Hjälp att tyda sprängskiss

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Farsan ska till USA, så tänkte utnyttja den låga dollarkursen.

Min hoj har trasigt lager på utgående axel (26 09262-28025 ),
samt problem mellan växling 1an -> 2an.
Hinner inte riva då han redan åker nästa vecka.

Vad skiljer delarna
18-1 24321-33E00 GEAR,2ND DRIVEN $74.79
18-2 24321-33E50 GEAR,2ND DRIVEN $180.80
förutom den stora prisskillnaden?

Vilken gaffel är det som styr växling mellan 1 & 2 ? :va

http://www.ronayers.com/Fiche/TypeID/26/Type/TRANSMISSION/MakeID/2/Make/Suzuki/YearID/39/Year/1998/ModelID/6805/Model/GSX-R750/GroupID/290124/Group/TRANSMISSION

Hilfe bitte! :Bugar

Lager brukar jag köpa direkt av nån firma som säljer kullager, blir både billigare, snabbare och ibland har det även varit högre kvalitetsklassning på de lagren än orginallagren.

Angående prisskillnaden på dreven så kan det vara en kvalitetsgrej, E50 är helt enkelt bättre än E00. Dock så är det inte så enkelt att bara köpa 2:ans drev, då det är 2 drev som kopplas ihop när man växlar, och veta vilket av dom (eller båda) som är slitet/trasigt vet man inte förren man haft isär det.

Sen såg jag att 18 på skissen är 2:nd drive driven, men 2 är 2:nd drive, vet dock inte riktigt skillnaden, men jag ska läsa på lite, har en TL1000 repbok, och det är samma växellåda (i princip), den är uppbyggd likadant iallafall.

Återkommer

Last edited:
Mja, men tänkte att när man ändå orkar klyva en växellåda, köpa de prylar som är slitnast.

Kanske räcker med lagrena då växelskaftet blir stabilare, men 2ans drev måste ju tagit stryk iaf

Mja, men tänkte att när man ändå orkar klyva en växellåda, köpa de prylar som är slitnast.

Kanske räcker med lagrena då växelskaftet blir stabilare, men 2ans drev måste ju tagit stryk iaf

2:ans tar ju lite mest stryk när det växlas, men jag la till en ändring i min förra inlägg, ska se om jag kan lista ut exakt hur det hänger ihop

2:ans tar ju lite mest stryk när det växlas, men jag la till en ändring i min förra inlägg, ska se om jag kan lista ut exakt hur det hänger ihop

Please lista ut :D

Tycker sprängskissen är rena grekiskan :gnissla

Ja, växellådan är inte helt enkel att förståsigpå, alla kugghjul är ju liksom inkopplade hela tiden, fast det går på kraft genom vissa för varje växel, resten frihjular bara med.
I repboken står det mest hur man tar isär och sätter ihop, men jag har 3 timmar att slåihjäl bakom en övervakningskamera, så det här blir bra hjärngympa:va

Såhär funkar det.

På ingående axel, den från kopplingen alltså, kalls kugghjulen för drive gears, på den utgående axeln (där drevet sitter) kallas dom för driven gear. Ganska så naturligt när man tänker efter.

Primärkugghjul och sekundärkugghjul (drive & driven) för varje växel har alltid kontakt med varandra, men det är bara en av dom som är ihopkopplad med splains med den axeln dom sitter på. 1,2,3 & 4 på ingående axel och 5 & 6 på utgående.

Det man sen gör när man lägger i en växel är att flytta ett kugghjul på en intilliggande växel för att koppla ihop det med frihjulande kugghjulet för den växel man vill använda, så att kraften kan överföras via det växelkugghjul som inte används för utväxling.

I 2:ans växel är det 6:ans (6th driven gear) sekundärkugghjul som används för att överföra kraften från 2:ans sekundärkugghjul till utgående axel.

Nu vet jag inte exakt vad du har för fel på 2:ans växel, men det brukar ju vara att den hoppar ur pga av "klorna" (som sitter på 6th driven gear)som griper tag i "2nd driven gear" är slitna och inte orkar hålla kvar växeln i läge, eller att hålen i "2nd driven gear" är slitna, eller både och.

Gaffeln som lägger i 2 sitter på "6th driven gear", och det är den närmast drevet, alltså till vänster i växellådan om man ser den uppifrån.

Det är alltså 24 på sprängskissen som är "top/6th driven gear", och som kopplas ihop med 18, "2nd driven gear"

Hoppas jag lyckades förklara det begripligt, annars är det bara att fråga igen:tummenupp

Last edited:
Blev du nått klokare eller?

Blev du nått klokare eller?

Glömde svara! :hej

Jo din förklaring gjorde att jag iallafall på ett ungefär fattar hur det funkar :D

Skiter i USA och väntar till rivningen, så jag ser hur mycket som är mos.

Har en halv extralåda att plocka delar ifrån beroende på vad som gett sig.

Stort tack ändå! :tummenupp

Glömde svara! :hej

Jo din förklaring gjorde att jag iallafall på ett ungefär fattar hur det funkar :D

Skiter i USA och väntar till rivningen, så jag ser hur mycket som är mos.

Har en halv extralåda att plocka delar ifrån beroende på vad som gett sig.

Stort tack ändå! :tummenupp

Ja, det låter klokt att för fastställa vad som är trasigt innan man köper delar. Lycka till!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025