Hjälp att hitta rätt Cross/enduro

timmy016

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2012
Hoj
Ingen
Tjenare, jag har planer till att köpa en cross i snar framtid och behöver lite köpråd. Jag är 22år och endast 170cm på 60kg. Jag lever ett aktivt liv.

Jag har tidigare testat att åka lite 125a vilket var väldigt bekvämt att åka!
Jag skulle nog kunna ha riktigt kul med en 125cc en period men är lite rädd för att tröttna pga effekten.

Jag sitter och funderar mellan allt från 125, 2502t, 2504t, 4504t
Det som får mig att backa från ett större köp är att jag vet inte om min vikt är särskilt bra för en tyngre maskin.

Jag kommer att köra mycket skog och endurospår.
Är det någon som har något råd till mig skulle det uppskattas! Tack på förhand :)

Jag personligen gillar ju 250 2t bäst för skogen.
Men det beror ju på, är skogen breda fina stigar där det går lite upp o ner o svänger eller är skogen en riktig skog med rötter o stenar o allmänt jävulskap.

Min Honda 450 är ju lättare än min KTM 250 o mycket stabilare om man ska åka i grusgropar o sådär men såfort det går lite saktare o blir lite rötter o trixande så är 250n 10 ggr lättare att hantera.

Hej tack för ditt svar, jo skogen kommer det vara blandat! Kommer oxå att dra ut på bana ibland.

Jag gillar både att glida på bredare stigar och köra i ett allmänt helvete :).

Jo ja har tidigare kört bara 2 takt.

Skulle du rekommendera en 2502t, hur är det med vikter osv med dessa? Är det något årtal som dom rasat ner i vikt? Tänkte köpa en för 15000~ till att börja med .

Jag är 178 och väger 70kg och har kört YZ125 i tre säsonger nu och jag har inte tröttnat än. Det är bra med effekt, lätt och smidig samt enkel att meka med och man lär sig köra aktivt. Har även en 250 2t men jag kör hellre på 125an i alla lägen utom sandbanor. I skogen funkar 125an kanon!

Jag tycker 4 takt är enklare och roligare att köra. Har dock bara haft egna 250 2 takt och 450 4 takt.
Tycker 4 taktaren slår det mesta!
Provat kompisarn 250 4 takt och gillar dem starkt med, dock nyare modeller.
Är antagligen bättre med en enduro modell i skogen. Min ktm 450 sx (cross) -06 går lätt het när man står still mycket i skogen.
Sen är ju servicen ännu viktigare på en 4 taktare.
En kompis köpte just en 250 4 takt -08 för 19. Men bör leta någon som är i bra skick, gärna genomgången för inte allt för länge sedan. Kan bli väldigt dyrt med 4 takt.

Ja det kanske är grymt, har aldrig kört en enduro så vet inte hur dessa känns.
Annars bör väl en 250 4-takt vara för stort?
Antar att en enduro inte funkar så bra på bana med tanke på dämparna?
Men som sagt kan bli dyrt och mycket skruva på en 4-taktare. Annars finns det ju 250 2-takt :)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti