Hjälp att välja hoj

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eftersom jag nu sista tiden nästan har skitit pengar (jobbat på tok för mycket extra) så funderar jag på att införskaffa en till hoj.
Man kan aldrig få för många hojar, eller hur ?

Inköpssumman blir någonstans mellan 40-60 000 Kr.
Billig försäkring är ett stort plus. Så rena sporthojar går tyvärr bort.
Låga underhållskostnader är även det ett plus. Jag vill inte ha mer garagetid än körtid. Hojen skall rulla och inget annat.
Sen vad det är för modell är inte så jätteviktigt. Tankarna skiftar allt ifrån motard till ren sporthoj.

Har funderat lite på följande:
Yamaha XT660X - Man får en nästan ny hoj för pengarna. Inte det värsta som finns men körduglig. Långa serviceintervaller.
Kawasaki Z1000 - går nog att få ned till 60 papp, men försäkring samt service?
Suzuki SV1000 - helst skall den ha svart ram.
Kawasaki ZX-12R - Effektmonster, men ändå billig försäkring. Stort minus för ventiljusteringen vart 1200 mil då man plockar ur motorn.
Suzuki Hayabusa - Svårt att få tag i en lågmilare med rätt pris.
Honda X11 - för tung eller?
Suzuki GSX1400 - också för tung eller? Retrosnygg men räcker det?
Yamaha FZS1000 - R1 motor = trevligt, men ganska könslös hoj.

Eller så tappar jag fattningen och köper CBR900 turbon som ligger ute på blocket. Det är ju en -98 så även om motorn skulle rasa så har jag ju delar till den.

Hjälp, vad skall jag ha för något ?
 
Klart du skall köra Sv1000, finns en på blocket som endast gått 300mil ;)
Han är nog inte helt dryg att prata pris med heller:)
 
Du har en sportcykel idag, ja? Köp ett komplement till den istället för en till "sammalika". Köp XT'n, eller ännu bättre en riktig grusmaskin, och lassa på riktiga däck. ;)
 
Turbon! Köp turbon! :) Risken är väl dock att "den ska rulla mera än tå på lagning" får sig en liten törn då.
 
Kan säga att man inte behöver plocka ur motorn på zx12r. Jag gjorde justeringen förra vintern, inga som helst problem inte värre än nån annan hoj.
 
Du har en sportcykel idag, ja? Köp ett komplement till den istället för en till "sammalika". Köp XT'n, eller ännu bättre en riktig grusmaskin, och lassa på riktiga däck. ;)
Tid är en stor bristvara i mitt liv som det är just nu.

Har idag följande:
-En nedplockad CBR900RR Streetfighter, aka. Evighetsprojektet. Blir klart vilket år som helst nu...:rolleyes:
-En XT600 -89 som kommer att få motarddäck nu under året. Enduromackorna kommer att behållas för grusåka. För övrigt också nedplockad i delar. Blir klar någon gång i år. Har dock ingen direkt brådska med den. Den får ta den tid den tar.

Så det jag är ute efter är någonting som inte kräver tid. Bara åka dvs.

Kan säga att man inte behöver plocka ur motorn på zx12r. Jag gjorde justeringen förra vintern, inga som helst problem inte värre än nån annan hoj.
Det var bra att höra.
Har provkört en ZX-12R för....länge sedan. Den var minst sagt trevlig.


Turbon! Köp turbon! :) Risken är väl dock att "den ska rulla mera än tå på lagning" får sig en liten törn då.
Turbon vore det smartaste valet ifall jag hade lite tid över för mekande. Den på Blocket skall besiktigas osv. Så man måste göra lite saker med den.
Å andra sidan har jag gott om CBR900RR delar till en riktig dräparfighter, så en turbomatad CBR -98 vore helt enkelt ett perfekt val. Då skulle jag ha alla saker jag behöver för drömhojen.
Men, i år kommer tiden inte att räcka till :gnissla

Kollade nyligen försäkring på en SV1000 och den var INTE billig!!!
Någon som vet ifall den är klass 7 så här på rak hand?

Givetvis kommer jag ringa runt till alla bolag sen när jag kollar närmare på hojar.
 
Last edited:
Någon som vet ifall den är klass 7 så här på rak hand?

Givetvis kommer jag ringa runt till alla bolag sen när jag kollar närmare på hojar.

Bilsport & MC försäkringar ger mig en premie på en SV1000S på 7446 kr för hel/hel. 3769 för halv/hel.

Inte så farligt tycker jag. Inga 2100 kr i månaden som för min Gixxer...
 
...håller med SV´n är billig att försäkra.
Ca 5 tusen hel/hel, 33 år bor i villa utanför storstad.
 
