Hjälp att välja däck till motard

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu har jag gått och införskaffat 2 st 17-tums fälgar till gammelXT:n.
Till dessa skall nu införskaffas ett par däck.
Jag vet dock inte vilka och behöver lite hjälp med det.

För det första behöver jag hjälp med vilka dimensioner jag kan ha.
Har ingen koll på motarddäck nämligen.
Utrymmet för bakfälgen är det som är klurigast (tror jag). Där däcket kommer att hamna så blir utrymmet i svingen drygt 160-170 mm brett.

Framfälg: 3,5 tum, 17 tum
Bakfälg: 4,25 tum, 17 tum

Sen, vilket märke och vilken sort av däck skall jag satsa på ?
Behöver inte maximalt grepp. Ingen bankörning utan hojen kommer att rulla i stan typ.
Lång livslängd och lågt pris är prioriterade egenskaper. :rolleyes:

Bifogat

• 17tum_1.jpg
    17tum_1.jpg
    160.6 KB · Visningar: 56
  • 17tum_2.jpg
    17tum_2.jpg
    180.3 KB · Visningar: 60
jag ska köra michelin pilot road 2 i år. jag tror dom heter så, dom håller ganska länge och har väl lagom grepp. Körde på michelins motarddäck förra året, men dom var slut innan jag ens hade kört halva sommarn. Till min ktm dårå.

jag ska köra michelin pilot road 2 i år. jag tror dom heter så, dom håller ganska länge och har väl lagom grepp. Körde på michelins motarddäck förra året, men dom var slut innan jag ens hade kört halva sommarn. Till min ktm dårå.

Vad är det för skillnad på road och road 2?

EDIT: Ja har tänkt köra på power 2ct i sommar, är det ett däck som håller skapligt länge? Kommer köra mest aktiv gatkörning

Last edited:
Vad är det för skillnad på road och road 2?

EDIT: Ja har tänkt köra på power 2ct i sommar, är det ett däck som håller skapligt länge? Kommer köra mest aktiv gatkörning

Nae det håller väl inte speciellt länge... Det är väl bara å fundera på hur mkt pengar man vill lägga och hur ofta man vill byta däck, men det klart är väl Power 2ct bättre, men slicks är väl ännu bättre? liksom...

Nae det håller väl inte speciellt länge... Det är väl bara å fundera på hur mkt pengar man vill lägga och hur ofta man vill byta däck, men det klart är väl Power 2ct bättre, men slicks är väl ännu bättre? liksom...

Ja tänkte ju lägga 2800kr för ett par, men ja vill ju görna ha ett däck som håller ganska bra. Är road däcken bättre då kanske?

Det optimala ur hållbarhetssynpunkt vore väl ifall dom gamla hederliga Michelin Macadam100 (tror dom hette så) fanns kvar.

Hade sådanna på min första hoj. Höll i ungefär 1400+ mil (Ok, jag körde väl lite lugnare då också). Greppet var väl ok men inte mer.

2ct ska väl vara hårdare i mitten jämfört med sidorna vad jag kommer ihåg?

Lånar tråden lite då jag oxå har lite hjulfrågor om samma hoj. fick tag på ett par hjul till en yz 250. nån som vet om dom passar rakt av eller om man får trixa å greja med hemmasnickrade distancer etc.:confused:

Lånar tråden lite då jag oxå har lite hjulfrågor om samma hoj. fick tag på ett par hjul till en yz 250. nån som vet om dom passar rakt av eller om man får trixa å greja med hemmasnickrade distancer etc.:confused:
Lite fel tråd men nåväl..

Du får trixa har jag för mig.
Distanser till hjulaxeln fixas lättats av en maskinverkstad. Passa in bromsoket kan vara lite jobbigt det med men verkstaden kan fixa det med.
Allt går givetvis att göra själv ifall man är lite händig.

Jag valde fälgar med XT600 nav för enkelhetens skull. Bromskivor, drev, axlar passar rakt av.

Glöm för helevet inte att Pilot Road 2 har snyggare mönster än "vanliga"/gamla Road.

Nu kör jag ju inte MC av supermototyp själv, men jag har inte haft några grepproblem på min feta superbike försedd med Road 2-or. En hoj med mindre än halva effekten borde inte kunna slira loss heller då. Skulle det ändå hända är det ju mer av en baggis när man sitter som folk. Som man gör på en offroad/supermoto, that is.

Pilot Road 2 är bra skit för den här applikationen. Köp bara.

Glöm för helevet inte att Pilot Road 2 har snyggare mönster än "vanliga"/gamla Road.

Nu kör jag ju inte MC av supermototyp själv, men jag har inte haft några grepproblem på min feta superbike försedd med Road 2-or. En hoj med mindre än halva effekten borde inte kunna slira loss heller då. Skulle det ändå hända är det ju mer av en baggis när man sitter som folk. Som man gör på en offroad/supermoto, that is.

Pilot Road 2 är bra skit för den här applikationen. Köp bara.

Okej okej, va finns de för anledning att välja power framför road däcken?

Hallå!

Jag har nya (körd några kilometer bara) michelin power 120-70-17 fram och 150-60-17 bak att sälja om det är av intresse. 2000 friska kronor så får de ny ägare.

Varför jag inte har dem på hojen är eftersom jag bara kör bana och använder slicks.

Maila mig om det är av intresse. jkostet@hotmail.com

Mvh
Jocke

Lånar tråden lite!

Någon som har provat Avon distanzia?
Har fått för mig att de är bra som allround däck.

Däck.

Har ett par nya uppsättningar kvar från förra året.
Goldspeed pre-cut, gat legala E4, 160/60-17 och 120/70-17.
Dessa kan du köpa till samma pris som sponsåkarna.
Skicka ett mail till: enginehardware@telia.com

Niklas Carle på Bike kör på dessa och de håller bra.

//Thomas

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...