Hjälp att spänna kedjan

snutten_00

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR
Någon som känner sig mån att hjälpa mig spänna kedjan.
Det gäller Yamaha R6 2011 i Stockholm (Haga norra C )
Jag kan visst tänka mig betala en slant /bjuda på mat

Med vänlig hälsning Adde
 
Du gör dig själv en tjänst att lära dig göra det. Det är inget större uppgift direkt. :)
 
Är det första gången kan det väl vara skönt med en handledare som säger hur man ska göra!

Så ta du hjälp av någon om du är osäker, men skruva själv så du inte glömmer :tummenupp
 
Är det första gången kan det väl vara skönt med en handledare som säger hur man ska göra!

Så ta du hjälp av någon om du är osäker, men skruva själv så du inte glömmer :tummenupp


Jag TROR att allt sitter som det ska, men ändå hade varit bra om någon med erfarenhet kunde kolla upp det...
 
Är det ingen i Tokholm som kan lägga 10 min på att visa hur det skall göras... SKÄMS på er..
 
Tja finns du i City kan jag komma förbi och kolla, lägg ett PM här så ordnar vi det
 
Känner mig lite osäker om kedjan sitter rätt o rak.

Jag har haft hoj sedan -83, men är fortfarande osäker...
Är den för hård, för slapp eller är hjulet snett?

Det är fullt normalt att känna sig lite osäker, men det brukar gå bra.
 
:D
Jag TROR att allt sitter som det ska, men ändå hade varit bra om någon med erfarenhet kunde kolla upp det...
Det är tre punkter du ska hålla koll på.
Centrum på motordrevet.
Vridningscentrum för svingen
Centrum bakaxel

Enkel geometri ger att största kedjelängd (=max kedjespänning uppstår) behövs då dessa tre punkter står i rät linje. (bild finns i andra trådar i ämnet
Dvs ställer du slacket med hojen obelastad får du en viss risk för fel spänning när du sitter på hojen, och påfrestningarna på utgående lager i motorn blir då enorm tillika slitaget på dreven..
Allt om hur kedjespänningen mäts brukar stå i manualen, tyvärr ofta rätt luddigt skrivet:(
Ska tex slacket vara 4 cm obelastat så är extraspänningen vid last där inräknad..

Inget hindrar att du efter inställning alltid avslutar med att prova kedjespänningen under sämsta förhållanden, enl ovan..

(Håller just nu på med på en motor som rullat 1200 mil, båda lagren bakom utg kedjedrev glappar och ska bytas.:tummenupp.)

Edit: En liten men väsentlig detalj. Det är absolut inte fel om hjulen dessutom ligger i linje, förutom att spänningen är korrekt...:D
 
Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top