Hjälp att hitta "tändningsfel" på R1 07.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Försöker här innan jag fortsätter riva ner hojen! Blir en del att läsa men hoppas på bättre hjälp genom att förklara så gott jag kan.


Starta upp min R1 07 idag för andra gången sen jag köpte den i höstas. När jag köpte och provstarta lös ingen lampa och den lät som den skulle. Nu tittade jag inte på displayen utan tryckte bara på knappen..

- Hmm.. Ska den verkligen bluddra så där? :näsblod

Nope! Motorlampan lyser (Malfunction detected). Felkod 36 enligt displayen. Enligt servicemanualen så ska #36 vara,

Ignition coil (#4) (faulty ignition) Ignition coil på svenska är tändspole va? Malfunction detected in the primary wire of the ignition coil (#4).

• Open circuit in wire harness.
• Malfunction in ignition coil.
• Malfunction in ECU

När jag googlar fram lösningen på #36 så har jag kollat allt utom,

• Test the primary and secondary coils for continuity.

Hur gör man det korrekt? Antar att dom menar att man sak mäta impedans/resistans, men vilka värden vill jag se samt vart ska jag mäta (primär/sekundär?!)? :confused:

Nåväl, det är väl bara leta rätt på problemet och lösa det tänkte jag. Fråga nummer ett, som jag inte ens hittar via google (!) hur räknar man cylindrar på en R1? Är det 1-2-3-4 om man sitter på hojen eller räknar dom nån typ av tändföljd alá 1-4-2-3? :va

Jag utgick från den längst till höger om man sitter på hojen och följde sen de två kablarna från spolen in i nån samlingskontakt -> nästa samlingskontakt -> ECU. Där ser allt ut som det ska tycker jag. Inget erjat och inget löst men problemet kvarstår.

Googlade fram något som ska vara ett diagnosläge i displayen och översatte felkoden till en diagnoskod. Knappa lite på displayen och den gör ett test på diagnoskoden. Det som händer är att motorlampan blinkar 5ggr och sen slockar. Vad betyder det? Den lyser ihop med felkod 36 så fort jag slår på tändningen igen.

När man har såna här problem (?) på andra hojar, vad brukar det vanligtvis vara för fel? Kan det vara så enkelt att tändstiftet beslutat att ge upp av 5mån vintervila? Om det är tändspolen som av nån anledning gett upp, varför gör dom så? Byter man dom styckvis eller alla fyra på en gång?

När/om jag hittar vad som är galet kommer felkoden släcka sig själv då eller är det något man måste göra manuellt via displayen och sen starta igen för att se om den är kvar?

Ni som rivit R1 07-08 förr, kommer man lättast åt stift och spolar via luftburken eller ska man riva kylaren? En snabb flukt får det att rent spontant kännas som lika mycket jobb vilken väg man än går?

Jag är posör och gillar inte att bli oljig om fingrarna, hjälp mig :4skrika
 
Tyvärr har jag inget bra svar på dig. Ignition Coil är dock mycket riktigt en tändspole.

Har du verkstadsmanualen till R1 07-08? Om inte annat så har jag den om du vill ha. Där kan du säkerligen få svar på många av dina frågor gällande tändföljder, cylindernummer med mera.
 
Hittade detta om felet på R1.com:

Faulty ignition Open circuit detected in the primary
lead of the ignition coil.
 Cut the injection of other cylinder in
the same group with the cylinder that
the error is detected.
(Example: when the #1 cylinder is
detective, cut the injection of #1 and
#4 cylinders, when the #2 cylinder is
detective, cut the injection of #2 and
#3 cylinders).
Turn on the power to the air induction
solenoid to always cut-off the air.
Able
(depending
on the number
of faulty
cylinders)
Able
(depending
on the number
of faulty
cylinders)

The problem was faulty ignition coil in fourth cylinder. Up and running again.
 
detr räcker nog rätt bra att kolal att tändspolen har nån slags kontakt, altså upp till nåt 1000-tal ohm ska vara ok, det brukar ju vara rätt låg resistans i dom i normala fall...
 
