Hjälp att hitta ny bil 4X4

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Tjena!

Har just sålt iväg min Trailblazer som drack alldeles för mycket sås och nu måste ja hitta något nytt.

Har ingen aning om vad jag ska ha så alla förslag är välkomna!

Maxpris är 140.000:-

Har sneglat lite in på BMW 330xd. Någon som har någon erfarenhet av dem? Hur är fyrhjulsdriften på den?

Krav:

4X4
Diesel
Inte äldre än 2002
Kombi
Ska orka dra släp
Gärna automat
Hyfsat bränslesnål (max runt 0.8-0.9l blandad)

Mata på med förslag nu! :)
 
Audi valfri modell med diesel & Quattro!
Skottsäker drivlina!
 
Last edited:
XC-70 med D5-motorn.

Fördelar:
-Går att komma ner runt 0.6-0.7L/mil
-Billig att serva
-Lätt att hitta reservdelar och verkstäder (om olyckan är framme)

Nackdelar:
-Automaten är känslig, rekommenderat oljebyte vid var 6000:e mil om man kör med mycket last eller drar kärra ofta.
-Klen vinkelväxel som är dyr att byta om den rasar.

//D
 
Audi valfri modell med diesel & Quattro!
Skottsäker drivlina!
Japp.

Men jag skulle nog inte rekommendera en sexcylindrig dieselmotor. De drar mer soppa, kräver lite tätare och dyrare servicear etc. De kan nog nästan klara sig under din maxförbrukning vid blandad körning med släp. Fast t.ex. en 2.0 140hk TDI går nog ner på ca 0,7l/mil med släp och ca 0,55l/mil utan släp vid blandad körning.

Annars så tycker jag att VWs 4-Motion är ett väl fungerande system för fyrhjulsdrift också.

Och ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag att det brukar gå bra att dra släp med en tvåhjulsdriven bil också... Även på vintern, så länge man inte ger sig i kast med allt för branta och isiga backar med fullastat släp.
 
Subaru Bmw eller Audi är ju dom enda bilarna som har riktig fyrhjulsdrift,
och inte något Haldexskräp. (bara ett litet tips)

Jo jag har själv en Subaru så man kanske är partisk.
 
Subaru Bmw eller Audi är ju dom enda bilarna som har riktig fyrhjulsdrift,
och inte något Haldexskräp. (bara ett litet tips)

Jo jag har själv en Subaru så man kanske är partisk.

Vad tycker du är så dåligt med haldex då? Lr pratar vi om en 97a?
 
Vad tycker du är så dåligt med haldex då? Lr pratar vi om en 97a?

Att framhjulen måste tappa greppet innan kraften går till bakhjulen, och som du vet driver ju ett spinnande hjulpar inget bra. Då är man ju tillbaka på en bil som driver på en axel i bästa fall.

Sen så har väl Haldex ingen broms/spärr mellan Hö/Vä sida?
 
Att framhjulen måste tappa greppet innan kraften går till bakhjulen, och som du vet driver ju ett spinnande hjulpar inget bra. Då är man ju tillbaka på en bil som driver på en axel i bästa fall.

Sen så har väl Haldex ingen broms/spärr mellan Hö/Vä sida?

Subarus dieselboxer är underbar.
Men går det att låsa mellandiffen?
Har för mig att det försvann för några år sedan.

Absolut bästa lösningen (tycker jag) är "torsendiffrentialer" som bland annat Audi använde tidigare (kanske fortfarande - jag gillar inte Audi).

Sitter en skruvväxel.
Drivaxeln kan driva hjulet utan större effektförlust men åt andra hållet bromsar det.
Inget terrängsystem, men det fungerar utomordentligt bra.
Kostar dock lite soppa.

Jag gillar faktiskt Ssangyongerna.
Uddabilar med pålitlig drivlina (Mercedes) som man får för en spottstyver begagnade.
[YOUTUBE-ID]A4maq69lVXk[/YOUTUBE-ID]
 

Tjo.

Audis V6 diesel är en fin maskin OM det är den uppdaterade motorn som kom nånstans -04. Uppdaterad med stålkammar och diverse annat. Den tidigare versionen tycker om att äta kamaxlar...
Surfa in på www.nordicaudi.com och sök lite på ämnet.

Dessa borde klara dina behov:
http://www.blocket.se/vastmanland/Audi_Allroad_A6_28497062.htm?ca=4&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Audi_A6_Avant_Quattro_2_5TDi_29093398.htm?ca=4&w=3
 
Last edited:
Tack för tipsen. Mer önskas!

