Hjälp att hitta huvudbromscylinder för ersättning av bef.

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Jag har en Suzuki GS500E från 1978, med något knas på bromsarna fram så bromsar man till hårt så ligger bromsen an mer och med tills den till slut låser. släpper man slangen eller luftnippeln släpper bromsen, och slangarna ska enligt firman jag köpte på vara bytta, detta får mig art misstänka huvudcylindern. dessutom är det inget spel i greppet, 2 mm rörelse så är det stumt.

Är svårare än jag trodde att hitta renoveringssats till den, så tänkte om någon vet vart det finns andra att köpa nya, har googlat, men blir inte klockare på det.

Någon som kan länka till ev. begagnade som kan funka?

Är dubbel skiva fram med ok med kolvdiameter på runt 40-50 mm.

Anslutningar m.m är ointressant, går alltid få ihop.
Förhoppningen finns ju även att få något bättre bett också med en modernare cylinder.

Stopp i det lilla, lilla hålet som ska släppa tillbaka oljan till behållaren på styret.
Har man en bromsoljebehållare som är integrerad med hela handtaget är det "bara" att ta av locket och gummitutan och då ser man två hål i botten på koppen.
Klipp av en tråd från stålborsten och använd den för att pilla rent i det minsta hålet, det som är närmast bromsslangen.

Att det är stumt efter 2mm kan tyda på feljusterat eller "felaktigt" eftermarknadsgrepp. Kolla om det finns en justering eller fila lite på nocken som trycker på kolven. Kommer inte kolven helt tillbaka så öppnar den inte för hålet som du förhoppningsvis redan har rensat efter det RaffeKawa skrev :-)

hej, jag har en begagnad huvudbromscylinder till en 80 tals suzuki. Det kan vara 750 med dubbla skivor.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...