Har du verkstadsmanualen till R1 07-08

Japp, men bara som utskriven i en pärm. Varje gång jag funderar på att titta i den så ser jag alla 480sidorna och ångrar mig :D

Du har väl 5 års garanti?

Racehoj.

Hittade detta om felet på R1.com:

Faulty ignition Open circuit detected in the primary
lead of the ignition coil.
 Cut the injection of other cylinder in
the same group with the cylinder that
the error is detected.
(Example: when the #1 cylinder is
detective, cut the injection of #1 and
#4 cylinders, when the #2 cylinder is
detective, cut the injection of #2 and
#3 cylinders).
Turn on the power to the air induction
solenoid to always cut-off the air.
Able
(depending
on the number
of faulty
cylinders)
Able
(depending
on the number
of faulty
cylinders)

The problem was faulty ignition coil in fourth cylinder. Up and running again.

Det där lät ju riktigt intressant om det kan va så enkelt! Att bryta tändningen lär väl va så enkelt att man bara plockar bort kontakten uppe på tändspolen? Vilken cylinder som är vilken får jag leta fram i pärmen. Men, vad menas med "Turn on the power to the air induction solenoid to always cut-off the air." Nog för att jag är kass på utrikiska men här gick gränsen :sopa
 
Dina förhoppningar om en fortsatt posör-karriär står i bjärt kontrast till Ditt hojval och Din vurm för banåka, tro mig:fakta

Förmodligen inblandning av frisk luft i grenrören som avses - kolla på denna skiss. Kärt barn har många namn - ett annat är Secondary Air Injection (SAI). Cylindrarna brukar räknas från vänster till höger när Du sitter på hojen.

Lycka till med meckandet:tummenupp

...Japp, men bara som utskriven i en pärm. Varje gång jag funderar på att titta i den så ser jag alla 480sidorna och ångrar mig :D...
...Racehoj.
...Men, vad menas med "Turn on the power to the air induction solenoid to always cut-off the air." Nog för att jag är kass på utrikiska men här gick gränsen :sopa
 
Last edited:
Mät!

Mät upp motståndet i spolarna! Avviker någon så är det den, bara köpa en ny på ebay, kostar inte många kronor ju.
I värsta fall kan det vara hela CDI boxen som e kass:(
Då kostar det lite pengar...
 
Jag skulle nog börja med att byta stift

Typiskt garagestartarsjukan ( alla ska på å starta för att höra hur ballt det låter)

Motorn får ej gå varm under last och surar därför ner stiften

Ett nersurat stift skulle mycket väl kunna ge felkod på tändspole


Sam sagt en gissning men värt att prova


Ps. Väldigt väldigt sällsynt med trasiga komponenter numera
 
Ett mer än lovligt klokt och vist råd. Speciellt om Du inte varit inne och pillat i möget under vintern, Henrik. Men gäller det bara en tidigare provstart som Du skrev i första inlägget så borde väl stiftet kunna funka? Skruva lär Du behöva i a f:)

På de flesta hojar lyfter Du tanken och skruvar bort luftburken för att komma åt tändspolar (dom sitter väl på tändhattarna på R1?) och stift.

Du lär ha två trådar till spolarna där den med samma färg till alla tre brukar vara kostant +12V och det är väl den det borde vara fel på enligt meddelandet. Den andra är pulskabeln, på Trajjan skickas puls genom att ECU jordar (Denso spolar), Du ska i alla fall mäta 0.8-1.2 ohm mellan kablarna enligt Daytonans manual.

Vissa enklare fel ligger kvar i ett antal uppvärmningscykler innan dom försvinner, på Trajjan slocknar lampan efter tre cykler och meddelandet i ECU efter 40.