Någon som har erfarenhet av 330xd? Hur är kvaliteten på dem när de har gått en del?
 
En subba såklart. Dock hittar du ingen diesel för under 200k än så länge.
 
dacia duster? tyvärr ny så dom kostar en slant till men då är de iaf ny.
nissans 4wd system så man kan ställa 2wd, "flytande"4wd och 50/50.
har ingen anning om dom men mycket bil för pengarna på pappret.
typ 1300 kg 1,6diesel på 100+hk som drar lite som faen.

http://www.automotorblog.com/wp-content/uploads/2009/12/dacia-duster-1.jpg

jag tycker de är mer kvalite på dessa "nya" billighetsbilar som kommer.
använder mycket färdiga lösningar som funkar från gammla bilmärken.
haft hyundai själv som aldrig pajat för mig. många som är nöjd med dom men nu går även dom upp i pris.
 
Last edited:
dacia duster? tyvärr ny så dom kostar en slant till men då är de iaf ny.
nissans 4wd system så man kan ställa 2wd, "flytande"4wd och 50/50.
har ingen anning om dom men mycket bil för pengarna på pappret.
typ 1300 kg 1,6diesel på 100+hk som drar lite som faen.

http://www.automotorblog.com/wp-content/uploads/2009/12/dacia-duster-1.jpg

jag tycker de är mer kvalite på dessa "nya" billighetsbilar som kommer.
använder mycket färdiga lösningar som funkar från gammla bilmärken.
haft hyundai själv som aldrig pajat för mig. många som är nöjd med dom men nu går även dom upp i pris.

En kompis tjöpade en Duster nyligen.
Ytterligare en trevlig uddabil.
Är ju Renults lågprismärke, så service och kvalle bör vara OK.

Ssangyong?

Är du hög?

Varför inte?
 
Last edited:
Subban har 50/50 fram/bak om man inte tittar på STI som har ställbart mellan 25-75 bak, dvs riktigt kul på vintern för oss som inte kan vänsterbromsa:tummenupp

Ang Audi så var väl S4-6 fram till 98 dom sista med torsen?

Bmw dieslarna är ju riktigt fina maskiner, speciellt om du gämför med Volvos (i mitt tycke) lastbilsmotor.
 
Någon som har nån erfarenhet av Hyundai Santa fe?
Är lite småsugen på en sådan faktiskt.
 
Att framhjulen måste tappa greppet innan kraften går till bakhjulen, och som du vet driver ju ett spinnande hjulpar inget bra. Då är man ju tillbaka på en bil som driver på en axel i bästa fall.

Sen så har väl Haldex ingen broms/spärr mellan Hö/Vä sida?
Har du ens testat en bil med ett Haldexsystem någon gång? Eller sitter du bara och gissar nu?

De bilar med Haldex som jag har kört har iaf fungerat bra. Det har handlat om ganska nya VW Golf 4Motion.

Ingreppet till att driva även bak går smidigt och bra. Samtidigt som det inte är någon nämnvärd fördröjning innan det sker. Det är fullt dugligt till att dra släpvagn på svenska vägar med. Kollar du på engelska Wikipedia under "Haldex traction" så står det lite faktauppgifter om vad som gäller för de olika generationerna.

Även om Haldexkopplingen inte har någon spärr för att hindra att något hjul börjar spinna för fort så finns det redan i de flesta moderna bilar. De har tractioncontrol, ESP och faan och hans moster när det gäller elektroniska system som ser till att du ska ha grepp. Det ska väldigt mycket till innan man blir fast på en punkt och bara står och spinner.
 
Någon som har nån erfarenhet av Hyundai Santa fe?
Är lite småsugen på en sådan faktiskt.

dom funkar fint.. kör man på 2,4,an så drar den ca litern.
många som gått max 13000 mil neröver för under 60 papp.
4x4 är ju känd för att inte va den bästa men den funkar nog bättre
än 2x2 :)
de största problemet med dessa var väl att kopplingen inte höll. man byter ut svänghjul och koppling.. ingen koll om de gällde vissa årsm mm.
va sååå nära o köpa en så man har ju gått igenom allt om den samt intervjua folk som hade en,
men de föll på att den drar liiite för mycket när man bor här ute. köpte en octavia 1,6 som jag mätte till 0,62 liter milen.
spar nästan 4dl milen och de på 1800mil per år gör ju en slant,
typ 8+ papp per år om jag tänkt rätt.:banana
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top