En salig blandning av hojar du nämner.
Du visar ändå en dragning åt stora motorer med mycket effekt.
Så egentligen är väl valet enkelt...? Busen eller Ninjan.
Båda ger dig en upplevelse utöver det vanliga.
 
En salig blandning av hojar du nämner.
Du visar ändå en dragning åt stora motorer med mycket effekt.
Så egentligen är väl valet enkelt...? Busen eller Ninjan.
Båda ger dig en upplevelse utöver det vanliga.
Jag har försökt fundera ut ordentligt vad jag egentligen vill ha.
Effekt är inte den stora prioriteten. Jag skulle nog ha lika roligt med en effektsvag motard. Jag gillade min XT600 med sina 44 hk.

Det som jag kommit fram till är viktigt är hyffsad komfort. T.ex. KTM 660 = dålig komfort.
Jag vill kunna köra lite längre ifall det krävs och en ren motard är för jobbig för det.
Sen är låga driftskostnader en stor grej. Ju mindre tid och pengar jag lägger ned på den desto bättre.

Sen att man i bakhuvudet vet att mycket effekt = mycket roligt är ju en annan sak.
Hur är det med Hayabusan, hamnar den i klass 7?
 
du har ju redan 2 st "potenta" maskiner... ska de bara vara tillfälligt så varför inte en 80 tals hoj? billigare kan de inte bli. har du nånsin funderat på caferäsers? köpa en fräsch cb750 o åka på o sen när dina andra projekt e klara så kan du börja på den.. bara som ex finns ju tusen hojar till :)
 
Ducati multistrada kanske?
Säkert en ganska bra hoj, men den ser ju ut som en.....jag vet inte vad.

ozeo; En caféracer skulle jag nog inte ha någonting emot. Men det finns liksom inte allt för många vettiga att välja bland.
Vill inte ha ett rullande renoveringsobjekt.
Vill ha en hoj jag köper, kör med denna säsong och har lite roligt på kuppen.


Just nu så går tankarna som så att:
15:00 En ZX-12R, perfekt hoj, mycket kraft, Cannonball..., tur söderut under sommaren...
16:00 XT660X, perfekt pendlarhoj, nästan ny, inga problem, säker, trygg...
17:00 Yamaha FZS1000, jag gillade motorn i min gamla R1:a, Hojen blir säkert snygg så fort man tar av frontkåpan på den och sätter dit ett fighterlyse...
18:00 osv...

Skall ta och börja kolla runt lite ordentligt nästa vecka. Risken är iofs att jag köper första saken jag provar, är så djäkla åksugen..
 
Last edited:
Säkert en ganska bra hoj, men den ser ju ut som en.....jag vet inte vad.

ozeo; En caféracer skulle jag nog inte ha någonting emot. Men det finns liksom inte allt för många vettiga att välja bland.
Vill inte ha ett rullande renoveringsobjekt.
Vill ha en hoj jag köper, kör med denna säsong och har lite roligt på kuppen.
Ta bort framkåpan på multin då :tungan
 
Jag har försökt fundera ut ordentligt vad jag egentligen vill ha.
Effekt är inte den stora prioriteten. Jag skulle nog ha lika roligt med en effektsvag motard. Jag gillade min XT600 med sina 44 hk.


Yamaha SZR 660 !:tummenupp
Något billigare än vad du säger men personlig, annorlunda mot vad du har idag samt att du slipper mecka.:yoparty
 
Jag har haft många hojjar, har 3st nu men har haft 4 som mest. Och om de e nått jag har lärt mig av det är att de måste vara så olika varandra som möjligt för att man ska uppskatta dem. Te.x två st sporthojjar fyller liksom ingen funktion... 2st offroad osv osv . Mitt tips är att nästa hoj blir så olika de andra två du kan komma, först då kommer du uppskatta den. Köp dig nått att glida runt på, café eller chopperliknande ting , eller en ren motard, eller en cross .... nått som inte är som de andra två du har
 
Jag har haft många hojjar, har 3st nu men har haft 4 som mest. Och om de e nått jag har lärt mig av det är att de måste vara så olika varandra som möjligt för att man ska uppskatta dem. Te.x två st sporthojjar fyller liksom ingen funktion... 2st offroad osv osv . Mitt tips är att nästa hoj blir så olika de andra två du kan komma, först då kommer du uppskatta den. Köp dig nått att glida runt på, café eller chopperliknande ting , eller en ren motard, eller en cross .... nått som inte är som de andra två du har
Där har du helt klart en bra poäng som jag skall ha i åtanke.
:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top