Men för Din del - läs i Din egen manual och verifiera siffrorna ovan. Hittar Du inget fel när Du gjort de mätningar som ska göras kan Du prova med att skifta stift/coil mellan cylindrarna och se om felet flyttar sig. Eller prova med ett nytt stift direkt som Peter föreslår.

Mina 2 öre - Good luck!

...Typiskt garagestartarsjukan ( alla ska på å starta för att höra hur ballt det låter)...
 
Ja, du räknar från vänster till höger 1-2-3-4.
Börja med att ta ur fyrans stift och kolla om det är fuktigt.
Stoppa in det i tändspolen, jorda gängan, kör på starten och titta om det finns gnista.
Finns det, så skifta 4:ans spole med 3:an och starta motorn och kolla om du får samma felkod eller om den indikerar trean nu.
Då har du hittat det.
 
Sökt runt nu en stund på R1-forum och många verkar ha haft detta strul. Antingen är det så enkelt att det bara är nån kontakt som spökar (verkar vanligt) eller så är det stift eller spole som är slut och måste bytas. Hade ändå tänkt att byta stift nu när jag ska serva så gör det ikväll. Bara hoppas det inte är spolen och det där om ECU vägrar jag läsa :D
Har iaf kommit underfund med att det är lättast att komma åt om man lossar och tippar fram kylaren. Man slipper tömma och ska tydligen komma åt hyffsat bra. Tur att jag nyss kört en kniv rätt igenom högertummen så man är som flinkast i fingrarna nu när man behöver dom :huvet
 
Last edited:
Jag skulle nog börja med att byta stift

Typiskt garagestartarsjukan ( alla ska på å starta för att höra hur ballt det låter)

Motorn får ej gå varm under last och surar därför ner stiften

Ett nersurat stift skulle mycket väl kunna ge felkod på tändspole
Sam sagt en gissning men värt att prova


Ps. Väldigt väldigt sällsynt med trasiga komponenter numera

Jag håller fullständigt med. OCH... ett stift som det tillsynes finns gnista på kan trots det vara kass. Kollar man supernoga i porslinet kan man se krypgnistor där också. Har man det så slocknar gnistan i förbränningsrummet. Det fungerar bara med NYTT! (Om man inte orkar, glödga stiftet med en gasollåga eller så.)

SÅ att.. .lita aldrig på ett tändstift.

Mats
 
En lektion i hur man mekar Yamaha..

Tänkte bjuda på en lite enkel lektion i hur man mekar Yamaha R1 Posör Edition...
Observera att denna guide aldrig någonsin går att överföra till ett europeiskt märke likt KTM. Har du samma fel på en KTM är din resa bra mycket värre...

Allt måste börja kvällen innan med att det strular. Gärna ett lite mer "komplicerat" problem som man inte löser med en s.k Volvohammare, eller genom att bara köra arga-leken med skiten. Ett bra exempel är som ovan, en felkod som eg. inte säger så mycket mer än att den går på 75% av cylindrarna, perfekt!

Sitt i din favoritfåtölj i garaget en stund och försök komma på alla logiska saker som kan strula. Inse efter 15min att din jobbdag har gjort dig helt mosig i skallen och börja googla. Hitta felet men inse att du inte är kapabel att lösa det utan att få lite hjälp på traven.

Avsluta garagesessionen och gå hem. Sura som fan för att din förra hoj minsann aldrig skulle gjort så här mot dig, aldrig aldrig någonsin!
Ni som hade ett så himla bra förhållande.. Låt inte minnet svikta för då kommer du inse att den också strula hela tiden. Men glöm det för stunden och skapa en ny tråd i teknikforumet istället.

Sovdags, ligg vaken 30min och fundera på det värsta som kan ha hänt.
Dra upp alla kostnader för en ny ECU och precis allt annat som du kan tänkas behöva byta, då får man ångest, garanterat. Vad kostar ett nytt Öhlins-kit?

Dag 2, den eg. dagen. Gå till jobbet men ge f-n i att jobba, sök runt på alla märkesforum efter folk som varit i din sits tidigare istället. Inse att alla har haft olika lösningar och det enda du eg. lärde dig var hur många flikar man kan ha öppna samtidigt i Internet Explorer..

Börja ladda inför hemgång och lägg upp några tydliga riktlinjer för en lyckad kväll i garaget. Gör en fullständig arbetsberedning där följande kan vara bra att tänka på,

  • Öl, det går inte att meka sent om man inte har öl!
  • Mat, du kommer bli hungrig. Soppa man kan köra i micron är det bästa då man slipper lämna garaget :effektivt
  • Tålamod, kvällen lär inte vara slut innan 23 och problemet kan då mycket väl vara kvar.
  • Ring mekonomen och se till att dom har 4nya iridiumstift á 1200:- hemma på hyllan lagom tills du slutat jobba. Expressfrakt it is!

Gå ner i garaget och känn den där härliga vågen av ångest puncha dig på näsan när du slår upp garageporten. Smack rätt på snoken!
Titta lite försynt på maskin men håll ner blodtrycket, det här kan bli en lång kväll så att brusa upp redan nu är ingen vits.

Slå på tändingen och inse att felet är kvar, damn! Kör diagnosprogrammet och inse att felet även nu är kvar.. Tänk på det där du läste på Internet för nån vecka sen, "Only a fool tries to solve the same problem twice, without changing the method"

Knäck första ölen och inse att för att komma åt stift & spolar så måste du riva ner kåporna och få fram/bort kylaren. Sätt igång! När kåporna väl är av så kan du börja bli skeptiskt till om du verkligen kommer komma åt bara genom att luta fram kylaren, det ser bra tight ut :va

Skit i allting för en stund och få den briljanta idén att du vill höra hur en Yamaha 750cc låter istället. Vrid på tändingen och se den där fula äckliga gula lampan ihop med felkoden.. Starta? Inte starta? Starta? Inte starta? STARTA!

Men? Va fan? De funkar ju?! Äh, det måste vara nå tillfälligt? Ne'rå, lampan har slocknat & efter 10min på tomgång och en del varvande så ser allt ut som det ska och det skriker så där mysigt i piporna. Bli skeptiskt, ta en öl och upprepa föregående övning efter drygt 5min. Jo'rå, allt funkar nu med. Varva ännu mer och se till att maskin får jobba lite och inse att det fortf. funkar som det ska. Låt han stå på tomgång en stund och sätt dig vid bordet och ät lite varm soppa...

Vänd dig om efter 3-4min och inse att hela jefla garaget är fullt med rök och det bara bolmar om hojen/motorn :skrämd Vart är kolsyresläckaren? Fuck! Jag har ingen! Låt hissen gå hela vägen upp och kom ihåg att du bytt kylarvätska men inte kört igenom systemet än. Har du då en SM/SO-godkänd hoj så har du en söt liten slang som sprutar överflöd ner i båten, ligger den istället och skvätter glykol på grenröret så är det inte konstigt det ryker :D

Förklara för grannen som går förbi att du inte ska bränna ner huset utan bara mekar lite så är allt lungt sen. Njut av att luften och överflödet i kylsystemet nu är borta, njut av att den fula gula lampan är släckt men njut framförallt att allt fungerar precis som det ska!

Kläck en öl till medans du lyssnar på lite bra musik och gå sen upp och tacka alla vänliga människor som kvällen innan försökte hjälpa dig att lösa eller identifiera ditt problem, stort tack till alla idéer ni hade! Ok, ni hade alla fel men ni försökte iaf :arsele

Vad var det då som var fel? Antagligen var det något av stiften i kontakterna som jag pilla igår som inte ville vara med. Måste ha löst det redan igår men eftersom jag inte provstarta så ville inte felkoden försvinna. Dock tycker jag det låter lite väl långsökt...
Min teori är att hojen är så himla glad för att den har fått massa rosa attiraljer att den helt sonika besluta sig för att laga sig själv över natten :pink_power

Vad har vi då fått med i oss i bagaget av den här erfarenheten?
  • Man kan ställa frågor i Teknikforumet, utan att nån ska fråga om man provat plocka bort PCIII'an eller vilka däck man kör på..
  • Japanska motorcyklar lagar sig själva, bara dom är rosa.
  • Eftersom allting fungerar har du nu ett skäl att dricka upp de resterande 4 ölen!

