Hjälp att få upp kutsen på en Yamaha R1:a 05:a

• Thread starter Thread starter Try
  • Start date Start date

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Hej! Vajern har gått av på polarens r1 till kutsen. Hur mycket måste man ta bort för att kunna få upp kutsen och byta vajern?

Med vänlig hälsning, Try

Nästan ingenting.
Bort med sadeln, de två snabbfästena därunder och den bakre skruven som hålleröverdelen av bakkåpan, sedan bör ni se vad som måste göras.

Nästan ingenting.
Bort med sadeln, de två snabbfästena därunder och den bakre skruven som hålleröverdelen av bakkåpan, sedan bör ni se vad som måste göras.

Problemet är ju isåfall att den skruven som håller kåpan i bakkant sitter under kutsen (som dom inte kunde få upp) :crash

Ska byta en massa saker till helgen på den, så förhoppningsvis så får man plocka ner den i molekyler så kommer man väl åt tillslut. Bara undrade om det fanns någon genväg? :)

Problemet är ju isåfall att den skruven som håller kåpan i bakkant sitter under kutsen (som dom inte kunde få upp) :crash

Oups... Tänkte inte på det.
Kanske går det att komma åt med någon lång pinne och peta på hakarna till kutsen om man tar bort underdelen av bakkåpan. Annars blir det nog väldigt knöligt.

Underdelen av bakkåpan går inte att få bort utan att allt över måste bort först... Jag har haft isär några 05or och dom sitter fast jävlar anama.. Tror som steffo sa att nån form av pinne o så peta upp låshakarna på någotvis...

Tog en snabbtitt i garaget nu.
Det ser inte lätt ut alls. Om inte den undre delen av bakkåpan går att ta bort utan att den övre är borta så är nog bästa tipset att försöka lirka in en ordentlig ståltråd från sadeln och sedan styra den rätt genom att lysa in under kutsen med en ficklampa och lirka med en annan ståltråd.

ugh jag lider med er/dig som har problemet, har liknande knasdum konstruktion på min Fz, tänker på det varje gång det segar när man ska öppna med nyckeln.. :P
iofs vore det väl inte särskilt stöldskyddsmässigt om man bara kunnat öppnat hur som helst heller...

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”