bugar

Tack på förhand :pannkyss
Alla som vill hänga med en bit är välkommna eller varför inte som No1(hare :rofl )

junnu skrev:
Rutten preliminärt planerad:
5,6 Vasa-Umeå sedan tar vi oss till Åre var vi övernattar. (ca 500km)
6,6 Sikte på TrondheimOch vidare till sunndalsöra. (ca 400km)
7,6 Bär iväg mot TROLLSTIGEN och alla som vart där vet att det kan vara :skrämd , vidare till Geiranger för att sedan övernatta i trakterna kring Pollfors. (ca 400km)
8,6 Kastar arslet på hoijen och försöker intala sig att man e :banana fast det känns som :kocko Nu beror det ju på om färden gott som man tänkt men ligger vi enligt tidtabellen blir det troligen att köra runt Jostedalsbreen och Sognefjäll vilket betyder Loen-Olden-Byrkjelo-Skei-Lunde-Sogndal-Fagernäs.
9,6 Vaknar och tror man haft en ångvält i ......(ni vet nog var) Men illa tvungen tittar man på kartan och konstaterar att det är j...t långt kvar till stockholm...
Här beror valet av rutt hur man känner :huvet och tidtabellen för målet kommer att vara att ta morgonbåten sthlm-åbo söndag(12,6) morgon för att vara hemma runt midnatt......

Så alla som bor längs rutten HJÄLP oss att finna dom roliga vägarna och de rätta övernattningställena (typ vandrarhem) :Bugar

Tack på förhand :pannkyss
Alla som vill hänga med en bit är välkommna eller varför inte som No1(hare :rofl )

Lite snabb Vasa -> vasa ...
http://www.viamichelin.com/viamiche...eraryType=1&intOneCountryCheck=true&x=26&y=14
Funkar bara att lägga in start/mål och 3 etapper...:4skrika
annars helt suveränt system!!!

junnu skrev:
Har beprövats men den tar bara stora vägar om man nu inte lägger in alla "byhålor" :fyllisar

Klickade ihop en liten rutt...
Stort tack till Lokke!! :bow

Route 66 2005 borde kanske (förhoppningsvis) fixa biffen med finland/norge problemen...Ska se om ja kan fixa det på nåt sätt...
här e iaf en helt ok rutt tycker jag...överskådlig e den ju iaf...Totalt ligger trippen på ca 2800km...

rutt.gif

junnu skrev:
Tack. Jo de e en ganska tuff resa ca 50-70 mil/dag

Ett litet tips bara i all valmening, 50-70 mil/dag ar mycket for en semestertripp i Norge. Inga problem om det bara galler ren transport nere pa kontinenten, da gar det ju ofta att beta av atminstone 100-120 mil/dag om vagarna ar bra, men om vi pratar semester och sarskilt i Norge sa skall du nog inte rakna med mer an kanske 30-40 mil/dag pa sin hojd - garna halften. De vagar man vill kora ar inte precis motorvagar, och vill man overhuvudtaget hinna se nagot av Norge sa vill man inte behova stressa.

Ööööh... varför åker vi inte på fredag/lördag? :va
Då får vi ju 2 dar till på oss utan att nån missar jobbet...Då blirre ju 9 dar vilket ger 350km/dag i snitt.
1 dag bortkastad på båten..De e ju helt ok, eller?
Men att köra de på 6 dar, knappt, blir ca 470km/dag...+ att extra små utflykter tillkommer!! :näsblod

Tja fredag/lördag passade ej för alla... Men de e svårt att passa ihop något för 10pers. Vet att de tungt att köra i norge, jobbat och bilsemestrat där. Men ingen har ju sagt att man måste kör vill man så stannar man till och kortar av resan. Var uppe i lule/piteå havsbad ifjol på snabbvisit Fre-Sö Totalt ca 2000km
Men gissa om arslet var sjukt :huvet

Och vad har man annars en SH för om man inte kör :va Impa på brudarna :confused: Finns nog mera romantiska och lyckade sätt :D

E ni myki Vasabor som ska dra iväg?
Var själv för tre år sedan en liknande rutt som er...blev väl ca 3700km på en vecka. Jag sku rekomendera er att åka i slutet av Juli eller början av augusti...då är det lågsäsong...finns gott om lediga stugor som inte alls e så dyra. Kan tänka mig att det är värre att hitta nåt om man åker i Juni.
Annars så finns det ju inget på våra breddgrader som slår dom norska små krokiga vägarna. :tummenupp

Simppi skrev:
E ni myki Vasabor som ska dra iväg?
Var själv för tre år sedan en liknande rutt som er...blev väl ca 3700km på en vecka. Jag sku rekomendera er att åka i slutet av Juli eller början av augusti...då är det lågsäsong...finns gott om lediga stugor som inte alls e så dyra. Kan tänka mig att det är värre att hitta nåt om man åker i Juni.
Annars så finns det ju inget på våra breddgrader som slår dom norska små krokiga vägarna. :tummenupp
int riki vasa lite söder över och alla i stort sätt från samma by. Men som du säger här finns e inte mycke att hänga i HJUL granen :rofl

Simppi skrev:
......Jag sku rekomendera er att åka i slutet av Juli eller början av augusti...då är det lågsäsong...finns gott om lediga stugor som inte alls e så dyra. Kan tänka mig att det är värre att hitta nåt om man åker i Juni. ..........

Eeh ? Lågsäsong i Juli/Augusti ? Vilket Norge pratar du om ? Enda felet på Juni är att det kan vara förbannat kallt till fjälls och om man ligger lite mer åt grushållet så kan det vara snöhinder på enstaka ställen :hihi

OH- skrev:
Eeh ? Lågsäsong i Juli/Augusti ? Vilket Norge pratar du om ? Enda felet på Juni är att det kan vara förbannat kallt till fjälls och om man ligger lite mer åt grushållet så kan det vara snöhinder på enstaka ställen :hihi

Det Norge som vi åkte till...som man kom till efter att ha transporterat sig genom Sverige :D
Vi åkte i början av Augusti och det fanns gott om platser på campingarna...har hört att det kan vara värre i Juni...men det kan ju vara felaktig information...va vet jag.

Om ni får för er att köra mer söderut, t ex mot haugesund, bergen eller stavanger så finns det kanonfina kringelvängar på och omkring haukelifjället.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8