Hoppas ni får en lika lyckad kväll i garaget som jag precis fick :tummenupp




Dina förhoppningar om en fortsatt posör-karriär står i bjärt kontrast till Ditt hojval och Din vurm för banåka, tro mig:fakta

Ha, dream on du norrländska räserförare. Fortsätter det så här bra kommer ni i snöskotermaffian inte ha en chans :jo'rå'så'att'de

Typiskt garagestartarsjukan

Jag kunde inte hålla mig :tungan Första gången med 1000cc vansinnesradfyra så måste man få prova lite. När jag fick hem den i höstas var första gången jag starta den. Då var det mitt-i-natti precis utanför så grannarna var nog måttligt roade.
 
Tänkte bjuda på en lite enkel lektion i hur man mekar Yamaha R1 Posör Edition...
Observera att denna guide aldrig någonsin går att överföra till ett europeiskt märke likt KTM. Har du samma fel på en KTM är din resa bra mycket värre...

Allt måste börja kvällen innan med att det strular. Gärna ett lite mer "komplicerat" problem som man inte löser med en s.k Volvohammare, eller genom att bara köra arga-leken med skiten. Ett bra exempel är som ovan, en felkod som eg. inte säger så mycket mer än att den går på 75% av cylindrarna, perfekt!

Sitt i din favoritfåtölj i garaget en stund och försök komma på alla logiska saker som kan strula. Inse efter 15min att din jobbdag har gjort dig helt mosig i skallen och börja googla. Hitta felet men inse att du inte är kapabel att lösa det utan att få lite hjälp på traven.

Avsluta garagesessionen och gå hem. Sura som fan för att din förra hoj minsann aldrig skulle gjort så här mot dig, aldrig aldrig någonsin!
Ni som hade ett så himla bra förhållande.. Låt inte minnet svikta för då kommer du inse att den också strula hela tiden. Men glöm det för stunden och skapa en ny tråd i teknikforumet istället.

Sovdags, ligg vaken 30min och fundera på det värsta som kan ha hänt.
Dra upp alla kostnader för en ny ECU och precis allt annat som du kan tänkas behöva byta, då får man ångest, garanterat. Vad kostar ett nytt Öhlins-kit?

Dag 2, den eg. dagen. Gå till jobbet men ge f-n i att jobba, sök runt på alla märkesforum efter folk som varit i din sits tidigare istället. Inse att alla har haft olika lösningar och det enda du eg. lärde dig var hur många flikar man kan ha öppna samtidigt i Internet Explorer..

Börja ladda inför hemgång och lägg upp några tydliga riktlinjer för en lyckad kväll i garaget. Gör en fullständig arbetsberedning där följande kan vara bra att tänka på,

  • Öl, det går inte att meka sent om man inte har öl!
  • Mat, du kommer bli hungrig. Soppa man kan köra i micron är det bästa då man slipper lämna garaget :effektivt
  • Tålamod, kvällen lär inte vara slut innan 23 och problemet kan då mycket väl vara kvar.
  • Ring mekonomen och se till att dom har 4nya iridiumstift á 1200:- hemma på hyllan lagom tills du slutat jobba. Expressfrakt it is!

Gå ner i garaget och känn den där härliga vågen av ångest puncha dig på näsan när du slår upp garageporten. Smack rätt på snoken!
Titta lite försynt på maskin men håll ner blodtrycket, det här kan bli en lång kväll så att brusa upp redan nu är ingen vits.

