Försöker här innan jag fortsätter riva ner hojen! Blir en del att läsa men hoppas på bättre hjälp genom att förklara så gott jag kan.
Starta upp min R1 07 idag för andra gången sen jag köpte den i höstas. När jag köpte och provstarta lös ingen lampa och den lät som den skulle. Nu tittade jag inte på displayen utan tryckte bara på knappen..
- Hmm.. Ska den verkligen bluddra så där?
Nope! Motorlampan lyser (Malfunction detected). Felkod 36 enligt displayen. Enligt servicemanualen så ska #36 vara,
Ignition coil (#4) (faulty ignition) Ignition coil på svenska är tändspole va? Malfunction detected in the primary wire of the ignition coil (#4).
• Open circuit in wire harness.
• Malfunction in ignition coil.
• Malfunction in ECU
När jag googlar fram lösningen på #36 så har jag kollat allt utom,
• Test the primary and secondary coils for continuity.
Hur gör man det korrekt? Antar att dom menar att man sak mäta impedans/resistans, men vilka värden vill jag se samt vart ska jag mäta (primär/sekundär?!)?
Nåväl, det är väl bara leta rätt på problemet och lösa det tänkte jag. Fråga nummer ett, som jag inte ens hittar via google (!) hur räknar man cylindrar på en R1? Är det 1-2-3-4 om man sitter på hojen eller räknar dom nån typ av tändföljd alá 1-4-2-3?
Jag utgick från den längst till höger om man sitter på hojen och följde sen de två kablarna från spolen in i nån samlingskontakt -> nästa samlingskontakt -> ECU. Där ser allt ut som det ska tycker jag. Inget erjat och inget löst men problemet kvarstår.
Googlade fram något som ska vara ett diagnosläge i displayen och översatte felkoden till en diagnoskod. Knappa lite på displayen och den gör ett test på diagnoskoden. Det som händer är att motorlampan blinkar 5ggr och sen slockar. Vad betyder det? Den lyser ihop med felkod 36 så fort jag slår på tändningen igen.
När man har såna här problem (?) på andra hojar, vad brukar det vanligtvis vara för fel? Kan det vara så enkelt att tändstiftet beslutat att ge upp av 5mån vintervila? Om det är tändspolen som av nån anledning gett upp, varför gör dom så? Byter man dom styckvis eller alla fyra på en gång?
När/om jag hittar vad som är galet kommer felkoden släcka sig själv då eller är det något man måste göra manuellt via displayen och sen starta igen för att se om den är kvar?
Ni som rivit R1 07-08 förr, kommer man lättast åt stift och spolar via luftburken eller ska man riva kylaren? En snabb flukt får det att rent spontant kännas som lika mycket jobb vilken väg man än går?
Jag är posör och gillar inte att bli oljig om fingrarna, hjälp mig
Starta upp min R1 07 idag för andra gången sen jag köpte den i höstas. När jag köpte och provstarta lös ingen lampa och den lät som den skulle. Nu tittade jag inte på displayen utan tryckte bara på knappen..
- Hmm.. Ska den verkligen bluddra så där?

Nope! Motorlampan lyser (Malfunction detected). Felkod 36 enligt displayen. Enligt servicemanualen så ska #36 vara,
Ignition coil (#4) (faulty ignition) Ignition coil på svenska är tändspole va? Malfunction detected in the primary wire of the ignition coil (#4).
• Open circuit in wire harness.
• Malfunction in ignition coil.
• Malfunction in ECU
När jag googlar fram lösningen på #36 så har jag kollat allt utom,
• Test the primary and secondary coils for continuity.
Hur gör man det korrekt? Antar att dom menar att man sak mäta impedans/resistans, men vilka värden vill jag se samt vart ska jag mäta (primär/sekundär?!)?

Nåväl, det är väl bara leta rätt på problemet och lösa det tänkte jag. Fråga nummer ett, som jag inte ens hittar via google (!) hur räknar man cylindrar på en R1? Är det 1-2-3-4 om man sitter på hojen eller räknar dom nån typ av tändföljd alá 1-4-2-3?

Jag utgick från den längst till höger om man sitter på hojen och följde sen de två kablarna från spolen in i nån samlingskontakt -> nästa samlingskontakt -> ECU. Där ser allt ut som det ska tycker jag. Inget erjat och inget löst men problemet kvarstår.
Googlade fram något som ska vara ett diagnosläge i displayen och översatte felkoden till en diagnoskod. Knappa lite på displayen och den gör ett test på diagnoskoden. Det som händer är att motorlampan blinkar 5ggr och sen slockar. Vad betyder det? Den lyser ihop med felkod 36 så fort jag slår på tändningen igen.
När man har såna här problem (?) på andra hojar, vad brukar det vanligtvis vara för fel? Kan det vara så enkelt att tändstiftet beslutat att ge upp av 5mån vintervila? Om det är tändspolen som av nån anledning gett upp, varför gör dom så? Byter man dom styckvis eller alla fyra på en gång?
När/om jag hittar vad som är galet kommer felkoden släcka sig själv då eller är det något man måste göra manuellt via displayen och sen starta igen för att se om den är kvar?
Ni som rivit R1 07-08 förr, kommer man lättast åt stift och spolar via luftburken eller ska man riva kylaren? En snabb flukt får det att rent spontant kännas som lika mycket jobb vilken väg man än går?
Jag är posör och gillar inte att bli oljig om fingrarna, hjälp mig
