Hjälp att köpa 125 A1 MC

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Funderar på att köpa en 125: i stället för att trimma grabbens moppe eftersom han blir 16 i år.
Skulle vilja ha något som inte är så rejsigt tror jag.
Vill ju inte han skall åka i 150 km/h men slippa åka i 45.
Just nu har han en supermotard moppe.
Skall man kolla på en liknande 125:a ?
Hade velat komma undan med något inte allt för dyrt, ca 30k. men han gillar inte meka så det skall vara helt och fungerande.
Har nå några rekommendationer?
Han är lång, ca 195 cm
Tror han kommer att åka mest till och från skolan och till gymmet.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Borde han väl hinna med om det inte är tokiga köer för uppkörning. Jag tog kort på en dryg månad utan att ha kört särskilt mycket moped innan (lånade kompisars en tre-fyra gånger).
Jag vet inte riktigt vad en 125a maxar iofs så kan inte svara i övrigt.
 

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Jag har ju MC och haft kort tillräckligt länge så jag kan vara handledare.
Tänkte att om han kör med mig så kanske det inte blir så jättedyrt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är tokiga köer, mest för att antalet provtillfällen halverats, samtidigt som väldigt många nyblivna Svenskar ska ha körkort. Men det är en del som ska klaras av först, börja med att gå kursen och bli godkänd handledare. Han har ju fått övningsköra sen Mars så bara att sätta igång:)
 

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Det är tokiga köer, mest för att antalet provtillfällen halverats, samtidigt som väldigt många nyblivna Svenskar ska ha körkort. Men det är en del som ska klaras av först, börja med att gå kursen och bli godkänd handledare. Han har ju fått övningsköra sen Mars så bara att sätta igång:)
Tror inte det är någon kurs för handledare för mc? Tror bara det är ett godkännande?
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Funderar på att köpa en 125: i stället för att trimma grabbens moppe eftersom han blir 16 i år.
Skulle vilja ha något som inte är så rejsigt tror jag.
Vill ju inte han skall åka i 150 km/h men slippa åka i 45.
Just nu har han en supermotard moppe.
Skall man kolla på en liknande 125:a ?
Hade velat komma undan med något inte allt för dyrt, ca 30k. men han gillar inte meka så det skall vara helt och fungerande.
Har nå några rekommendationer?
Han är lång, ca 195 cm
Tror han kommer att åka mest till och från skolan och till gymmet.
Gällande körkort har jag inget att komma med, men jag har kört en hel del 125cc sedan 2008 trots att jag kört MC i snart 43 år... :)
Jag är 190 cm lång och tippar vågen över 100 kg så inte helt olik din son när det gäller längden iallafall.


Hojval är ju högst personliga och för min del har plånboken ofta bestämt.
Söker sonen något "coolt" för att "imponera på bruuuudarna"...då är jag fel person att fråga...
Men söker du något som tål att gå LÅNGT och som FUNGERAR, då har jag en del insikt i sånt.

Körde en period Honda XR125 och har bara gott att säga om den.
Liten för liten rent fysiskt kanske men marschar 90 med mig på. Såg 110 på mätaren EN gång, i en LÅNG och BRANT nerförsbacke.
Lär inte vara lätt att få mera sprutt på en sån där utan att byta en hel del grejor.
Finns ett par XR125 på Blocket

Följdes av en Honda XLR 125 och den passade mig bättre, den är lite större men har en ungefär lika trött motor som XR125. XLR är en lite udda fågel och börjar ha ganska så många år på nacken nu, hittar ingen på Blocket nu. Skulle nog inte rekommendera den till någon som inte vill skruva.

Gillar han inte att skruva ska det nog vara lite modernare.
Satte på skoj gränsen till 2010 på Blocket och hittade https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/yamaha_wr_125_x/95106945
1619445600833.png

Tja något sånt där borde nog kunna funka även om sonen är nästan 2 meter lång.
 

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Ja den såg vettig ut, tyvärr fel del av landet bara, jag bor utanför Göteborg..
Låter bra med farter under 100 :)
Min egen (ZX10R Ninja) gör typ 135 km/h på första växeln, det behöver han inte ha...
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Vet att en grannes son hade en Honda 125 Varadero för typ 10 år sedan, stor kille var nog närmre 190cm. Han var nöjd med den.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är väl obligatoriska riskutbildningar och dit kan det nog vara köer.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är väl obligatoriska riskutbildningar och dit kan det nog vara köer.

Jag sökte som handledare åt min dotter och tänkte börja överköra typ nu. Så jag borde ha koll men minns inte... Har för mig att jag reagerade på att det behövdes så lite, så det stämmer kanske att ingen av oss behöver ngn kurs alla.

Jag kunde ju ha googlat innan jag skrev men är så lat. Och glömsk.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag är lite sent på det, tog körkort för hoj själv förra året (50-års kris typ...). På risk-2an fick jag köra lite på en ny KTM 125:a, som ser våldsamt snabb ut även när den står stilla. Jag skulle göra bromsprov från 90 med den på en gokartbana, på startrakan. Det gick nästan, när jag tog sats ett par svängar innan rakan och laddade på så mycket jag kunde igenom sista svängen innan rakan, jag kom upp i ca 85 iaf. Dvs, en 125:a går inte speciellt fort idag egentligen.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Det var ju en KTM :Bugar Sorry kunde inte låte bli eftersom KTM alltid får klä skott för världens problem. Grabben fick en liten YZF Yamma 125 när han tog kortet. Om han plattade till sig på tanken kunde han piska upp den långt över 100. Dock vägde han ju som en påse fjädrar då. Men alla moderna 125:eek:r är väl småsega, iallafall de som faktiskt är lagliga för 16-åringar att köra på.

Jag behövde inte gå någon handledarkurs för att handleda. Men pojkvaskern behövde gå allsköns skit som kostade pengar och gav mcskolorna fett med skattade pengar. Typ betela för att sitta tre timmar & lyssna på att det är dumt att ta droger o köra mc. Jag menar de gubbarna sitter ju inte där o lyssnar på det ändå. Fel målgrupp liksom...
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Samma här, pojken åker yzf125r men fylkler dock 18 i maj så den blir snart till salu.
Går att få upp i 135 på mätaren... sedan klipper regulatorn :)
 

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Några erfarenheter av Derbi gpr 125 2t?
De nyare är 4t , är det att föredra eller är t2 bättre m.a.p driftsäkerhet osv?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top