Hjälp att justera förgasare Honda FMX 650

Kaboom

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2011
Hoj
Hyosung 650R -05
Lite om problemet.

Hojen var svårstartad vid kallstart, helt ok när motor är varm. Kom fram till att lågfartmunstycket var för stort(motorn dog inte när bränsleskruven var helt inskruvad, svart tändstift, alltså för fett blandning). Det satt storlek 50si den. Så jag bytte till ett storlek mindre(48). Nu blev hojen lättstartad helt plötsligt men väldigt ryckig och dessvärre tjuvstannar på tomgång/gasavslag. Försökte skruva ut bränsleskruven(max 3varv) för att få mer bränsle dock utan resultat.

Det sitter ett annat grenrör samt ljuddämpare, lättare utblås kräver mer bränsle?
Även luftfiltret kan vara en "sport" variant (har inte kollat på den så noga) men lättare inflöde kräver mer bränsle?

Om man nu blir något klokare av det här, sammanfattningsvis:
Svårstartad med lågfartmunstycket 50. misstänker att den går för fett.
Lättstartad med lågfartmunstycket 48 men tjuvstannar och rycker vid gasavslag.
Ett dilemma, vad göra och hur lösa problemet?

Jag undrar även om jag måste flytta på nålen när jag byter lågfartmunstycken och om någon vet hur stort lågfartmunstycket sitter på en FMX som standard?

Tacksam för alla tips!

Org lågfart är 50" . Har har man öppet avgas med trimfilter brukar man köra org eller ca 10% större. De motsäger alla motorlagar att den är mer lättstartad med mindre lågfart kall de brukar bli tvärtom och att den går fett när den blir varm med för stort lågfart. Sätt i 50" igen eller 10% större för de måste vara fel på choken. Kolla så ckokens kolv går lätt och framförallt lyfter från sitt säte. Trottelnålen ska du inte behöva ändra med annat lågfart men i bland kan man bli tvungen att höja den någon mm för att få stabilare mellanreg samt bättre gassvar. De har dock inget med trögstartheten att göra de påverkar bara mellanreg!

Nr 8 på bilden är choke . Obs detta är bild från en xr650l men de är samma trimgrad och förgasare, jag hittade ingen fmx av någ underlig anl?

Jag tror jag har en fmx 650 förgasare om du skulle behöva en i värsta fall.

https://www.bikebandit.com/oem-parts/2005-honda-xr650l/o/m3123#sch305766

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...