Lite om problemet.
Hojen var svårstartad vid kallstart, helt ok när motor är varm. Kom fram till att lågfartmunstycket var för stort(motorn dog inte när bränsleskruven var helt inskruvad, svart tändstift, alltså för fett blandning). Det satt storlek 50si den. Så jag bytte till ett storlek mindre(48). Nu blev hojen lättstartad helt plötsligt men väldigt ryckig och dessvärre tjuvstannar på tomgång/gasavslag. Försökte skruva ut bränsleskruven(max 3varv) för att få mer bränsle dock utan resultat.
Det sitter ett annat grenrör samt ljuddämpare, lättare utblås kräver mer bränsle?
Även luftfiltret kan vara en "sport" variant (har inte kollat på den så noga) men lättare inflöde kräver mer bränsle?
Om man nu blir något klokare av det här, sammanfattningsvis:
Svårstartad med lågfartmunstycket 50. misstänker att den går för fett.
Lättstartad med lågfartmunstycket 48 men tjuvstannar och rycker vid gasavslag.
Ett dilemma, vad göra och hur lösa problemet?
Jag undrar även om jag måste flytta på nålen när jag byter lågfartmunstycken och om någon vet hur stort lågfartmunstycket sitter på en FMX som standard?
Tacksam för alla tips!
Hojen var svårstartad vid kallstart, helt ok när motor är varm. Kom fram till att lågfartmunstycket var för stort(motorn dog inte när bränsleskruven var helt inskruvad, svart tändstift, alltså för fett blandning). Det satt storlek 50si den. Så jag bytte till ett storlek mindre(48). Nu blev hojen lättstartad helt plötsligt men väldigt ryckig och dessvärre tjuvstannar på tomgång/gasavslag. Försökte skruva ut bränsleskruven(max 3varv) för att få mer bränsle dock utan resultat.
Det sitter ett annat grenrör samt ljuddämpare, lättare utblås kräver mer bränsle?
Även luftfiltret kan vara en "sport" variant (har inte kollat på den så noga) men lättare inflöde kräver mer bränsle?
Om man nu blir något klokare av det här, sammanfattningsvis:
Svårstartad med lågfartmunstycket 50. misstänker att den går för fett.
Lättstartad med lågfartmunstycket 48 men tjuvstannar och rycker vid gasavslag.
Ett dilemma, vad göra och hur lösa problemet?
Jag undrar även om jag måste flytta på nålen när jag byter lågfartmunstycken och om någon vet hur stort lågfartmunstycket sitter på en FMX som standard?
Tacksam för alla tips!