Slå på tändingen och inse att felet är kvar, damn! Kör diagnosprogrammet och inse att felet även nu är kvar.. Tänk på det där du läste på Internet för nån vecka sen, "Only a fool tries to solve the same problem twice, without changing the method"

Knäck första ölen och inse att för att komma åt stift & spolar så måste du riva ner kåporna och få fram/bort kylaren. Sätt igång! När kåporna väl är av så kan du börja bli skeptiskt till om du verkligen kommer komma åt bara genom att luta fram kylaren, det ser bra tight ut :va

Skit i allting för en stund och få den briljanta idén att du vill höra hur en Yamaha 750cc låter istället. Vrid på tändingen och se den där fula äckliga gula lampan ihop med felkoden.. Starta? Inte starta? Starta? Inte starta? STARTA!

Men? Va fan? De funkar ju?! Äh, det måste vara nå tillfälligt? Ne'rå, lampan har slocknat & efter 10min på tomgång och en del varvande så ser allt ut som det ska och det skriker så där mysigt i piporna. Bli skeptiskt, ta en öl och upprepa föregående övning efter drygt 5min. Jo'rå, allt funkar nu med. Varva ännu mer och se till att maskin får jobba lite och inse att det fortf. funkar som det ska. Låt han stå på tomgång en stund och sätt dig vid bordet och ät lite varm soppa...

Vänd dig om efter 3-4min och inse att hela jefla garaget är fullt med rök och det bara bolmar om hojen/motorn :skrämd Vart är kolsyresläckaren? Fuck! Jag har ingen! Låt hissen gå hela vägen upp och kom ihåg att du bytt kylarvätska men inte kört igenom systemet än. Har du då en SM/SO-godkänd hoj så har du en söt liten slang som sprutar överflöd ner i båten, ligger den istället och skvätter glykol på grenröret så är det inte konstigt det ryker :D

Förklara för grannen som går förbi att du inte ska bränna ner huset utan bara mekar lite så är allt lungt sen. Njut av att luften och överflödet i kylsystemet nu är borta, njut av att den fula gula lampan är släckt men njut framförallt att allt fungerar precis som det ska!

Kläck en öl till medans du lyssnar på lite bra musik och gå sen upp och tacka alla vänliga människor som kvällen innan försökte hjälpa dig att lösa eller identifiera ditt problem, stort tack till alla idéer ni hade! Ok, ni hade alla fel men ni försökte iaf :arsele

Vad var det då som var fel? Antagligen var det något av stiften i kontakterna som jag pilla igår som inte ville vara med. Måste ha löst det redan igår men eftersom jag inte provstarta så ville inte felkoden försvinna. Dock tycker jag det låter lite väl långsökt...
Min teori är att hojen är så himla glad för att den har fått massa rosa attiraljer att den helt sonika besluta sig för att laga sig själv över natten :pink_power

Vad har vi då fått med i oss i bagaget av den här erfarenheten?
  • Man kan ställa frågor i Teknikforumet, utan att nån ska fråga om man provat plocka bort PCIII'an eller vilka däck man kör på..
  • Japanska motorcyklar lagar sig själva, bara dom är rosa.
  • Eftersom allting fungerar har du nu ett skäl att dricka upp de resterande 4 ölen!

Hoppas ni får en lika lyckad kväll i garaget som jag precis fick :tummenupp






Ha, dream on du norrländska räserförare. Fortsätter det så här bra kommer ni i snöskotermaffian inte ha en chans :jo'rå'så'att'de



Jag kunde inte hålla mig :tungan Första gången med 1000cc vansinnesradfyra så måste man få prova lite. När jag fick hem den i höstas var första gången jag starta den. Då var det mitt-i-natti precis utanför så grannarna var nog måttligt roade.

Hahaha!! Härlig summering & skönt att det löste sig!:D
 
Mekarkungen!:tummenupp

När jag har fått tillbaka gaffelbenen så får du komma till mitt garage o "slänga" ihop sukkan. Det kan inte ta mer än en kvart. Jag kan stå för en eller annan öl!:D
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top